|
Auteur |
Bericht |
jonnylaw
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 05 dec 2012 10:51 Onderwerp: Minder loon |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag wat betreft mijn loon. Ik werk bij een bedrijf waar ik een vast contract heb. Het gaat niet super goed met de orders. Mijn baas heeft gezegd dat ik met ingang van volgende maand 10% minder loon krijg. Niet alleen ik, maar ook collega's.
Mijn vraag is, mag dat zomaar?
misschien kan iemand me vertellen waar ik veel informatie hierover kan vinden? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 05 dec 2012 12:30 Onderwerp: |
|
|
Nee dat kan niet zo maar! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
jonnylaw
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 05 dec 2012 12:47 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Nee dat kan niet zo maar! |
zou u dit nader kunnen toelichten?
of mij verwijzen naar een informatie bron zodat ik het zelf kan opzoeken
ik wil zoveel mogelijk info hebben hierover zodat ik een goede brief kan opstellen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 05 dec 2012 17:58 Onderwerp: |
|
|
Je hebt een contract, en daar heeft hij zich aan te houden. Hij kan dat contract niet eenzijdig wijzigen.
(Dit is misschien iets te simpel gesteld, maar punt is dat je baas met wat betere argumenten moet komen en duidelijk moet maken wat voor procedure hij denkt te volgen om tot salarisverlaging te komen. Hij zou bijvoorbeeld een voorstel kunnen doen aan zijn werknemers, waar de werknemers dan al dan niet op in kunnen gaan.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 dec 2012 18:19 Onderwerp: |
|
|
Om tot eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden over te kunnen gaan, moet uw werkgever een beroep kunnen doen op een eenzijdig wijzigingsbeding (art. 7:613 BW). Aan een beroep op een eenzijdig wijzigingsbeding worden twee eisen gesteld:
1. Het beding moet schriftelijk zijn overeengekomen in de individuele arbeidsovereenkomst (in een CAO is niet voldoende).
2. De werkgever moet bij de wijziging zo'n zwaarwichtig belang hebben, dat het belang van de werknemer dat door de wijziging wordt geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken. Dit moet de werkgever aantonen.
Als geen sprake is van een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst, geldt dat op grond van art. 7:611 BW (goed werknemerschap) de werknemer gehouden is positief in te gaan op redelijke voorstellen van de werkgever verband houdende met wijzigingen op de werkvloer (HR Van der Lely/ Taxi Hoffman en HR Stoof/ Mammoet).
Als er op uw werk een Ondernemingsraad is, heeft de Ondernemingsraad instemmingsrecht wanneer sprake is van wijziging van een beloningssysteem (art. 27 lid 1 onder c Wet op de Ondernemingsraden). De werkgever moet het besluit schriftelijk voorleggen aan de OR.
Neemt de werkgever het besluit zonder instemming van de OR, dan kan de OR binnen een maand na mededeling van het besluit, of dat gebleken is van toepassing van het besluit, schriftelijk een beroep doen op de nietigheid van het besluit. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 06 dec 2012 7:59 Onderwerp: |
|
|
Weet u of er wellicht een sociaal plan is gesloten met een vakbond of de ondernemingsraad (indien aanwezig)? |
|
|
|
 |
|