Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mishandeling met toestemming slachtoffer
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lorainesp

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 10:05    Onderwerp: Mishandeling met toestemming slachtoffer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een goede kennis die er een nogal bizarre bezigheid op nahoudt.
De man laat zich in de nachtelijke uren buiten in een park door diverse jongens van rond de 17-20 schoppen. Hij gaat dan op de grond liggen en laat die jongens hun gang gaan. Nu heeft hij mij dat na veel wikken en wegen verteld en ik ben daar heel erg van geschrokken.
Ik weet dat hij daar vele blauwe plekken en kneuzingen van heeft opgelopen, want die jongens gaan volgens hem steeds harder schoppen.

Nu ben ik uiteraard heel erg bang dat de goede man (hij is rond de 40) straks echte verwondingen oploopt en in het ziekenhuis belandt.
Ik ben er na zijn verhaal van overtuigd dat hij instemt met de mishandelingen, maar ik krijg ook de indruk dat hij niet zo goed weet wat hij doet op dit onderdeel.

Mijn vraagpunt is : op zich is mishandelen een misdrijf. Maar wat is de invloed van de toestemming die mijn kennis heeft gegeven ?
De meeste van die jongens zijn meerderjarig (18+). Hadden zij moeten beseffen dat de man iets van ze vraagt waar hij niet goed over na kan of wil denken en hadden zij de gevraagde mishandelingen moeten weigeren ?
Stel dat die kennis toch aangifte gaat doen als het uit de hand loopt, wat zijn dan de gevolgen, zowel voor hemzelf als voor die jongens ?

Loraine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen laten zich aan de lopende band mishandelen, vaak wordt daar nog grof voor betaald ook.

Mishandeling dient wederrechtelijk te zijn, dus wanneer iemand expliciet toestemming verleent is daarvan geen sprake.
Misschien lijdt de man aan een (aantoonbare) psychische stoornis en moet dit voor de jongens duidelijk zijn, dan ligt de zaak wat genuanceerder denk ik.
Maar het kan ook zo zijn dat de man er 'op kickt', dan is er niemand strafbaar naar mijn mening.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar maanden geleden was de Belgische SM-rechter in de media. Zijn vrouw vond het fijn om de onderdanige partij te zijn en geslagen te worden. De rechter vond dit niks, maar deed het wel om zijn vrouw te plezieren. Nu is deze rechter veroordeelt ondanks dat de vrouw expliciet in de rechtbank heeft verklaard akkoord te zijn. Zij was niet psychisch in de war.

De reden hiervan is dat sommige mensen geen aangifte durven doen uit angst voor represailles van de dader.

Mogelijk dat er in Nederland ook een dergelijke wet/regeling is?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die Belgische zaak ken ik niet, maar ik denk dat in Nederland het OM zeer overtuigend zal moeten bewijzen dat het "slachtoffer" weliswaar zegt dat ze toestemming heeft gegeven, maar dat toch niet heeft gedaan.

Wat betreft de casus van TS, ik denk dat de jongens zeker niet zonder meer mogen aannemen dat de man in staat is zijn wil te bepalen. Het lijkt me niet verstandig om op het verzoek van de man in te gaan.

Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat door toestemming de wederrechtelijkheid zou vervallen is m.i. niet juist. In sommige gevallen kan het idd het geval zijn, maar dan betreft het sport en spel situaties, naar de regels van de kunst uitgevoerde beroepsuitoefeningen en het niet passen van een menselijke gedraging in een delictsomschrijving. Als de wetsartikel zich ertoe leent kan toestemming ervoor zorgen dat de menselijke gedraging niet meer past in de delicts omschrijving. Zoals verkrachting spreekt over 'dwingen' en 'vernieling' expliciet spreekt over het wederrechtelijk vernielen. Bij mishandeling en bijv. openlijke geweldspleging is het mishandelen en het plegen van openlijk geweld als zodanig al strafbaar en wederrechtelijk, tenzij er een beroep gedaan kan worden op een rechtvaardigingsgrond. Het verlenen van toestemming kan m.i. gewoon niet rechtvaardigen dat er jegens een persoon geweld wordt gepleegd. Zelfs het hof van europa heeft een paar juweltjes uitgesproken over dat de vervolging van schendingen van de lichamelijke integriteit binnenshuis gestraft kan worden zonder dat dit een inbreuk maakt op het zelfbeschikkingsrecht en/of de privacy. Dus zelfs tot achter de voordeur reikt de mogelijkheid van het OM tot vervolging over te gaan. Zie ook http://www.trouw.nl/krantenarchief/1997/04/14/2528101/Rechter_moet_uitmaken_of_seksueel_pijnigen_mag.html. Daarnaast is openlijke geweldpleging sowieso strafbaar, dus het plegen van sadomasochisme in vereniging is strafbaar ookal is er toestemming verleend. Het betreft hier namelijk een misdrijf tegen de openbare orde. Conclusie: strafbaar dus, daar hoeft de ovj niet eens zijn best voor te doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basa schreef:
Dat door toestemming de wederrechtelijkheid zou vervallen is m.i. niet juist.

Door toestemming kan wel degelijk de wederrechtelijkheid van een gedraging vervallen, natuurlijk afhankelijk van het delict waar het om gaat. Bij mishandeling (art. 300 Sr) leidt dit denk ik tot vrijspraak, omdat wederrechtelijkheid in "mishandeling" besloten zit. Dus mishandeling met toestemming is geen mishandeling meer.

Inderdaad zou er in de hier beschreven zaak ook sprake kunnen zijn van openlijke geweldpleging, en daarvoor zal toestemming normaal gesproken niet als rechtvaardigingsgrond kunnen dienen. De strafbaarstelling van openlijke geweldpleging strekt immers tot de bescherming van de openbare orde. Maar als het midden in de nacht is, in een afgelegen plek in een donker park, dan hoeft er volgens mij geen sprake te zijn van openlijke geweldpleging.

Interessant artikel, maar ik geloof niet dat "normale" SM in Nederland strafbaar is. Misschien heb je een punt dat in de hier beschreven casus wat verder lijkt te gaan. (Niet dat ik weet wat "normaal" is in termen van SM Wink.)

Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 8:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK bedankt voor jullie antwoorden, ik begrijp er uit dat het allemaal niet zo simpel te zeggen is of die jongens strafbaar zijn.

Maar ik heb hier nog wel een belangrijke vraag over : is mijn kennis zélf strafbaar ? Hij is immers een veertiger die jongens van 17 tot pakweg 20 jaar aanzet tot deze dingen. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij erg ovetuigend kan zijn tegen leeftijdsgenoten, laat staan tegen jongeren.
Kan iemand daar iets over zeggen ?
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel als dit tegen een ander gebeurt, maar niet tegen zichzelf lijkt mij.

Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Door toestemming kan wel degelijk de wederrechtelijkheid van een gedraging vervallen, natuurlijk afhankelijk van het delict waar het om gaat. Bij mishandeling (art. 300 Sr) leidt dit denk ik tot vrijspraak, omdat wederrechtelijkheid in "mishandeling" besloten zit. Dus mishandeling met toestemming is geen mishandeling meer.
Klopt daarom ook de volgende zin dat het soms wel de wederrechtelijkheid kan doen vervallen. Natuurlijk is dat wel een geheel verkeerde woordkeuze, omdat het eigenlijk altijd vervalt bij mishandeling. Toch lijkt mij de maatschappelijke betamelijkheid soms een beroep op toestemming als rechtvaardiging in de weg staan. Het is lastig omdat vrijwel alle uitspraken over mishandeling spreken over 'onder dwang' of 'zonder toestemming' ed. De vraag is natuurlijk ook hoever zijn toestemming gaat. Zo kan iemand toestemming geven om gemeenschap te hebben, maar dan vervolgens anale seks bestempelen als verkrachting.
Quote:
Inderdaad zou er in de hier beschreven zaak ook sprake kunnen zijn van openlijke geweldpleging, en daarvoor zal toestemming normaal gesproken niet als rechtvaardigingsgrond kunnen dienen. De strafbaarstelling van openlijke geweldpleging strekt immers tot de bescherming van de openbare orde. Maar als het midden in de nacht is, in een afgelegen plek in een donker park, dan hoeft er volgens mij geen sprake te zijn van openlijke geweldpleging.
Inderdaad dat klopt, daar is ook een vergelijkbare uitspraak over. Ging over iemand die inelkaar werd geslagen in een park en de mond werd gesnoerd zodat hij niet kon schreeuwen. Geen geluid, niemand kon het zien en dus niet openbaar.

Quote:
Interessant artikel, maar ik geloof niet dat "normale" SM in Nederland strafbaar is. Misschien heb je een punt dat in de hier beschreven casus wat verder lijkt te gaan. (Niet dat ik weet wat "normaal" is in termen van SM Wink.
Inderdaad, dat denk ik eigenlijk ook niet. Het is ook al wel een oud artikel natuurlijk. Smile
harpy

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toestemming van de persoon die zich laat mishandelen doet niet af aan de mishandeling. De toestemming kan gezien worden als een overeenkomst (verbintenis) maar een verbintenis is niet toegestaan als het in strijd is met de goede zeden. Goede zeden bevat tevens het strafrecht.
Samenvattend, als u die man wenst te beschermen, is het wellicht handig om aangifte te doen van mishandeling om het op die manier onder de aandacht te brengen van justitie. U bent namelijk een getuige in deze (de auditu getuige door uw bekende) en daarmee kunt u zelfs als verplicht worden gezien om er aangifte van te doen.

Een sterke aanrading dus om aangifte te doen, niet alleen voor uzelf, maar zeker voor het welzijn van uw bekende. Het laten mishandelen op zo een grove manier dat zware mishandeling teweeg brengt is niet wenselijk.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
Een sterke aanrading dus om aangifte te doen, niet alleen voor uzelf, maar zeker voor het welzijn van uw bekende. Het laten mishandelen op zo een grove manier dat zware mishandeling teweeg brengt is niet wenselijk.

Ik ben het eens met het eerste deel van je post met betrekking tot toestemming en goede zeden.

Echter, je sluit af met het dringend advies om aangifte te doen omdat het gaat ome een grove manier van mishandelen. Echter, wanneer ik de openingspost lees staat er:
'Ik weet dat hij daar vele blauwe plekken en kneuzingen van heeft opgelopen, want die jongens gaan volgens hem steeds harder schoppen.'

Ik zie nog niet direct een verschil met jongelui die 'stoeien' met elkaar of bijvoorbeeld een (kick)boxles. Die lopen zo nu en dan ook het een en ander op, maar om nu direct van een grove manier van mishandelen te spreken.

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
harpy schreef:

Ik ben het eens met het eerste deel van je post met betrekking tot toestemming en goede zeden.

Echter, je sluit af met het dringend advies om aangifte te doen omdat het gaat ome een grove manier van mishandelen. Echter, wanneer ik de openingspost lees staat er:
'Ik weet dat hij daar vele blauwe plekken en kneuzingen van heeft opgelopen, want die jongens gaan volgens hem steeds harder schoppen.'

Ik zie nog niet direct een verschil met jongelui die 'stoeien' met elkaar of bijvoorbeeld een (kick)boxles. Die lopen zo nu en dan ook het een en ander op, maar om nu direct van een grove manier van mishandelen te spreken.

Mishandeling of zware mishandeling maakt in deze weinig uit. Ik ben van mening dat het zware mishandeling is, gezien de blauwe plekken en moedwilligheid om steeds harder te schoppen, is zware mishandeling. Buiten die discussie voort te zetten (ik vind het redelijk irrelevant namelijk, getuige dat de officier dit dient te beslissen welke hij vervolgd), blijft het punt staan dat mishandeling niet met toestemming is toegestaan. De toestemming doet dus niet af aan het feit dat er sprake is van mishandelin. Om het voorbeeld in extreme te nemen, als toestemming wederrechtelijkheid weg zou nemen, zou ik persoon a mogen doodschieten omdat hij toestemming heeft gegeven om te dat te doen. Ik denk dat iedereen aanvoelt dat zoiets niet opgaat.

Samenvattend: aangifte doen is verplicht (zie hierboven) en of het zware mishandeling is of mishandeling is aan de officier om te vervolgen, aan de rechter om toe te wijzen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus een wedstrijd boksen valt volgens jou ook onder mishandeling? Dan zullen er aardig wat mensen strafbaar zijn omdat zij geen aangifte hebben gedaan.

Ik denk uit je beredenering af te leiden dat je de misdhandeling afleidt uit het feit dat hij blauwe plekken heeft en kneuzingen.

Ik heb niet beweerd dat toestemming wederrechtelijkheid wegneemt. Wel heb ik aangegeven dat deze situatie niet direct mishandeling behoeft te zijn.

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
Toestemming van de persoon die zich laat mishandelen doet niet af aan de mishandeling. De toestemming kan gezien worden als een overeenkomst (verbintenis) maar een verbintenis is niet toegestaan als het in strijd is met de goede zeden. Goede zeden bevat tevens het strafrecht.

Zo werkt het toch niet helemaal. Als de strafbepaling vooral strekt tot bescherming van jouw belangen, doet het er wel degelijk toe of jij toestemming hebt gegeven om op jouw belangen inbreuk te maken. Voor zover de strafbepaling (mede) strekt tot bescherming van de openbare orde, zal toestemming van het "slachtoffer" inderdaad niet (of in ieder geval niet altijd) helpen.

Mishandeling is strafbaar gesteld ter bescherming van personen en m.i. niet ter bescherming van de openbare orde. Voor dat laatste is er openlijke geweldpleging.

Zoals al eerder besproken in deze draad is mishandeling met toestemming toegestaan, al zal het dan geen mishandeling meer heten (want mishandeling impliceert wederrechtelijkheid). Denk eens aan de tandarts die een kies trekt. Zonder toestemming is dat zware mishandeling. Jouw argument dat die toestemming per definitie nietig is wegens strijd met de goede zeden gaat duidelijk niet op.

BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2010 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boxen (of een andere contactsport) is een sport. Het krijgen van klappen daarbij, is een sport element. Zo is bij voetbal een blessure door een tackle toegestaan, maar een zeer grove overtreding door een speler die een zware blessure oploopt, kan tot strafrechtelijke gevolgen leiden (weet het arrest nummer niet, is wel op te zoeken). Al met al: blessure door een contact sport is geaccepteerd door het sport element.
Tandarts is een overeenkomst, de patient geeft toestemming voor de behandeling ten behoeve beter te worden.

Al met al, het onderwerp of dit mishandeling is, is dus nog niet zo duidelijk als dat het lijkt. Aan de auteur van dit forum vraag ik dan ook naar een eventuele uitkomst naar de auteur zijn inzicht.

Ps. Ik denk dat ik mijn standpunt duidelijk heb gemaakt, ben wel benieuwd natuurlijk naar de visie van een ander. Ik zal afzien van reageren om niet de standpunten eindeloos te moeten herhalen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds