Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Medewerker heeft gestolen van klant
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nights

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 1:34    Onderwerp: Medewerker heeft gestolen van klant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag over aansprakelijkheid, gevolgen en de mogelijk te nemen stappen omtrent het volgende conflict:

Bedrijf X verzorgt een feest bij een klant, medewerker Y ontvreemd tijdens het afbreken een aantal flessen drank met een totale waarde van ± 50 euro. Klant neemt volgende dag woedend contact op en wil aangifte doen. Bedrijf X komt mondeling overeen met klant dat de kosten van drank vergoed zullen worden door de medewerker.

De klant stuurt vervolgens na een paar weken een brief (overigens zonder specificatie van de kosten) dat binnen een week 350 euro overgemaakt dient te worden anders volgt alsnog aangifte. Bedrijf X weigert echter te betalen totdat klant een specificatie is verzonden zoals overeengekomen en de geeiste vergoeding wordt verlaagd omdat bedrijf x vermoedt dat klant andere zaken op deze manier ook vergoedt wil krijgen waarvoor bedrijf noch medewerker verantwoordelijk zijn. Klant reageert echter niet meer op e-mails en bedrijf x wil geen verdere kosten maken door te bellen. Medewerker Y vreest hierdoor voor aangifte waardoor deze geen V.O.G. meer kan verkrijgen.

mvg

Laatst aangepast door Nights op wo 17 nov 2010 14:35, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 11:35    Onderwerp: Re: Medewerker heeft gestolen van klant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag mij af van wie die flessen drank waren. Was de opzet dat de klant slechts hoefde te betalen voor die drank die was gebruikt?
Dan schijnt mij dat de drank pas eigendom van de klant is geworden indien deze die drank heeft gebruikt. Als de drank niet eigendom van de klant was begrijp ik niet zo goed op basis van wat deze dan aangifte zou kunnen doen.

Voor het overige schijnt mij dat er sprake is van afpersing waar de klant dreigt aangifte te doen indien er niet een bepaald (niet nader toegelicht) bedrag wordt betaald.
Nights

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De flessen waren eigendom van de klant restant zou retour gaan naar de slijterij dit hadden zij dus zelf ingekocht.

Het ultimatum van de klant loopt vrijdag a.s. af, dus graag zou ik willen weten wat het beste te doen? Weigeren te betalen met risico dat aangifte wordt gedaan, en dat betreffende medewerker geen "verklaring omtrent gedrag" meer kan verkrijgen (mits de politie deze zaak oppakt waar ik dus ook niet zeker over ben) of betalen en risico van aangifte op te heffen.
Martha

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nights schreef:
De flessen waren eigendom van de klant restant zou retour gaan naar de slijterij dit hadden zij dus zelf ingekocht.

Het ultimatum van de klant loopt vrijdag a.s. af, dus graag zou ik willen weten wat het beste te doen? Weigeren te betalen met risico dat aangifte wordt gedaan, en dat betreffende medewerker geen "verklaring omtrent gedrag" meer kan verkrijgen (mits de politie deze zaak oppakt waar ik dus ook niet zeker over ben) of betalen en risico van aangifte op te heffen.

Zou dreigen met tegenaangifte wegens afpersing. Het is niet toegestaan zomaar geld te eisen in ruil voor het niet doen van aangifte.
Nights

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In feite heeft bedrijf op aangedrongen vergoeden van de drank door medewerker zodra er een specificatie van de kosten was ontvangen, klant ging hiermee akkoord en zei toe af te zien van aangifte. Maar vervolgens komt klant dit dus niet na en stuurt een rekening zonder toelichting van 350 euro, en dreigt met aangifte.

Dit valt dus onder afpersing als ik het goed begrepen heb.
Martha

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nights schreef:
In feite heeft bedrijf op aangedrongen vergoeden van de drank door medewerker, klant ging hiermee akkoord en zei toe af te zien van aangifte. Maar vervolgens komt klant dit dus niet na en stuurt een rekening zonder toelichting van 350 euro, en dreigt met aangifte.

Dit valt dus onder afpersing als ik het goed begrepen heb.

Als het niet doen van aangifte afhankelijk is gemaakt van het niet betalen van de 'rekening' dan is er sprake van afpersing. Zeker daar waar de rekening geen verband houdt met de vermeende diefstal.
Je kunt wel dreigen aangifte te doen zo de dief de gestolen waren niet teruggeeft, of de ontstane schade niet ongedaan maakt...maar zomaar geld eisen in ruil voor het niet doen van aangifte is afpersing...en dat is nog altijd verboden.
Nights

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Je kunt wel dreigen aangifte te doen zo de dief de gestolen waren niet teruggeeft, of de ontstane schade niet ongedaan maakt...maar zomaar geld eisen in ruil voor het niet doen van aangifte is afpersing...en dat is nog altijd verboden.

corrigeer me als ik het fout heb maar doordat overeengekomen is dat de geleden schade door ontvreemding van de drank vergoedt zal worden, verliest ze automatisch het recht om aangifte te kunnen doen mits de afspraak wordt nagekomen?
Martha

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nights schreef:

corrigeer me als ik het fout heb maar doordat overeengekomen is dat de geleden schade door ontvreemding van de drank vergoedt zal worden, verliest ze automatisch het recht om aangifte te kunnen doen mits de afspraak wordt nagekomen?

Deze afspraak ligt binnen het civiele recht en heeft met strafrecht niets te maken. Het 'slachtoffer' kan zich immer nog bedenken en wel aangifte doen.
Het 'slachtoffer' mag het dreigen met aangifte doen echter niet gebruiken als pressiemiddel om geld af te troggelen...dat is afpersing.
Nights

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van tweede brief van klant waarin stond dat mocht weer gereageerd worden en niet betaald zou worden, de klant aangifte zou doen en advocaat het verder zou laten afhandelen heeft het bedrijf eerst de kosten berekend met behulp van prijzen van een van de duurdere slijters. Dit bedrag hebben ze dus betaald. Via een brief hebben ze te kennen gegeven dat wanneer het bedrag niet de volledige kosten van de drank zouden dekken.

De klant kan het resterende bedrag krijgen, door alsnog de specificatie van de kosten op te sturen.

Mag 'slachtoffer' nu alsnog aangifte doen?

Indien slachtoffer dus alsnog aangifte mag/kan doen, wie is er dan te vervolgen bedrijf of werknemer? Aangezien medewerker buiten medeweten van bedrijf om diefstal heeft gepleegd, en in dit geval alleen optreed als bemiddelaar tussen 'slachtoffer' en 'dief'
Martha

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nights schreef:

Mag 'slachtoffer' nu alsnog aangifte doen?

Ja dat mag. Geen enkel aanbod van de kant van de dader (of wie dan ook) kan het recht van het slachtoffer op het doen van aangifte doen vervallen.
Zelfs als het slachtoffer belooft geen aangifte te doen kan en mag hij/zij dit nog altijd wél doen.

Nights schreef:

Indien slachtoffer dus alsnog aangifte mag/kan doen, wie is er dan te vervolgen bedrijf of werknemer?

Het bedijf kan enkel strafrechtelijk worden vervolgt in geval het bedrijf zich in strafrechtelijke zin schuldig heeft gemaakt (bijvoorbeeld de medewerker tot de daad heeft aangezet). De schade veroozaakt door medewerkers van een bedrijf kan op het bedrijf worden verhaald, doch dit heeft niks met strafrecht of aangifte doen te maken.

Daarnaast schijnt mij nog altijd sprake van afpersing als het andere bedrijf geld (kennelijk een som die geen verband houdt met de diefstal) eist in ruil voor het niet doen van aangifte.
Nights

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit heeft bedrijf ook aangegeven in een schriftelijke reactie. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik zal t.z.t. ook een update plaatsen
marja.verstralen

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 12:08    Onderwerp: medewerker heeft gestolen van klant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Met betrekking tot de vraag over de verhaalspositie van de werkgever:

Art. 7:661 lid 1 BW "De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever of aan een derde jeens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald."

Aangezien bij diefstal sprake is van opzet bij de werknemer, kan de benadeelde de schade zowel op werknemer, als op werkgever verhalen. Wordt de schade op werkgever verhaald, dan kan de werkgever deze vervolgens verhalen op de werknemer, die immers opzet had.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds