Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Meerdere erfgenamen, maar geen familie van elkaar
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucien.M

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 14 aug 2012 16:23    Onderwerp: Meerdere erfgenamen, maar geen familie van elkaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik maar geen bevredigend antwoord op kan vinden. De situatie:

Mijn vader had een vriendin. Geen samenlevingsovereenkomst/huwelijk o.i.d.. Zij hadden samen een huis. In Frankrijk. Mijn vaders ex-vriendin is in 2008 overleden. Mijn vader in 2011. Nu hebben mijn broers en ik samen de kinderen van mijn vaders ex-vriendin een huis in Frankrijk. De kinderen van de ex willen het huis kopen. In 2003 zijn mijn vader en zijn toenmalige vriendin uit elkaar gegaan zonder iets te regelen. Tot haar dood in 2008 was zij dus nog steeds eigenaar van het huis. Echter, sinds 2003 betaalde mijn vader alle vaste lasten voor het huis (verzekering, belasting e.d.). Ik wilde dit netjes regelen met de andere erfgenamen, maar zij liggen nu dwars. Hebben het over rentederving van de afgelopen 3 jaar. Mijn vraag is: kunnen wij de betaalde vaste lasten door mijn vader van de afgelopen jaren op hun verhalen? Ik vermoed dat het lastig wordt om dit vanaf 2003 te doen gezien wij allemaal niet weten wat voor regeling zij hadden tussen elkaar, maar het lijkt mij dat we de afgelopen 3 jaar sinds haar overlijden dit wel kunnen? Ik hoor graag van jullie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777

Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: di 14 aug 2012 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp waren je vader en zijn vriendin gezamenlijk eigenaar van een woning in Frankrijk.

Toen zijn vriendin in 2008 overleed, werden haar erven voor de helft mede eigenaar van van het huis.

Toen je vader in 2010 overleed werden jullie erfgenaam van de andere helft.

Je vader heeft zonder protest van haar erven gebruik gemaakt van de woning sinds 2008 en alle lasten daarvan betaald. Je zou dus kunnen stellen dat hij het deel van zijn vriendin vanaf haar overlijden in gebruik had en feitelijk daarover huur verschuldigd is aan haar erven.

Over de periode van voor haar overlijden kunnen haar erven niets claimen. Dat was en blijft een zaak tussen je vader en zijn vriendin. De erven van de vriendin werden pas na haar overlijden eigenaar en kunnen pas vanaf dat moment iets claimen.

Dus als de huurwaarde € 500,00 p/m is, dan zou hij € 250,00 p/m verschuldigd zijn. Gewone lasten die iedere huurder heeft zijn niet voor verrekening vatbaar. Alleen 50% van de lasten die voor een huiseigenaar gelden wel.
Wanneer niet te bewijzen valt dat er tussen je vader en zijn vriendin is afgesproken dat hij de kosten die hij voor haar deel in het huis maakt, na haar dood mag verrekenen, kun je dat ook niet doen.
Mocht je vader door activiteiten de waarde van het huis bewijsbaar hebben vergroot dat is de voor haar erven ontstane meerwaarde wel verrekenbaar.
Wanneer er een hypotheekschuld is waaraan jouw vader heeft betaald dan is die eveneens voor wat betreft de aflossing voor de helft verrekenbaar. Maar ook allemaal niet eerder dan vanaf de datum van overlijden van zijn vriendin.

Wie heeft het huis in gebruik gehad na het overlijden van je vader. Hebben de erven van zijn vriendin vrije toegang tot het huis of alleen jullie? Dus wie had beschikking over het huis.

Stond het leeg dan zijn jullie geen vergoeding over de periode na je vaders dood verschuldigd. Hadden jullie exclusief toegang tot de woning dan blijft m.i. een huur vergoeding van toepassing.

Ik zou dus kijken wat voordeliger uitpakt: rentevergoeding over 50% van de waarde van het huis over de twee jaar dat je vader er alleen gebruik van maakte en, naar gelang of ook haar erven daarna van het huis gebruik konden maken, een rentevergoeding of huur voor de periode daarna.
Lucien.M

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Alfred,

bedankt voor je antwoord.

Nog even: Mijn vader is vorig jaar oktober overleden. De ex-vriendin van hem in 2008. Sinds het overlijden van mijn vader heeft iedere erfgenaam vrij toegang tot het huis. De erfgenamen van mijn vaders ex-vriendin hebben sinds het overlijden van hun moeder 'mijn vader met rust gelaten'.

De concrete vraag waarop ik graag een antwoord wil: kunnen wij als erfgenamen van het huis 'eisen' van de erfgenamen van mijn vaders ex-vriendin dat zij de helft van de vaste lasten meebetalen in ieder geval sinds het overlijden van mijn vader (2011), maar bijvoorbeeld ook sinds het overlijden van haar (2008)?
Alfred777

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik eerder aangaf, werden de erven van de vriendin eigenaar van de helft van het huis in 2008. Met lusten en lasten. Lusten in de vorm van een soort van huur en lasten in de vorm van een bijdrage aan de vaste lasten die huiseigenaren nu eenmaal dient te betalen.

Dus daarin ligt al een verrekenings mogelijkheid.

Al het zo is dat zij zonder problemen te maken, uw vader in het huis hebben laten wonen, lijkt mij een verekening in elke vorm ongepast en spits de discussie zich toe op de periode na het overlijden van je vader.

Nu ik begrijp dat de erven van zowel jullie kant als die van de vriendin vrije toegang hebben tot het huis, dat zijn alle huiseigenarenkosten voor gemeenschappelijke rekening. Hebben jullie die betaald, dat kunnen jullie bij de andere kant betaling van 50% claimen. Zoals daar kunnen zijn, onroerend goed belasting, opstalverzekering, aansluiting op nutsvoorzieningen en hypotheek lasten.

Dus als antwoord op jouw concrete vraag: Ja, in ieder geval sinds jouw vader is overleden.
Voor de periode daarvoor lijkt mij van beide kanten niet redelijk, en jullie waren toen ook geen eigenaar.
Alfred777

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik eerder aangaf, werden de erven van de vriendin eigenaar van de helft van het huis in 2008. Met lusten en lasten. Lusten in de vorm van een soort van huur en lasten in de vorm van een bijdrage aan de vaste lasten die huiseigenaren nu eenmaal dient te betalen.

Dus daarin ligt al een verrekenings mogelijkheid.

Al het zo is dat zij zonder problemen te maken, uw vader in het huis hebben laten wonen, lijkt mij een verekening in elke vorm ongepast en spits de discussie zich toe op de periode na het overlijden van je vader.

Nu ik begrijp dat de erven van zowel jullie kant als die van de vriendin vrije toegang hebben tot het huis, dat zijn alle huiseigenarenkosten voor gemeenschappelijke rekening. Hebben jullie die betaald, dat kunnen jullie bij de andere kant betaling van 50% claimen. Zoals daar kunnen zijn, onroerend goed belasting, opstalverzekering, aansluiting op nutsvoorzieningen en hypotheek lasten.

Dus als antwoord op jouw concrete vraag: Ja, in ieder geval sinds jouw vader is overleden.
Voor de periode daarvoor lijkt mij van beide kanten niet redelijk, en jullie waren toen ook geen eigenaar.
Lucien.M

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Alfred,

bedankt voor dit antwoord. Sinds mijn vader is overleden zijn wij verantwoordelijk voor deze kosten. M.a.w., deze kunnen wij dan verhalen op de andere erfgenamen.

Groet,
Lucien
Alfred777

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alle erven zijn verantwoordelijk, maar kennelijk hebben de erven van je vaders vriendin daar nooit aan gedacht!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds