|
Auteur |
Bericht |
Joost Culper
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 9:48 Onderwerp: Minderheid dwingen tot overdracht |
|
|
Hallo,
Ik zit al een tijd met een juridische casus in mijn hoofd.
Een groep woning eigenaren (100) woont op een woningpark. Elke eigenaar van de woning is wel eigenaar van zijn/haar woning en het bijbehorende perceel. De infrastructuur en de restgrond is feitelijk van iedereen (iedereen heeft 1/100ste deel). In deze grond zit een (water)leidingennetwerk dat van alle eigenaren is. Dit beheren ze middels een vereniging die het onderhoud regelt van alles wat gemeenschappelijk is.
Nu is het onderhoud erg duur en de vereniging wil graag het netwerk overdragen aan een netwerkbeheerder (deze zorgt dan voor het onderhoud en de woningen kunnen dan apart water afnemen bij een leverancier).
Aangezien iedereen 1/100ste eigenaar is moet voor de overdracht (t, bb, l) iedereen instemmen, toch?.
Het probleem doet zich dat niet iedereen mee wil werken aan de overdracht. 5 - 10 mensen van de 100 woningeigenaren weigeren toestemming. Kan de overdracht zonder unanimiteit nimmer doorgaan??
Ik zit te kijken naar een vervangende machtiging van de kantonrechter (3:174 BW) maar ik kan in de jurisprudentie geen soortgelijke zaak vinden om de kansen te kunnen inschakelen. Zit ik in de goede hoek?
Groet,
Joost Culper |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 11:48 Onderwerp: |
|
|
Heeft dit niet te maken met appartementsrechten van artikel 5:124 BW e.v.? _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 11:56 Onderwerp: |
|
|
Zie artikel 5:127 lid 1 BW _________________ Cogito ergo sum |
|