Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 18:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan!



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 10:54    Onderwerp: Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het feit dat daders van ernstige misdrijven zoals moord een relatief lage straf krijgen indien een zekere medelijden kan worden gewekt over de motieven van de dader op basis van het advies van een psychiater.

Ik noem het medelijden, maar het heet "verminderd ontoerekeningsvatbaar vanwege een psychiatrische diagnose"

Waarom is een misdrijf minder ernstig als iemand van een psychiater de diagnose depressie heeft gekregen?

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3328638.ece/Acht_jaar_cel_voor__alimentatiemoord_.html

Buiten de vraag of je psychiatrische diagnoses wel serieus kan nemen... Zou het niet zo moeten zijn dat iedereen net zo hard wordt gestraft, ongeacht hoe ze zich zouden voelen of in welke persoonlijke situatie ze zich bevonden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Titel krantenbericht: Acht jaar cel voor 'alimentatiemoord'

1e zin uitspraak (LJN: BO6488, Rechtbank Arnhem , 05/702189-10):
Vrijspraak moord, bewezenverklaring doodslag.

Verder:

Dit gedrag van verdachte is volgens de psychiater en de psycholoog goed vanuit de persoon van de verdachte te verklaren. Verdachte is volgens de rapporteurs een persoon die emoties – soms jarenlang – opkropt en onder controle probeert te houden. De stress en depressie die daarmee gepaard gingen zijn verdachte, door de opmerking van [slachtoffer] over de beslaglegging, te veel geworden. Het was voor verdachte de laatste druppel die de emmer deed overlopen of, in de woorden van klinisch psycholoog [naam psycholoog]: “zoals bij een stuwmeer, waarvan de stuwdam jaren lang adequaat werkt tot hij in één keer doorbreekt.” De rechtbank heeft geen reden te twijfelen aan deze verklaring van verdachte, mede gezien de daarbij aansluitende conclusies van de gedragsdeskundigen. Verdachte handelde in een opwelling en een roes, getriggerd door de opmer-kingen van [slachtoffer] en die roes verdwijnt eerst wanneer het slachtoffer levenloos op de grond ligt. Gezien het voorgaande is de rechtbank van oordeel dat niet bewezen kan worden dat verdachte [slachtoffer] van het leven heeft willen beroven met voorbedachte raad.

Dus van medelijden of iets dergelijks is geen sprake. Een deskundige heeft slechts vastgesteld dat hij in een opwelling heeft gehandeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan!



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
“zoals bij een stuwmeer, waarvan de stuwdam jaren lang adequaat werkt tot hij in één keer doorbreekt.” De rechtbank heeft geen reden te twijfelen aan deze verklaring van verdachte, mede gezien de daarbij aansluitende conclusies van de gedragsdeskundigen.


Ik zie dit toch als een vorm van medelijden, want puur op basis van de 'mening' van een psychiater en psycholoog wordt gesteld dat iemand niet bewust gehandeld zou hebben en daarom een minder zware straf verdient.

De misdaad blijft toch even erg en moet toch net zo hard voorkomen worden? Dat bereik je enkel door consistent te zijn denk ik, zodat iemand voor het begaan van de misdaad gemotiveerd is om niet te verschuilen achter een 'psychiatrische roes' omdat de straf net zo hard zal zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is slechts het verschil tussen volgende twee fictieve situaties:

1) De buurman snoeit zijn tuin niet. Ik heb daar last van. Na enkele keren waarschuwen heb ik er genoeg van. 'S avonds ga ik eens bedenken hoe ik dit vervelende feit een halt toe kan roepen en hoe ik mijn buurman eens een lesje kan leren. Ik besluit mijn honkbalknuppel te pakken en loop naar het huis van de buurman. Vervolgens bel ik aan, hij opent de deur en ik sla hem met enkele ferme klappen dood.

2) Ik kom thuis en tref mijn vrouw aan in een plas met bloed. Ik zie nog net mijn buurman de voordeur uit rennen. Ik pak uit mijn sporttas, die ik altijd in de gang heb staan, mijn honkbalknuppel en ren achter hem aan. Wanneer ik ook nog zie dat hij bloed aan zijn handen heeft wordt het zwart voor mijn ogen en sla ik hem met enkele ferme klappen dood.

In het laatste geval kan het zomaar zijn dat een psychiater mij onderzoekt en tot de conclusie komt dat ik in een opwelling handelde. Dit kan me inderdaad, zeker ten opzichte van de eerste situatie, heel wat jaren gevangenis schelen. Of vind je dat in beide situaties dezelfde straf moet worden toegepast?

In casu komt nog daarbij dat ik uit de uitspraak kan afleiden dat er meerdere deskundigen tot dezelfde conclusie zijn gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Arjan: door de manier waarop jij redeneert lijkt het wel of jij vindt dat daders altijd de ontoerekeningsvatbaarheid/het medelijden (wat het zeker niet is) meenemen voordat zij hun daad verrichten.

Er is m.i. (niet alleen m.i. trouwens) een duidelijk verschil tussen het met volle bewustzijn iemand van het leven beroven en dezelfde daad alleen dan in een situatie dat het slachtoffer de dader dusdanig heeft lopen treiteren, bedreigen en noem maar op, dat de dader psychish in een staat is gedreven dat hij anders handelt dan hij zou doen wanneer hij die druk niet zou hebben gehad.

Jij gaat ervan uit dat alle daders eenzelfde keuze kunnen maken als jij nu vanachter je computer denkend. Dat is in de praktijk nooit het geval. Je kunt daarom ook nooit oordelen zonder alle omstandigheden van het geval te weten. Dat doe jij wel.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je gaat ervan uit dat de dader welbewust kiest iets te doen om zich vervolgens achter een psychische toestand te verbergen. Dit is nu juist niet waar het in een zaak als deze om gaat: de psychische toestand, door deskundigen vastgesteld, leidt er nu juist toe dat er niet helder is nagedacht zodat niet van voorbedachten rade gesproken kan worden.

Het ligt voor mensen die helder van geest zijn voor de hand te denken dat je die psychische toestand kunt 'faken' maar de psychiatrische wetenschap kan dat (tot op zekere hoogte) uitsluiten.
_________________
È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 17:52    Onderwerp: Re: Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan! schreef:
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het feit dat daders van ernstige misdrijven zoals moord een relatief lage straf krijgen indien een zekere medelijden kan worden gewekt over de motieven van de dader op basis van het advies van een psychiater.


Met 'relatief' bedoel je: in vergelijking met straffen die 'normaalfunctionerende' daders krijgen?
Het gaat niet om medelijden maar in hoeverre iemand verantwoordelijk is voor z'n daden.
De rechter zal evenals het OM daar rekening mee houden, óók bij lichte misdrijven en overtredingen trouwens.
En vind je het niet erg dat rechters ook rekening houden met de omstandigheden bij lichte misdrijven en overtredingen?


Arjan! schreef:
Waarom is een misdrijf minder ernstig als iemand van een psychiater de diagnose depressie heeft gekregen?


Het misdrijf is niet minder ernstig maar de strafmaat kan daardoor eventueel worden aangepast.



Arjan! schreef:
Buiten de vraag of je psychiatrische diagnoses wel serieus kan nemen... Zou het niet zo moeten zijn dat iedereen net zo hard wordt gestraft, ongeacht hoe ze zich zouden voelen of in welke persoonlijke situatie ze zich bevonden?


Als tijdens een ruzie tussen jou en iemand anders die ander uitglijdt en daaraan overlijdt dan wil jij toch ook minder straf dan de moordenaar van Meindert Tjoelker?
En als je tegenover de rechter volhoudt dat je even zwaar gestraft wilt worden als de bruutste moordenaar dan neemt de rechter misschien vanzelf wel aan dat er een stoornis ten grondslag ligt aan je simpelheid.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is volstrekt normaal dat bij het vaststellen van de strafmaat rekening wordt gehouden met de ernst van het feit en de persoon van de dader. Ik denk dat dit bij alle westerse strafstelsels gebeurt, in ieder geval sinds de Verlichting. Je mag dit natuurlijk onjuist vinden, maar dan sta je redelijk alleen.

Het artikel bevat strikt genomen een fout:
Quote:
Een psychiater heeft vastgesteld dat de man in verband met zijn depressie en persoonlijkheid verminderd toerekeningsvatbaar is.

Het is natuurlijk niet de psychiater die dit vaststelt, maar de rechter. De rechter doet dit doorgaans op basis van deskundigenbewijs (zoals een psychiatrisch rapport), maar het blijft een oordeel van de rechter.

En wat betreft:
Quote:
De rechtbank in Arnhem is het eens met de verdediging en de officier van justitie dat de man in een plotselinge woedeuitbarsting handelde en dat dus geen sprake was van een vooropgezet plan.

Hier staat alleen maar dat van voorbedachte rade geen sprake was, althans dat voorbedachte rade niet bewezen kon worden. Dus geen moord, maar doodslag.

Als voor jou de precieze aanleiding en intentie voor het doden van iemand niet van belang zijn, dan zou je logischerwijze een voorstander moeten zijn van, laten we zeggen, 15 jaar gevangenisstraf voor de ongelukkige veroorzaker van een verkeersongeluk met dodelijk afloop (vervang "15 jaar" door de straf die jij op een enkelvoudige moord wil plakken). Opgelet: ik schrijf "als", dus nou niet schrijven dat ik iets in je mond leg.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er ook stellig van overtuigd dat je, Arjan, mening 180 graden zou draaien als jij een dodelijk ongeval zou veroorzaken waarvan je vindt dat je niet toerekeningsvatbaar bent door welke omstandigheid dan ook.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 17:47    Onderwerp: Re: Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Buiten de vraag of je psychiatrische diagnoses wel serieus kan nemen... Zou het niet zo moeten zijn dat iedereen net zo hard wordt gestraft, ongeacht hoe ze zich zouden voelen of in welke persoonlijke situatie ze zich bevonden?
Of je diagnoses wel serieus kan nemen is volgens mij juist waar deze discussie om draait. Jij trekt het er vervolgens ook gewoon bij door over ''de mening van psychiaters en psychologen'' te spreken. Indien je een rapport van een deskundige, over een verdachte, serieus zou nemen dan spreek je niet over ''de mening van'' maar over ''de constatering van.''

Maar ook als je spreek over ''het schuilen achter een psychiatrische roes'' dan laat je blijken dat je psychiatrische diagnoses niet serieus neemt. Terwijl je in het begin juist stelt dat je dat er buiten wil laten.

Quote:
pacta sunt servanda: Ik ben er ook stellig van overtuigd dat je, Arjan, mening 180 graden zou draaien als jij een dodelijk ongeval zou veroorzaken waarvan je vindt dat je niet toerekeningsvatbaar bent door welke omstandigheid dan ook.
Drogredenering.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

scherp^
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan!



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:

In het laatste geval kan het zomaar zijn dat een psychiater mij onderzoekt en tot de conclusie komt dat ik in een opwelling handelde. Dit kan me inderdaad, zeker ten opzichte van de eerste situatie, heel wat jaren gevangenis schelen. Of vind je dat in beide situaties dezelfde straf moet worden toegepast?


In de tweede situatie is er sprake van een tastbare omstandigheid (de moord op zijn vrouw) die de daad van de betreffende man in het oordeel van de rechter in een zekere mate zou kunnen rechtvaardigen.

Het oordeel van de psychiater dat de man in die situatie zou hebben gehandeld in een opwelling staat daar los van.

Anders is het wanneer de 'omstandigheid' puur de mening van de psychiater betreft over de emotionele of psychische toestand van de man ten tijde van het misdrijf. Het betreft dan op de eerste plaats pure speculatie en ten tweede zou m.i. de toestand van de geest los moeten staan van de keuze tussen goed en kwaad, met name in het belang van de voorbeeld-funktie van de opgelegde straf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan!



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Ik ben er ook stellig van overtuigd dat je, Arjan, mening 180 graden zou draaien als jij een dodelijk ongeval zou veroorzaken waarvan je vindt dat je niet toerekeningsvatbaar bent door welke omstandigheid dan ook.


Bedoel je hiermee een emotionele of psychische gesteldheid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan!



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 18:33    Onderwerp: Re: Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:

Als tijdens een ruzie tussen jou en iemand anders die ander uitglijdt en daaraan overlijdt dan wil jij toch ook minder straf dan de moordenaar van Meindert Tjoelker?
En als je tegenover de rechter volhoudt dat je even zwaar gestraft wilt worden als de bruutste moordenaar dan neemt de rechter misschien vanzelf wel aan dat er een stoornis ten grondslag ligt aan je simpelheid.


Het zou dan gaan om een ongeval, en indien dat door de rechter bewezen geacht wordt dan vind ik het redelijk dat de straf anders is dan voor een moordenaar.

Maar wat is het verschil tussen iemand die vanuit zijn psychische of emotionele gesteldheid een moord begaat of iemand die deze bewust pleegt vanwege een motief?

De keuze tussen goed en kwaad is in deze gevallen gelijk denk ik. Er is wetenschappelijk gezien geen reden om aan te nemen dat mensen met zeer ernstige psychische problemen de keuze tussen goed en kwaad niet kunnen maken. En de straf moet er juist voor zorgen dat mensen weten wat goed en kwaad is, dus als je de samenleving voorhoudt dat psychische of emotionele problemen gelden als een zekere mate van rechtvaardiging voor misdrijven dan bereik je exact het tegenovergestelde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee Arjan, je denkt verkeerd. Ons rechtssysteem kent situaties die zich voor kunnen doen die de schuld, dan wel de strafbaarheid van de dader, weg kunnen nemen.

Één van die situaties doet zich voor in het voorbeeld uit het krantenbericht en in de fictieve situatie die ik geschetst heb.

Punt is, dat na jaren van (filosofische) ontwikkeling we tot de conclusie zijn gekomen dat we, binnen een beschaafde maatschappij, niet elke dader -let wel dader, niet daad- over dezelfde kam kunnen scheren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds