|
Auteur |
Bericht |
Jodelahietie
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 01 jun 2013 20:25 Onderwerp: Medeplichtig aan diefstal uit bedrijf |
|
|
Beste allemaal,
Een vraag mijnerzijds.
Mijn ex heeft van zijn bedrijf een aantal zaken "gepakt" en aan mij gegeven om te gebruiken.
Dit betreft o.a. een oplader voor mn laptop, muizen en schermreiniger. Volgens hem waren dit artikelen die eigenlijk vernietigd zouden worden door zijn bedrijf, maar na navraag weet ik beter.
Tevens weet ik dat hij onrechtmatig aan zijn eigen laptop is gekomen. Rommelde met de kilometerstanden van zijn bedrijfsbus ed.
Mocht dit uitkomen, ben ik dan medeplichtig?
Moet ik zelf naar dat bedrijf gaan met deze spullen? Of naar de politie?
Graag jullie advies....
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 8:58 Onderwerp: |
|
|
Jodelahietie schreef: | Medeplichtig aan diefstal? | M.i. niet; dus tenzij je die b.v. destijds had kunnen voorkomen; maar wel aan heling.
Quote: | Moet ik zelf naar dat bedrijf gaan met deze spullen? | M.i. moet ex ze onverwijld teruggeven en moet jij ze in verband daarmee idem aan ex teruggeven of –sturen.
Quote: | Of naar de politie? | In Nl is voor het genoemde m.i. geen aangifteplicht.
Overigens wordt vlg deze pagina diefstal gezien als een zwaar delict, dat vlg deze pagina na 6 jaar verjaard is. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:00 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens bent u niet medeplichtig. Ook heeft u zich niet schuldig gemaakt aan heling (art. 416 Wetboek van Strafrecht); u was immers ten tijde van de verkrijging van de spullen niet op de hoogte van de criminele herkomst van de spullen.
Ik zou met de spullen naar de politie gaan en aangifte doen.
@cvb: diefstal verjaart na twaalf jaar (art. 310 io. art. 70 lid 1 aanhef en onder 3 Wetboek van Strafrecht). |
|
|
|
 |
Jodelahietie
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:15 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de antwoorden.
Als ik naar de politie ga, wat gaat er dan gebeuren?
Wordt mn ex dan opgepakt? Of gaan ze eerst het bedrijf inlichten waar hij werkzaam is?
Kan het ook via meld misdaad anoniem? Of wordt hier niets mee gedaan?
Ik zit niet echt te wachten op wraakacties van mn ex. Maar het zit mij niet lekker om deze spullen in bezit te hebben, wetende dat het door hem ontvreemd is.
Verjaring is nog niet in zicht. Dit is vorig jaar gebeurd.
Alvast dank weer voor t advies. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:37 Onderwerp: |
|
|
Uw ex zal dan waarschijnlijk aangehouden worden en naar het politiebureau gebracht worden voor verhoor.
Misschien kunt u de spullen terugbrengen naar het bedrijf, samen met uw ex en de aangifte aan het bedrijf laten. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 7:12 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Ook heeft u zich niet schuldig gemaakt aan heling (art. 416 Wetboek van Strafrecht); u was immers ten tijde van de verkrijging van de spullen niet op de hoogte van de criminele herkomst van de spullen. | Het genoemde artikel betreft 'opzetheling', waarvan hier idd geen sprake lijkt; maar mogelijk betreft het hier wèl een geval van 'schuldheling'; zie hier.
Quote: | Misschien kunt u de spullen terugbrengen naar het bedrijf, samen met uw ex | Kan ex dat dan niet alléén?
En: waarom zou TS (uit zichzelf) haar betrokkenheid aan de politie, laat staan de werkgever van ex kenbaar moeten maken?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|