|
Auteur |
Bericht |
Casper28
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 15 nov 2012 1:18 Onderwerp: Misleiding in huurzaak |
|
|
Ik zit met een zakelijk geschil.
Ik run een bedrijf en huur daarvoor een pand. Voor de uitbreiding wilde ik een nieuw pand huren van een goede kennis. Dit liep echter mis. Ik stopte dan ook met het betalen van de huur in verband met het niet kunnen uitoefenen van mijn zaak. Nu is de verhuurder naar de rechtbank gestapt. Ik kon wegens omstandigheden niet komen vandaar dat ik verstek liet gaan. De verhuurder heeft dit vonnis gebruikt om te beteken en beslag rz te leggen. Ik heb helemaal betaalt en ondertekende een berustingsverklaring.
Ik ben er echter achter gekomen dat de verhuurder het pand niet mocht verhuren aan mij om bedrijf uit te oefenen. blijkt uit bestemmingsplan.
Wat kan ik hiertegen doen? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 15 nov 2012 10:45 Onderwerp: |
|
|
Niets, lijkt mij. Dat de verhuurder volgens het bestemmingsplan niet aan jou mag verhuren, is pas een probleem als jij dáárdoor je bedrijf niet kunt uitoefenen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 nov 2012 10:59 Onderwerp: |
|
|
U zou een vrijstellingsvergunning kunnen aanvragen. Als dat niet lukt misschien een actie uit wanprestatie in stellen (art. 6:74 en 7:203 BW). De verhuurder heeft u immers niet het overeengekomen huurgenot verschaft. Of een actie tot vernietiging van de huurovereenkomst wegens dwaling (art. 6:228 BW). Hoewel, ik denk dat die actie weinig kans heeft, omdat er op u een onderzoeksplicht rust, u had in het bestemmingsplan kunnen kijken. En de verhuurder heeft u hieromtrent ook geen toezeggingen gedaan, of wel? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 15 nov 2012 18:12 Onderwerp: |
|
|
Tenzij dat in de overeenkomst anders geregeld is (bijv. het standaardmodel van ROZ), heeft de verhuurder een onderzoeksplicht en niet de huurder. In dat opzicht staat de huurder dus sterker. Als de gemeente gaat handhaven kan dat een gebrek opleveren, en daarmee huurvermindering / schadevergoeding / etc rechtvaardigen, maar de enkele omstandigheid dat het bestemmingsplan de verhuur verbiedt is geen reden voor terugvorderen van de huur. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|