|
Auteur |
Bericht |
v/db
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: zo 19 aug 2012 11:50 Onderwerp: Minder werken bij urencontract |
|
|
Ik heb een arbeidscontract voor drie uur in de week. Ik werk altijd op een vaste dag. Nu werd ik onlangs afgebeld, omdat er 'geen werk' was. Heb ik dan recht op die drie uur uitbetaald te krijgen?
Op het internet lees je vanalles, vooral bij dergelijke conflicten bij een nul-urencontract. Ik lees dat je soms zelfs dan recht hebt om die uren die je normaal gezien werkt uitbetaald te krijgen.
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 19 aug 2012 12:17 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Art. 7:628 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de werknemer, als hij niet gewerkt heeft, toch recht op loon heeft, als de oorzaak van het niet werken in de risicosfeer van de werkgever ligt. Daar zou in uw geval sprake van kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
v/db
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: zo 19 aug 2012 12:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw bericht!
De reden, dat er geen werk is, behoort m.i. in redelijkheid tot de risicosfeer van de werkgever.
Kan dan verplicht worden dat deze uren op een ander tijdstip worden ingehaald? Dat lijkt mij niet, ik haal het in ieder geval niet uit art. 7:628 BW. Contractueel is er niets afgesproken over of het werk zal worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, etc. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 aug 2012 9:05 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ik weet niet, of de werkzaamheden op een ander tijdstip weer kunnen worden ingehaald. Dat hangt, denk ik een beetje af van wat in de arbeidsovereenkomst overeengekomen is en wat beide partijen daarbij over en weer verklaard hebben (HR Haviltex). Is de indeling van de uren overgelaten aan de werkgever?
Art. 4:1 Arbeidstijdenwet (ATW) bepaalt wel dat de werkgever bij het bepalen van het arbeidstijdenpatroon zoveel mogelijk rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|