Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Balancing Inte...
Gemeentelijke ...
auto veilig te...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 12 mei 2025 6:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Minder werken dan contracturen AH
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SannedeJ

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: ma 02 mrt 2009 23:27    Onderwerp: Minder werken dan contracturen AH Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een probleem en vroeg me af of ik via dit forum geholpen kon worden.

Ik ben een 19-jarige studente en werk hiernaast nu bijna twee maanden part-time als cassiere bij de Albert Heijn. Ik heb een contract voor 48 uur per maand (12 uur per week), maar ik ben tot nu toe maar één week zoveel ingeroosterd. Alle andere weken werd ik maar 4.5-9 uur ingeroosterd. Ik heb tot nu toe ongeveer 25 uur te weinig gewerkt.
Ik heb hier al meerdere keren iets van gezegd, maar er kwam geen verandering in. Ik had via vriendinnen die ook bij de Albert Heijn werken te horen gekregen dat dit voor mij alleen maar positief uit kon pakken, omdat ik wel de volle 48 uur uitbetaald zou krijgen. Dit klopt inderdaad, vandaag heb ik mijn salaris ontvangen en dat is voor mijn volledige contract.
Maar nu hoor ik van mijn teamleider dat dit betekent dat ik nu al vakantieuren op heb genomen. Dit dus zonder dat ik erom gevraagd had, in tegendeel - ik heb juist meerdere malen gevraagd of het wel klopte dat ik zo weinig hoefde te werken. Sterker nog, ik wist niet eens dat dit betekende dat ik alvast "lekker met vakantie ging"! Ik heb mijn loonstrookje nog niet binnen en weet dus niet 100% zeker of ik inderdaad vakantieuren op heb genomen, maar mocht dit het geval zijn, dan ben ik daar niet zo blij mee.

Nu zou ik aan u willen vragen: klopt het dat ik vakantieuren opneem als ik minder werk dan mijn contracturen? Ook als het niet aan mijzelf ligt, maar aan het rooster dat opgesteld is door mijn werkgever? Kan ik hier met terugwerkende kracht nog iets aan doen, of moet ik al die uren nu "onbetaald" gaan inhalen?

Tevens is mijn proeftijd nog niet voorbij (dit duurt iets meer dan 2 weken). Ik neem aan dat ik dus beter nog even met "harde actie" kan wachten?

Alvast heel erg bedankt,

Sanne de Jong

Laatst aangepast door SannedeJ op di 03 mrt 2009 13:17, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loetje

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: ma 02 mrt 2009 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha.. een werkgever die volgens mij in de top 3 staat met regels aan de laars lappen.

Normaal gesproken zegt men; geen werk geen loon. Echter zou ik op basis van art. 7:628 BW stellen dat het aan de werkgever te weiten is dat er geen werk voor je is, en er waarschijnlijk geen schriftelijke afspraken zijn gemaakt om minder te gaan werken.
Ik durf niet te zeggen hoe dit artikel in de praktijk zijn uitwerkingen heeft.
Je doet er in ieder geval verstandig aan om schriftelijk aan te geven dat je bereid bent en in staat bent de uren vol te maken.

Vakantiedagen opnemen hoeft in ieder geval niet. Met de juiste procedure om eventuele vakantieuren terug te vorderen en deze te vervangen voor normale uren ben ik helaas niet bekend.

Edit:
Over je proeftijd had ik even heen gelezen. Als je "vervelend" voor ze bent dan zouden ze je zonder reden kunnen ontslaan. Al spelen er waar nodigl toetsingen van de ontslaggrond.
Ik vind 2 maanden proeftijd overigens ook wel dubieus? Wat is de contractduur?

Wat natuurlijk wel raar is; als je de eerste maand een volledig salaris hebt gehad dan zou dat niet eens op basis van vrije uren kunnen. Ik neem aan dat je voor elke 10 gewerkt uren slechts 1 vakantie uur zult krijgen. Die kon je nog niet eens opgebouwd hebben.
SannedeJ

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn contract is geldig van 24-01-2009 tot 24-07-2009, een half jaar dus. Daarvan gelden de eerste twee maanden als proeftijd.

Ik heb mijn (zelf bijgehouden) overzicht van hoeveel uur ik heb gewerkt even niet bij me, het zal rond de 30 uur liggen (ongeveer 10 uur in januari en 20 uur in februari). Ik heb nooit mondeling of schriftelijk aangegeven dat ik het er mee eens was om minder te gaan werken.

Over vakantie staat in mijn contract dat ik volgens de VGL-CAO per kalenderjaar recht heb op 192 vakantieuren en 156 roostervrije uren op fulltime basis en dat er bij een parttime dienstverband de uren naar rato worden opgebouwd. Ik moet zeggen dat dat mij sowieso al niet zo veel zegt...
Volgens mijn teamleider sta ik nu uren "in de min", en zijn dat zeg maar uren die ik nog schuldig ben aan de Albert Heijn..?
Loetje

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wilde eigenlijk schrijven dat je proeftijd nietig is, maar volgens de CAO wordt bij elk dienstverband een proeftijd van 2 maanden afgesproken; belachelijk.

De opbouw van je vakantieuren werkt als volgt:
Als je 40 uur (denk ik) per week werkt krijg je 192 vakantie uren, als je naar ratio werkt betekent dit dat als je de helft werkt, je maar de helft aan vakantieuren krijgt. Meestal komt dit neer op 10 uur werken voor 1 vakantie uur.

Toch blijf ik er bij dat wanneer de werkgever je voor minder uren in heeft geroosterd dan daadewrkelijk in het contract staat dat dit ten koste komt van de werkgever en niet voor de werknemer.
Ik heb niet kunnen zien dat hier iets over in de CAO staat, staat er iets over in je contract?
SannedeJ

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik kan daar niets over vinden... Is daar niet een algemene regel voor misschien? Ik hoop niet dat ik lastig ben...
rechtzoekende

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig heeft mijn vrouw onlangs iets soortgelijks meegemaakt bij AH.

Bij haar werden deze niet gewerkte uren uit een personeelspot betaald. Als het goed is betaal je een x-bedrag aan de personeelsvereniging van AH. Het zou heel goed kunnen dat dit bij jou ook het geval is.

Verder had AH aan mijn vrouw ook kenbaar gemaakt dat contracturen zijn contracturen en die behoor je gewoon uitbetaald te krijgen
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sannede
Kijk uit bij A.H. ook met de belastingen, en sociale verzekeringen,
er word daar flink mee gesjoemeld,
Mijn zoon moest over 2007,was toen ± 17 jaar, dit jaar een flink bedrag aan de belasting betalen,ook i.v.m. uitbetaalde vrije dagen en vakantieuren,i.v.m nieuwe baan ( geen belasting over betaald)
en werkte maar ± 24 uur in de week.

Dit komt geregeld voor bij A.H.(bij jongeren).
SannedeJ

BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag is er vanuit de Albert Heijn gelukkig een antwoord gekomen op mijn vraag. Ik zal het antwoord hier ook posten, voor het geval iemand ooit hetzelfde overkomt:

De Albert Heijn had zich vergist en had mij in hun pc staan als iemand met een contract voor drie uur per week (12 uur per maand). Daarom werd ik maar zo weinig ingeroosterd. Gelukkig hoef ik dus sowieso niets in te halen en heb ik sowieso ook geen vakantieuren opgenomen. Dan is er nog het mysterie van mijn volledig uitbetaalde loon voor 48 uur. Opgelost met behulp van mijn vriendje, die tijden terug voor de Albert Heijn werkte: dat heb ik gekregen omdat de uitbetalingen gedaan worden door een apart ingehuurd accountantbureau, dus niet door de Albert Heijn zelf. En blijkbaar sta ik in de gegevens van dat bureau wel als een 48-uurswerknemer.

Voor mij pakt het in dit geval dus inderdaad allemaal positief uit. Vanaf volgende week begin ik met genoeg werken (13.5 uur) en ik hoef niets in te halen. Super, haha!

Ik geloof niet dat ik iets aan een personeelspot betaal, maar ik heb nog steeds mijn loonstrookje niet gehad. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat weer een heel ander probleem, haha, maar dat zien we dan wel weer. Ik zal dan ook zeker goed kijken naar belastingen e.d.!

In ieder geval bedankt allemaal!

Liefs,

Sanne
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sannede.
Heel goed dat jij je ogen en oren open had, en alles goed nakeek, wat de administratie aangaat bij A:H:
Normaal, hoort een werkgever correkt met zijn arbeiders om te gaan, (vooral diegene die niet op de hoogte zijn van het arbeiders-contract e.d.)
helaas gaat dit bij deze A.H,, nogal eens de mist in!!!

sucses verder met je baan,
groet Wink
Loetje

BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tussenwalenschip en Sanne

Voor wat betreft de belastingen, zijn er een paar dingen waar je van uit moet gaan.

Heb je twee werkgevers dan moet je tweede werkgever de belasting afdragen. Meestal 1/3 van het bruto loon.
Als je als jongere onder de 6000 Euro per jaar blijft dan krijg je de betaalde belasting terug via het TJ-biljet. Vaak hebben jongeren hier mee te maken als ze ipv hun weekendbaantje een zomerbaantje nemen.

Verdien je meer dan 6000 Euro per jaar (natte vinger bedrag, maar het is wel zoiets) dan krijg je te maken met de 1e schijf uit Box 1(inkomsten belasting)

Misschien is het geld terug te vragen, maar als er een heel jaar gewerkt wordt a 24 uur per week (wat toch best veel is) dan kom je met een loon van minder dan 5 Euro per uur al aan de grens van 6000 Euro.

Het loont dus niet altijd om meer te werken als je over het randje gaat Smile
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Loetje
Klopt;
Mijn zoon ging over naar een ander bedrijf, kreeg zijn laatste verdiensten mee van vakantiedagen en a.t.v. uren, waarover GEEN belasting was afgedragen,
Als je nagaat, bij een brutoloon van 7,300 er maar 243,00 belasting is afgehouden (17 jaar), is dat zeker te kort, dom van A.H, en onoplettend van onze kant.
De fout is hersteld, en zodoende leert men, allert te zijn op het afdragen van belastningen en premies. Embarassed
Groet Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds