Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Misleidende omstandigheden afsluiten abonnement
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fouad

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): HHs

BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2012 17:31    Onderwerp: Misleidende omstandigheden afsluiten abonnement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste rechtenstudenten, deskundigen en andere lezers,

Graag wil ik jullie een persoonlijke casus voorleggen:

Ik heb sinds een paar jaar een abonnement op de Wegenwacht ( ANWB).
Nadat ik mijn auto had verkocht, heb ik de ANWB telefonisch laten weten niet geinteresseerd te zijn in een verlenging van het abonnement. Dit was nog vóór de uiterste datum waarbij een nieuw abonnement voor het komende kalenderjaar automatisch van kracht zou worden.

Echter na een aantal maanden kreeg ik een acceptgiro dat ik niet had voldaan aan de 'betalingsverplichting' . Ik heb de ANWB toen gebeld en mijn situatie uitgelegd en dat ik het abonnement al heb laten stopzetten. Volgens de medewerker was dat niet het geval en moest ik gewoon betalen, met eventuele incassokosten. Ik weigerde deze rekening die ik al 3 keer in de bus had gekregen te betalen en heb weer contact gezocht.
Volgens de 'helpdesk' moest ik het hoofdkantoor bellen omdat die over dit soort zaken ging. Hoofdkantoor van de ANWB gebeld, ongeveer hetzelfde verhaal: De rekening moet betaald worden. Toch heb ik na dit telefoontje niks meer gehoord, waarmee ik ervan uitging dat er een fout was gemaakt en dat zij de 'case' daarom hadden geseponeerd/laten vallen.

Toen ik afgelopen zomer met mijn inmiddels aangeschafte auto op vakantie ging, heb ik een nieuw abonnement bij de ANWB afgesloten voor de tweede helft van 2011 en heel 2012. Ik heb direct bij het ANWB kantoor betaald.

Na een paar weken kreeg ik een acceptgiro van de ANWB thuisgestuurd , of ik het abonnementsgeld wilde betalen. Ik ben daarop naar het ANWB kantoor gegaan, met mijn bewijs van betaling. Ze zouden het in orde maken, er was waarschijnlijk een foutje gemaakt. Ik zou daarna gecontacteerd worden. Dat contacteren is nooit gebeurd, dus na een paar weken ben ik weer langsgegaan met de vraag of het probleem al opgelost was. Ik heb nog eens alles uitgelegd, en daarop werd er naar het ANWB-hoofdkantoor gebeld.

Het bleek dus dat het bedrag wat ik betaald heb voor een geheel nieuw abonnement ( voor 2011/2012) was 'overgesluisd' naar de zogenaamd 'onbetaalde rekening' van het jaar daarvoor ( 2010).

Bij mijn weten is dit misleidend, omdat op het contract duidelijk de periode 2011/2012 staat en niet 2010. Maar dit is nog niet alles. Met het tekenen van het nieuwe contract voor 2011/2012 ben ik er kennelijk mee akkoord gegaan dat ik zowel het abonnementsgeld voor 2010 als 2011/2012 moet betalen. Met andere woorden: Het abonnementsgeld wat ik heb betaald in de veronderstelling dat het voor een nieuw abonnementsjaar gold wat in feite een betaling was voor het abonnementsgeld van het jaar daarvoor, is gelijk ook een gedwongen betaling voor het nieuwe abonnementsjaar.

Ik zou graag feedback willen over deze casus, of ik inderdaad in mijn recht sta of dat ik onder valse voorwendselen ben ' getild' .

Alvast bedankt.

Fouad Albani
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP

Leeftijd: 66

BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 7:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen is een abonnement WW niet gebonden aan een auto maar aan een persoon en die persoon is lid van de ANWB/WW. Telefonisch opzeggen van een abonnement mist bewijskracht, opzeggen altijd schriftelijk (aangetekend) of per e-mail met bevestiging van opzegging.
Dat abonnement moet je dus gewoon betalen.

Dat jouw 2e contract gekoopeld is aan jouw 1e kon je verwachten, want een lidmaatschap is persoonlijk. Elke betaling wordt dan afgeboekt op de oudste schuld.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de algemene voorwaarden van de ANWB:
Quote:
Hoe kunt u uw lidmaatschap opzeggen?
Wilt u uw lidmaatschap of partnerlidmaatschap opzeggen? Stuur uw opzegging, onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer, per post naar ANWB Contact Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag. Of bel ons via 088 269 22 22 of gebruik ons opzegformulier op ‘mijn ANWB’. Uw opzegging moet vóór 15 november bij ons binnen zijn.

(...)

Hoe kunt u uw Wegenwacht Service opzeggen?
Stuur uw opzegging, onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer, per post naar ANWB Contact Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag. Of bel ons via 088 2692 222 of gebruik ons opzegformulier op ‘mijn ANWB’. Uw opzegging moet vóór 15 november bij ons binnen zijn.

De mogelijkheid tot telefonische opzegging wordt in de voorwaarden expliciet genoemd. Kennelijk heeft de telefoniste de opzegging niet goed verwerkt. TP heeft wel gelijk dat u in een lastige bewijspositie verkeert, omdat u niet kunt aantonen dat u op enig moment telefonisch heeft opgezegd. Maar u kunt natuurlijk wel bij hoog en bij laag blijven beweren dat u dat wel heeft gedaan. Misschien dat zij uit een aantekening in uw dossier kunnen opmaken of er geprobeerd is op te zeggen.

Als u er in slaagt om de ANWB er van te overtuigen dat u tijdig telefonisch heeft opgezegd, dan hoeft u natuurlijk het abonnementsgeld over 2010 niet meer te voldoen. Maar ook als u die schuld wel zou moeten betalen, dan mag de ANWB uw betaling niet zomaar begrijpen als aflossing van uw oudste schuld.

Quote:
Artikel 6:43 BW
1 Verricht de schuldenaar (uzelf) een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer verbintenissen (abonnementsgeld 2010 of 2011-2012) jegens een zelfde schuldeiser (ANWB), dan geschiedt de toerekening op de verbintenis welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.
2 Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.

Toen u direct bij het ANWB kantoor betaalde was dit duidelijk bedoeld als betaling van het abonnementsgeld 2011-2012. Ook als u dus wel verplicht bent om het abonnementsgeld 2010 te voldoen, mocht de ANWB uw betaling niet zomaar aan die schuld toerekenen.

U zou een (aangetekende) brief aan de ANWB kunnen versturen met de volgende boodschap:

1. U betwist dat u het abonnementsgeld 2010 verschuldigd bent. U heeft tijdig telefonisch opgezegd. De mogelijkheid tot telefonische opzegging wordt expliciet in de algemene voorwaarden genoemd. De ANWB heeft een fout gemaakt bij de verwerking van die opzegging.

2. De ANWB is hoe dan ook niet bevoegd uw betaling bij het kantoor toe te rekenen aan een andere schuld dan die van het abonnementsgeld 2011-2012. Dat is immers de vordering die u op het moment van betaling wenste te voldoen.
Fouad

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): HHs

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Uit de algemene voorwaarden van de ANWB:
Quote:
Hoe kunt u uw lidmaatschap opzeggen?
Wilt u uw lidmaatschap of partnerlidmaatschap opzeggen? Stuur uw opzegging, onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer, per post naar ANWB Contact Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag. Of bel ons via 088 269 22 22 of gebruik ons opzegformulier op ‘mijn ANWB’. Uw opzegging moet vóór 15 november bij ons binnen zijn.

(...)

Hoe kunt u uw Wegenwacht Service opzeggen?
Stuur uw opzegging, onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer, per post naar ANWB Contact Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag. Of bel ons via 088 2692 222 of gebruik ons opzegformulier op ‘mijn ANWB’. Uw opzegging moet vóór 15 november bij ons binnen zijn.

De mogelijkheid tot telefonische opzegging wordt in de voorwaarden expliciet genoemd. Kennelijk heeft de telefoniste de opzegging niet goed verwerkt. TP heeft wel gelijk dat u in een lastige bewijspositie verkeert, omdat u niet kunt aantonen dat u op enig moment telefonisch heeft opgezegd. Maar u kunt natuurlijk wel bij hoog en bij laag blijven beweren dat u dat wel heeft gedaan. Misschien dat zij uit een aantekening in uw dossier kunnen opmaken of er geprobeerd is op te zeggen.

Als u er in slaagt om de ANWB er van te overtuigen dat u tijdig telefonisch heeft opgezegd, dan hoeft u natuurlijk het abonnementsgeld over 2010 niet meer te voldoen. Maar ook als u die schuld wel zou moeten betalen, dan mag de ANWB uw betaling niet zomaar begrijpen als aflossing van uw oudste schuld.

Quote:
Artikel 6:43 BW
1 Verricht de schuldenaar (uzelf) een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer verbintenissen (abonnementsgeld 2010 of 2011-2012) jegens een zelfde schuldeiser (ANWB), dan geschiedt de toerekening op de verbintenis welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.
2 Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.

Toen u direct bij het ANWB kantoor betaalde was dit duidelijk bedoeld als betaling van het abonnementsgeld 2011-2012. Ook als u dus wel verplicht bent om het abonnementsgeld 2010 te voldoen, mocht de ANWB uw betaling niet zomaar aan die schuld toerekenen.

U zou een (aangetekende) brief aan de ANWB kunnen versturen met de volgende boodschap:

1. U betwist dat u het abonnementsgeld 2010 verschuldigd bent. U heeft tijdig telefonisch opgezegd. De mogelijkheid tot telefonische opzegging wordt expliciet in de algemene voorwaarden genoemd. De ANWB heeft een fout gemaakt bij de verwerking van die opzegging.

2. De ANWB is hoe dan ook niet bevoegd uw betaling bij het kantoor toe te rekenen aan een andere schuld dan die van het abonnementsgeld 2011-2012. Dat is immers de vordering die u op het moment van betaling wenste te voldoen.

Goeiemiddag Regin,

zoiets vermoedde ik al, maar heb eerlijk gezegd nog niet zelf gekeken of dit juridisch wel is toegestaan. Ik hoop dat je gelijk hebt .

Bedankt voor je uitleg !
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds