Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 12:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mijn eerste betoog, feedback is van harte welkom
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
I.D

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 19:27    Onderwerp: Mijn eerste betoog, feedback is van harte welkom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen jullie misschien ff naar mijn eerste betoog kijken en zeggen wat jullie ervan vinden? Ik heb binnenkort deeltentame en wil weten of ik op de goede weg ben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
I.D

BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De opdracht

Inleiding strafrecht en criminologie 2011-2012

Vaardighedenopdracht 4: een betoog schrijven
(Let op! Deze opdracht moet u uploaden.)

U dient op basis van onderstaande casusbeschrijving als ‘officier van justitie’ of als ‘raadsman/raadsvrouw’ een schriftelijk betoog op te stellen, dat overtuigend is, goed is opgebouwd, is onderbouwd met de juiste juridische argumenten uit de voorgeschreven literatuur berust en is toegepast op de concrete casus. Daarbij dient u, waar dat relevant en mogelijk is, te verwijzen naar de voorgeschreven literatuur. Uiteraard dient dit betoog in correct Nederlands te zijn opgesteld. Een richtlijn voor de omvang is 2 pagina’s.

Overtuigend
Een betoog is een tekst waarin op basis van argumenten een bepaald standpunt wordt verdedigd. In dit geval is het doel om de rechter-commissaris ervan te overtuigen dat hij/zij een bevel tot bewaring moet verlenen (officier van justitie) of geen bevel tot bewaring moet verlenen (raadsman/raadsvrouw) en tevens, voor het geval de rechter-commissaris een bevel tot bewaring verleent, aan te geven onder welke voorwaarden de voorlopige hechtenis in deze zaak zou kunnen worden geschorst (raadsman) of met welke schorsingsvoorwaarden u zou kunnen instemmen (officier van justitie).

Goed opgebouwd
Het betoog dient in ieder geval te bestaan uit een inleiding, een middenstuk en een slot. Het betoog dient een doorlopend verhaal te zijn. Het slechts puntsgewijs behandelen van argumenten volstaat dus niet.
In de inleiding kunt u aangeven of u als officier van justitie of als advocaat optreedt en dient u de strekking van uw betoog kort te introduceren, liefst door een aansprekende openingszin.
In het middenstuk wordt de argumentatie uiteen gezet, toegepast op de casus, met per argument de daaraan door u te verbinden conclusies.
U dient het betoog af te sluiten met een conclusie waarin u de belangrijkste argumenten nog eens (kort) samenvat.

Juridische argumenten, toegepast op de casus
Of u nu als officier van justitie of als raadsman/raadsvrouw optreedt, in beide rollen dient u de materiële basisvoorwaarden voor toepassing van de voorlopige hechtenis na te lopen, te weten:
- een feit waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is (geval)
- ernstige bezwaren
- een grond voor voorlopige hechtenis
Deze basisvoorwaarden moeten worden toegepast op dat wat uit het dossier naar voren komt in de voorliggende casus.
Waar de officieren van justitie of de raadslieden zich in de praktijk alleen zullen richten op die gronden die relevant zijn, dient u hier (en tijdens het deeltentamen) alle gronden na te lopen om te laten zien dat u begrijpt wat deze gronden inhouden en of ze van toepassing zijn of niet.

Rolvastheid, juiste juridische termen
Blijf altijd in uw rol en gebruik de juiste juridische termen.

Maria Evora (31 jaar), geboren 20 januari 1979 in Praia (Cabo Verde)
Adres: Windkade 13 Rotterdam
Sinds 13 oktober 2010 gedetineerd in detentiecentrum Schiphol

Maria Evora is een alleenstaande moeder met twee kinderen, Chantal van 13 jaar oud en Jochem van 12 jaar oud. Ze woont in Rotterdam. De vader van de kinderen heeft haar vlak na de geboorte van Jochem verlaten en heeft ook geen contact meer met de kinderen. Hij weigert alimentatie te betalen en Maria moet rondkomen van een uitkering. Omdat Jochem een hartziekte heeft en veel extra aandacht nodig heeft omdat hij elke middag een paar uur moet rusten, kan ze ook niet gaan werken.

Sinds Chantal naar de Havo gaat, wordt het steeds moeilijker om rond te komen. Zo heeft Chantal voor haar schoolwerk een computer nodig, maar Maria heeft daar geen geld voor. Maria neemt ten einde raad een Antilliaanse buurvrouw, die tevens een goede vriendin is, in vertrouwen en vertelt haar over haar financiële problemen. Deze buurvrouw suggereert dat ze geld zou kunnen verdienen door het invoeren van bolletjes cocaïne vanuit Curaçao en geeft haar de naam van een contactpersoon. Met één retourtje naar Curaçao zou ze 2000.- kunnen verdienen, terwijl verder alle kosten, het vliegticket en het hotelverblijf, worden betaald.

Maria schrikt van dit voorstel en voelt er in eerste instantie niets voor. Ze heeft ondanks haar financiële problemen nooit de wet overtreden en dat wil ze zo houden. Maar in de week die daarop volgt, wordt het vooruitzicht om in één klap 2000.- te verdienen en daarmee een einde te maken aan alle zorgen, steeds aantrekkelijker en uiteindelijk belt ze de contactpersoon. Ze neemt zich voor dat het een eenmalige actie is, die ze voor zichzelf rechtvaardigt door het feit dat ze met het geld een computer kan kopen, die belangrijk is voor de toekomst van Chantal.

De kinderen kunnen bij de buurvrouw logeren en tegen hen zegt ze dat ze bij haar moeder op bezoek gaat in Kaapverdië en binnen tien dagen weer terug zal zijn. Op woensdag 13 oktober 2010 keert ze met de bolletjes in haar lijf terug naar Nederland. Ze is echter zo nerveus dat ze tijdens de controle op Schiphol meteen wordt opgemerkt door de douane en apart wordt genomen. Daarnaar gevraagd bekent ze meteen dat ze bolletjes heeft geslikt. Daarop wordt ze aangehouden en vervolgens in een speciale cel voor bolletjesslikkers in verzekering gesteld. De volgende dag wordt haar ontlasting met alle bolletjes opgevangen en die blijken samen 1512,5 gram te bevatten.

Op vrijdag 15 januari wordt ze voorgeleid voor de rechter-commissaris van de rechtbank Haarlem, die moet beslissen of hij een bevel tot bewaring zal verlenen. Maria wordt verdacht van het binnen het grondgebied van Nederland brengen van 1512,5 gram cocaïne (art.2 onder A jo. art.10 lid 5 Opiumwet).

U kunt er vanuit gaan dat alle informatie, die hierboven in de casus is beschreven, klopt en in het proces-verbaal en het vroeghulprapport van de reclassering wordt bevestigd.
I.D

BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn betoog

Geachte Rechter-commissaris en officier van Justitie.

Vandaag zijn we tezamen om een beslissing te nemen inzake de voorlopige hechtenis van mijn cliente Maria Evora. Dit is een zaak die mij persoonlijk ook heeft geraakt. Het gaat hier namelijk om een moeder in een moeilijke situatie, ze heeft twee kinderen waarvan een aan een levensbedreigende hartziekte lijdt. De vader van de kinderen weigert al jaren alimentatie te betalen en heeft het gezin in de steek gelaten. Mijn cliente heeft niet de mogelijkheid om te gaan werken en leeft van een uitkering waarvan ze nog maar net kan rond komen. Ze kan niet werken omdat haar zoon Jochem constante zorg nodig heeft vanwege zijn hartziekte.

Haar oudste dochter Chantal zit nu op de havo en heeft niet eens een studieruimte met computer waar ze haar huiswerk op kan maken. Het is tegenwoordig broodnodig om zo’n studieruimte en computer te bezitten vooral als havo scholiere.

Ik ben er van overtuigd dat elke moeder het beste voor haar kinderen wilt en dat heeft ook mijn cliente gehad. Helaas kon ze vanwege haar financiële situatie niet aan haar verplichting voldoen om een computer voor haar dochter te kopen. Ze heeft echt van alles geprobeerd maar helaas heeft dat niet geresulteerd in een computer voor haar dochter. Uit pure wanhoop is ze daarom ook gedreven naar de handeling die ze gepleegd heeft.

De gemiddelde drugssmokkelaar heeft de intentie om snel en makkelijk veel geld te verdienen en doet het daarom ook vaak. Dit is niet het geval geweest voor mijn cliente! Mijn cliente heeft zelfs voor haar daad gezegd dat dit een éénmalige actie zou zijn enkel en alleen om haar dochter meer perspectief te kunnen bieden. Ook zou mijn cliente er maar € 2000,00 voor krijgen, wat net genoeg is voor haar dochters studie ruimte met computer. De vraag is nu, kunnen wij het deze moeder kwalijk nemen dat ze voor de toekomst van haar kind een wanhoop daad verricht? Ik en vele met mij zijn van mening van niet. Vooral in mijn cliente's geval zullen veel mensen begrip hebben voor haar wanhoopsdaad. Ik zou bijna over overmacht gaan spreken.

Vandaag moet u beslissen over de voorlopige hechtenis van mijn cliente. Mijn cliente heeft enorme spijt van een ding, dat ze voor haar zoektocht naar het allerbeste voor haar kinderen een misdrijf heeft begaan. De strafbepaling die staat op de daad van mijn cliente is een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie (art.2 onder A jo. art.10 lid 5 Opiumwet). Dit maakt het dus een geval waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan. (eis is minimaal 4 jaren)

Maar mijn cliente is first-offender, nog nooit eerder in aanraking met de politie geweest en dat zal nu ook nooit meer gebeuren zegt ze zelf...
Zoals ik al eerder in mijn pleidooi heb verteld draagt mijn cliente de verantwoordelijkheid over de zorg van twee jonge kinderen waarvan een met een gevaarlijke hartziekte. Het is daarom ook onverantwoord om mijn cliente nog langer vast te houden in verband met de verzorging van dit zieke kind. Het nut voor voorlopige hechtenis in dit geval ver te zoeken. Voorlopige hechtenis is alleen te rechtvaardige door een algemeen belang gewordende noodzakelijkheid ter afwending van een uit verdachte zelf komend gevaar zoals vluchten of onderzoeksgevaar. En meneer/mevrouw de Rechter commissaris, mijn cliente is niet vluchtgevaarlijk! (Art67a lid 1 onder a)Ze heeft een vaste verblijfplaats en een ernstig ziek kind. Vluchten zal dus heel onwaarschijnlijk zijn.
Het verstoren van het onderzoek door bewijs te verduisteren is ook onmogelijk omdat ze de beschuldigingen van het OM heeft bekend. (Art 67a lid 2 onder 4)

Mocht u deze grond toch gebruiken om het voorlopige hechtenis te bevelen dan zou dat een verkeerde toepassing zijn van dit ingrijpende middel. Zo heeft oud minister van Justitie van Agt zelf gezegd dat deze grond gebruikt zou moet worden in het belang van de maatschappelijke veiligheid. (Art 67a lid 1 sub b jo. Lid 2 onder 1 Sv). En ik denk niet dat ik u hoef uit te leggen dat mijn cliente géén gevaar is voor de maatschappelijke veiligheid.

We kunnen ook niet uitgaan van herhaling mijn cliente heeft voordat ze haar daad heeft begaan al gezegd dat ze dit maar voor één keer zou doen. Ook kunnen we in het licht van de onschuldigheidspresumptie er niet van uitgaan dat mijn cliente die niet eerder een misdrijf heeft begaan en nu wordt verdacht van een misdrijf die nog niet eens officieel bewezen is zal recidiven. (Art 67a lid 1 sub b jo. Lid 2 onder 2 en 3 Sv)

Het verstoren van het onderzoek door bewijs te verduisteren is ook onmogelijk omdat ze de beschuldigingen van het OM heeft bekend. (Art 67a lid 1 sub b jo. Lid 2 onder 4 Sv)

Ik verzoek u daarom om de voorlopige hechtenis van mijn cliente Maria Elvora te schorsen. De gronden voor voorlopige hechtenis ontbreken. Ze is nu al lang genoeg van haar kinderen gescheiden en de leed die ze meemaakt vooral vanwege de zorgen over haar doodzieke kind beschrijft ze als onmenselijk. Er is absoluut geen reden om haar nog langer vast te houden, ze zal haar proces in afwachting thuis met haar kinderen willen afwachten zoals dat hoort. (Art. 80 lid 1 Sv)

Ik hoop dat u het hier ook mee eens bent, dat het in zowel het voordeel van Justitie, de kinderen en mijn cliente is dat er geen voorlopige hechtenis wordt opgelegd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds