Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 28 apr 2024 17:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Melding maken van frauduleus handelen door je werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thedoc



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 17 nov 2007 23:08    Onderwerp: Melding maken van frauduleus handelen door je werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever handelt naar mijn mening op meerdere vlakken frauduleus of niet rechtmatig. De volgende zaken zijn aan de orde.

Zo werken er o.a. ex gedetineerden voor mijn werkgever die zonder ondertekende en rechtsgeldige arbeidsovereenkomst worden uitbetaald voor werkzaamheden die zij doen. Uitbetaling geschied contant en met grote waarschijnlijkheid uit zwartgelden.

Er worden geen loonstroken of uitbetalingoverzichten verstrekt. Hierdoor kan ik mogelijk geen juiste of volledige belastingaangifte doen.

Arbeidscontracten worden in sommige gevallen pas vele weken na aanvangsdatum ondertekend. Ikzelf moest ruim 3 weken wachten voordat ondertekening plaats kon vinden. Een andere collega werkt intussen 6 weken zonder contract. vragen na aanleiding hiervan luiden.

Hoe kan je er zeker van zijn dat je na een bedrijfsongeval wel recht zult hebben op wettelijke vergoedingen?

Als de werkgever ontkent dat je hebt gewerkt in de periode dat er nog geen contractuele verbintenis bestond, kan hij uitbetaling over die periode weigeren?

Hoe en waar kan ik melding maken van de zaken die ik constateer?

Wat kunnen de gevolgen zijn van eventuele melding?

Graag zie ik commentaren en antwoorden tegemoet.

Groet, marcel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hoe en waar kan ik melding maken van de zaken die ik constateer?

De FIOD of SIOD. Google ze allebei even in.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een arbeidsovereenkomst hoeft niet perse schriftelijk te zijn opgesteld of ondertekend te worden. Wellicht dus slordig van je werkgever maar in juridische zin is hem op dit gebied weinig verwijtbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 12:07    Onderwerp: Re: Melding maken van frauduleus handelen door je werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thedoc schreef:

Er worden geen loonstroken of uitbetalingoverzichten verstrekt. Hierdoor kan ik mogelijk geen juiste of volledige belastingaangifte doen.

Dit is hij wel verplicht (art. 7:626 BW)

Quote:
Arbeidscontracten worden in sommige gevallen pas vele weken na aanvangsdatum ondertekend.

En daarin wordt dan - neem ik aan - ook niet opgenomen dat je al eerder bent begonnen met werken?

Quote:
Hoe kan je er zeker van zijn dat je na een bedrijfsongeval wel recht zult hebben op wettelijke vergoedingen?

Ik weet niet precies op welke 'wettelijke vergoedingen' je duidt, maar als je geen schriftelijke arbeidsovereenkomst hebt, dan zul je dus aannemelijk moeten maken dat er wel een mondelinge arbeidsovereenkomst is. De wet regelt daarvoor een paar dingen. Zo geldt, dat als je gedurende 3 maanden minstens twintig uur per week hebt gewerkt, de wet aanneemt dat er een arbeidsovereenkomst is, en dan zal de werkgever moeten aantonen dat er geen (mondelinge) arbeidsovereenkomst is. Je moet dan dus wel kunnen aantonen dat je zolang en zoveel hebt gewerkt, maar ik neem aan dat bijvoorbeeld getuigenverklaringen van collega's daarbij een grote rol kunnen spelen.

Quote:
Als de werkgever ontkent dat je hebt gewerkt in de periode dat er nog geen contractuele verbintenis bestond, kan hij uitbetaling over die periode weigeren?

Ja dat kan. Jij zult dan voor de rechter aannemelijk moeten maken dat er wel een mondelinge overeenkomst was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thedoc



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik de reacties lees valt er niets anders te constateren dan dat mijn werkgever i.d.d werknemers in dienst mag nemen met wie hij slechts een mondelinge arbeidsovereenkomst heeft. Ik vraag mij nu echter af wat de (meer)waarde van een schriftelijke arbeidsovereenkomst is als die er niet per definitie hoeft te zijn?

In mijn zoekactie naar FIOD en SIOD heb ik tamelijk veel informatie kunnen vinden. Waar en bij welke instantie ik nu mijn melding kwijt kan is mij nog niet geheel duidelijk? Dat er bij het bedrijf waar ik werkzaam ben bepaalde zaken niet in de haak zijn weet ik zeker. Het is alleen wel handig als je meteen de juiste instantie kunt aanschrijven.

Nog een andere zaak waarover ik samen met mij werkgever in conflict ben is de terugbetaling van mijn declaraties. Zoals bij iedere werkgever leverde ik keurig al mijn declaraties in zoals door hem werd aangegeven. Na 3 maanden en herhaaldelijk kenbaar te hebben gemaakt dat ik de bedragen van mijn declaraties wens terug te ontvangen, kon ik slechts constateren dan mijn werkgever daar niet aan voldeed. Sindsdien bewaar ik van iedere declaratie een kopie. Inmiddels zijn er 5 maanden verstreken en word er nog steeds niet uitbetaald. Mag een werkgever zonder opgaaf van reden zo lang wachten met terugbetalen van mijn declaraties? Zo ja, waar kan hij zich dit recht aan ontlenen als ik mij aan zijn voorschriften houd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thedoc schreef:
Ik vraag mij nu echter af wat de (meer)waarde van een schriftelijke arbeidsovereenkomst is als die er niet per definitie hoeft te zijn?

De meerwaarde zit 'm in de eerste plaats in de bewijsfunctie van het ondertekende geschrift.

Daarnaast kunnen sommige dingen alleen schriftelijk worden overeengekomen, bijv. een proeftijd en een concurrentiebeding. Als je na een week werken op basis van een mondelinge ovk weigert het contract te tekenen, dan heb je strikt genomen geen proeftijd en kan je werkgever je dus niet tijdens de proeftijd ontslaan.

Gedeclareerde onkosten zal de werkgever binnen een redelijke termijn moeten vergoeden. Doet hij dit niet, dan heb je een civielrechtelijk geschil met je werkgever. Daarvoor kun je naar de rechter. Je kunt er niet mee naar de politie of FIOD of een andere opsporingsinstantie. Het is niet strafbaar of iets dergelijks. Naar je vakbond of misschien de OR kan wel.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thedoc



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt bona fides.

Het lijkt mij ook een duidelijke zaak dat het niet terugbetalen van de door mij ingediende declaraties niet een zaak voor het FIOD is. Daarvan wist ik ook dat het een zaak voor het civielrecht zou gaan worden. Voor het FIOD zijn voor zo ver ik heb kunnen achterhalen alleen belastingfraudes interessant. Zelf ligt daar bij mij het grootste vermoeden. Doordat mijn werkgever ex gedetineerden in dienst neemt, weet hij dat dit voor de arbeidsmarkt kansarme personen zijn. Door hen te laten werken zonder een ondertekende arbeidsovereenkomst en wetende dat dit soort werknemers zich in veel gevallen niet tot instanties zullen wenden bij geschillen, heeft hij mogelijkheden met belastingen te frauderen. Zeker 1 werknemer krijgt zijn loon contant en niet geregistreerd uitbetaald. Wanneer er geen registratie van uitbetaling bestaat kunnen ook de gelden die voor sociale premies van het werkgeversdeel moeten worden afgedragen, worden ontdoken. Dit lijkt mij wel een geval die het FIOD wil onderzoeken!?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thedoc schreef:
Waar en bij welke instantie ik nu mijn melding kwijt kan is mij nog niet geheel duidelijk?

In zijn algemeenheid kan je terecht bij meld misdaad anoniem.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 8:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het niet werken met schriftelijke arbeidsovereenkomsten in combinatie met het cash uitbetalen is wat wonderlijk. De vragen die je daarover opwerpt

Quote:
Hoe kan je er zeker van zijn dat je na een bedrijfsongeval wel recht zult hebben op wettelijke vergoedingen?

Als de werkgever ontkent dat je hebt gewerkt in de periode dat er nog geen contractuele verbintenis bestond, kan hij uitbetaling over die periode weigeren?


zijn wat mij betreft hele terechte. Want ja, hoe kan de werknemer in kwestie nu ooit bewijzen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst?

Is de werkgever bereid kwitanties van de werknemers in ontvangst te nemen waarop staat dat zij voor week x bedrag x als loon hebben ontvangen?
Zo niet: fraudealarm, lijkt me.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds