|
Auteur |
Bericht |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 mrt 2013 9:52 Onderwerp: Merk Dealer Garage maakt er een zooitje van |
|
|
Casus:
Merkauto met goedde onderhoud hystorie en mobilieteidsgarantie raakt deffect, bij afspraak garage wordt eerst afgesproken om gedurende 1 uur te onderzoeken wat de oorzaak van de storing is en wat de reparatie gaat kosten, de kosten van onderzoek is dan niet verschuldigd al besloten word de reparatie uit te voeren.
Na 2 dagen rapporteerde garage dat de turbo stuk was, oorzaak een afgebroken moer van de turbo as, iets dat wel vaker voorkomt.
Noot: de turbo was door ander fliliaal al eerder vervangen na 150000km dit is ook de normale levens verwachting van dit type. echter heeft deze kapotte turbo maar zo een 50000km goed gewerkt.
De merkauto zal gerepareerd kunnen worden door het vervangen van de turbo, kosten totaal €1230;-- het kon goedkoper met een immitatie turbo dat scheelde €110,-- maar dan verviel de mobiliteidsgarantie dus is gekozen voor het eerste voorstel.
Ook overengekomen met deze garage de dynamo die reeds eerder was aangeschaft te vervangen omdat merkauto toch in onderhouds stand was en dat zal dan aanzienlijk in de arbeidloon kosten schelen, de kosten daarvan bedragen €70,- tegen €236,- daarna op een ander tijdstip, dus totaal zal de merkauto dan gerapareerd worden voor €1300,-- een niet misselijk bedrag maar gezien de werkzaamheden en de noodzaak geaccepteerd, €600,-- aanbetaald en de auto achter gelaten.
Na 2 werkdagen werd de merkauto gereed gemeld, was op een zaterdag en moest dan voor half 1 worden opgehaald en het rest bedrag €700,-- betaald worden.
Om 1000uur was de auto weg voor een proefrid, navraag bij de balie bleek de auto goed te zijn,...echter rond half 11 bleek de monteur te melden dat de merkauto niet uitgegeven kon worden,.....hij kwam niet boven de 3000tpm en had totaal géén vermogen.
Tegen 11uur is met de balimedewerker afgesproken dat de auto eerst moest worden nagezien door de monteur die deze had gerepareerd, echte blijkt die op weekend sky vakantie te zijn, en kwam dus pas maandag weer terug op de garage, aandringen opdat een andere monteur er naar ging kijken hielp niet, de verantwoordelijke monteur leek niet goed in het team te passen en andere wilde niet aan zijn werk komen, er was ook geen log van wat hij had gedaan,,....
Die maandag geen gehoor, dus toch maar gebeld,...turbo was weer kapot,.... was mobiliteidsgarantie dus géén verdere kosten, turbo was alleen niet op voorraad moest in backorder besteld worden en kon dus langer gaan duren, geschat was vrijdag op zijn vroegst.
Woensdag melde de garage dat de olie leidingen vervangen moeten worden,...gevraagt waarom,...dat was uiteindelijk de oorzaak van de storing, nog gevraagt wie het in zijn hoofd heeft gehaald een nieuwe turbo te monteren zonder dat met checkt of deze smering krijg via de olie leidingen en oliepijl, toch deden zij dat niet, dat was géén procedure voorschrift....aldus de verantwoodelijke sky vakantie monteur.
Noot: volgens merkauto dealer werkplaast voorschrift, dient er altijd gecontroleerd te worden dat de olie op pijl is, de filter gewisseld en alvorens de turbo word gemonteerd er duidelijk smering moet zijn van olie voor dat de motor gestart mag worden.
Donderdag was de merkauto toch klaar, de kosten van de olieleidingen zijn minus de 15% korting geraamd incl montage op €260.--
===========================================
In mijn beleving weet de garage in het beging goed een afspraak te maken en een prijs af te spreken, maar de schoen gaat vrikken bij de afjhandeling op het technische vlak.
Ik denk zelf een casus van "technische" wanprestatie.
Mijn vragen:
Wat moet je in dit geval gaan doen, de merkauto is nu klaar, maar of ik daar vertrouwen in moet hebben? de kosten van e.e.a. zijn in de ogen van de garage €1300,-- plus die bijkomende kosten vanwegen in mijn ogen hun eigen fout van €260.--
Maar volgens mij ben ik allen de kosten die in het beginn waren overeengekomen €1300,-- minus de aanbetaling is €700,-- géén cent meer eerder minder.
Noot: I.v.m. mobiliteidsgarantie is wel een leenauto kostenloos verstrekt nadat werd geconstateerd dat reparatie niet goed was uitgevoerd.
Uiteraard zijn de kosten van brandstof daarbij niet inbegrepen.
Wat ik mij ook afvraag is de kosten voor de brandstof die nu door de garage is verbruikt nadat de merkauto al meer dan een week daar is.
groet, _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 25 mrt 2013 12:22 Onderwerp: |
|
|
Dit zijn altijd lastige discussies, want u bent feitelijk geen overeenkomst aangegaan v.w.b. het vervangen van de olieleidingen etc. Aan de andere kant hebt u ook geen recht op het behouden van de vernieuwde leidingen.
Bijkomend probleem is dat u waarschijnlijk wel nieuwe leidingen nodig heeft om überhaupt gebruik te kunnen maken van uw auto. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: ma 25 mrt 2013 14:21 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inmiddels een advocaat gesproken, er wel degelijk sprake van een wanprestatie omdat het voertuig na reparatie gereed stond als klaar om af te halen, en er een definitieve prijsafspraak was overeengekomen.
Bijhun testrid is het nieuw geplaaste onderdeel, niet volgens de VAG voorschriften gemonteerd deffect geraakt, hoewel de werkplaast chef anders beweerd heb ik hard bewijs in de vorm van VAG voorschriften.
Ik heb inmiddels op aanraden van de advocaat een brief gestuurd, met daarin een in gebreke stelling en voorstel tot een minnelijke regeling.
Ik ga van middag zoals gesteld in deze brief bij de dealer langs om e.e.a. mondeling toe te lichten, en wellicht komen we tot een minnelijke regeling.
Alles via het kanton geracht laten gaan lijkt mij in deze fase niet noodzakelijk in eerste aanleg, maar ik schroom er niet voor.
Als ik meer nieuws heb over deze cases dan zal ik dat in dit topic plaatsen.
Groet. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 10:50 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Dit zijn altijd lastige discussies, want u bent feitelijk geen overeenkomst aangegaan v.w.b. het vervangen van de olieleidingen etc. Aan de andere kant hebt u ook geen recht op het behouden van de vernieuwde leidingen.
Bijkomend probleem is dat u waarschijnlijk wel nieuwe leidingen nodig heeft om überhaupt gebruik te kunnen maken van uw auto. |
De verantwoordelijke manager heeft erg laat gereageerd, ging niet inhoudelijk op het minnelijke voorstel in wel melde hij dat hij het houd het op een gerechtelijke dwaling, wellicht stond hij klaar om op paas vakantie te gaan.
Ik heb de garage voor de 2e keer in gebreke gesteld, te meer omdat er niet inhoudelijk gereageerd werd op het op tafel liggende minnelijke voorstel mijnerzijds.
Groet _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 14:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb toch nog een reactie mogen ontvangen, de manager heeft in het minnelijke traject, een in mijn ogen redelijkvoorstel gedaan, echter kan ik niet overleggen met mijn advocaat heb ik hem gemeld, daarna kan het denk ik buitengerechtelijk geregeld kunnen worden, tenzij mijn advocaat anders reageerd op het tegenvoorstel.
Groet
en vrolijk pasen! _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: do 06 jun 2013 12:32 Onderwerp: |
|
|
Dat deze casus ruim 1500 keer is bekeken geeft al aan dat er toch veel geïnteresseerd zijn in het verloop, dus nijg ik toch meer mijn belofte na te komen en weer verslag te doen van de ontwikkelingen.
Inmiddels is er over en weer, via advocaat en de dealer tot een minnelijk traject gekomen, er is veel korting en excuses gemaakt en de dealer bleek zeer inschikkelijk.
De uiteindelijk overeengekomen kosten zijn voldaan.
De dealer heeft aangeboden om deze zaak voor te leggen aan de BOVAG geschillen commissie, echter is er zo een achterstand van hun administratie door hun overname van verschillende dealers en ook nog een ISO onderzoek dat ik gisteren een bericht ontving "weer met welgemeende excuses" dat het produceren van de nodige documenten na het zomer reces zal worden nagekomen, staat in mijn agenda, en heb op advies van mijn advocaat de belaste persoon een termijn van 4 weken opgelegd.
Het word dus een BOVAG geschillen commissie casus, ik vraag me af wie hier ervaring in heeft, voor mij is dit de eerste keer.
Groetjes,
MartinJan _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: vr 14 jun 2013 8:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb weer een update,
Afgelopen maandag heb ik de BOVAG de zaak toegezonden, leuke noot is dat de mailserver van de BOVAG niet instaat is om in één keer alle documenten die tot de producties behoren te slikken, het werden dus 9 e-mail's met ieder 2 documenten.
Nu is het afwachten, de BOVAG hanteert een termijn van 1 tot 10 werkdagen voor een reactie en geeft nog géén schatting hoelang e.e.a. verder op zich laat wachten.
Ik houd u op de hoogte, ik heb nog géén reactie gehad anders dan dat het in behandeling is genomen.
Groet
MartinJan _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 17 jun 2013 12:18 Onderwerp: |
|
|
succes! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: za 22 jun 2013 9:15 Onderwerp: |
|
|
Update!
Na het automatisch verstuurde antwoord van de "intake-robot" vond ik het toch wel erg lang duren, dus heb ik maar een verzoek gestuurd om opheldering, waarom het zo lang duurt en wat blijkt, de merkgarage gaat er eens rustig voor zitten,.....
Ik kreeg deze e-mail, ik heb even om privacy een aantal gegevens door een X vervangen.
Geachte heer X,
BOVAG bemiddeling heeft uw verzoek om bemiddeling in goede orde ontvangen en een dossier aangemaakt met referentienummer: XXX/X.XXX.XXX.
Wij hebben de ondernemer op 18 juni jl. schriftelijk om commentaar gevraagd en hierop nog geen reactie ontvangen. Wanneer wij een reactie van de ondernemer hebben ontvangen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Wanneer u aanvullende vragen heeft is BOVAG bemiddeling tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 8:30 – 17:00 uur) telefonisch bereikbaar op nummer: 030-6595307.
In het vertrouwen u volledig te hebben geïnformeerd, verblijven wij,
met vriendelijke groet,
medewerker bemiddeling
De bal ligt dus weer bij de merkgarage  _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 11:36 Onderwerp: |
|
|
update:
er zijn nu ruim 3 weken verstreken na de brief van de BOVAG naar de garage, ik heb maar even een e-mail gestuurd met de vraag of er al wat bekent was binnen welke termijn de garage moet reageren.
Ik wacht af......
|
|
|
 |
Throne
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 20:09 Onderwerp: |
|
|
Waarom ben je overgestapt naar een BOVAG traject wanneer er sprake was van een minnelijke regeling? |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 20:35 Onderwerp: |
|
|
Throne schreef: | Waarom ben je overgestapt naar een BOVAG traject wanneer er sprake was van een minnelijke regeling? |
Onze minnelijke voorstellen beviel de garage niet goed, garage weigerde na volledige betaling van de 1e rekening de auto mee te geven, geschil over de 2 vervolgrekeningen ligt nu bij de BOVAG.
Garage stelde dat zelf voor, ik moest maar eerst alle rekeningen betalen en dan zullen ze zich neerleggen wat de BOVAG daarna beslist.
Mijn advocaat vond dat ook beter, na betalen kon de auto mee, dat kwam wel erg hard aan want daar had ik niet op gerekend de meerkosten zijn ruim 1800 euro! terwijl de in 1e aanleg afgesproken reparatie ad 1300 euro moest gaan kosten.
Nu ik toch reageer, de auto is nog niet goed, de dashboardlamp van de accu gaat branden bij 4000 tmp, terwijl er een nieuwe accu in zit en een nieuwe dynamo, deze laatste is ook gemonteerd door deze garage.
Word vervolgd.
|
|
|
 |
Throne
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 03 jul 2013 17:36 Onderwerp: |
|
|
Nou succes toegewenst. Een BOVAG bemiddeling heeft wel als voordeel dat het de gerechtelijke kosten kan drukken. Verder niet bekend mee. |
|
|
|
 |
|