Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 8:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mede-eigenaar huis na meetekenen van oversluiten hypotheek?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AlexV

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 21:55    Onderwerp: Mede-eigenaar huis na meetekenen van oversluiten hypotheek? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

ik zou via deze weg graag een vraag voorleggen:

Ergens voor 2000 hebben mijn ouders een huis gekocht van € 200.000 (omgerekend) en daardoor ook eigenaar zijn daarvan. In 2003 hebben mijn ouders mij gevraagd om mee te tekenen om de hypotheek over te zetten van de ene bank naar een andere bank met een verhoging van € 100.000 als een extra lening. (Totale hypotheek € 300.000)
5 Jaar later is het huis verkocht door executoriale verkoop (doordat mijn ouders de hypotheek niet meer konden opbrengen) en op de verkoop documenten staan alleen de namen van mijn ouders erin als rechthebbenden.

Dus mijn vraag is: Ben ik door het meetekenen van de hypotheek oversluiting cq verhoging ook meteen automatisch mede-eigenaar en rechthebbende van het huis of moest dat via een andere weg door mijn ouders geregeld zijn toendertijd?

bvd Alex
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ligt eraan wat je precies hebt getekend, maar waarschijnlijk ben je alleen mede-aansprakelijk voor de schuld van je ouders. Misschien sta je borg, of misschien ben je hoofdelijk verbonden.

Als je hoofdelijk aansprakelijk bent, kan de bank jou aanspreken voor de restschuld.

Als je borg stond dient de bank eerst je ouders aan te spreken, maar nu die waarschijnlijk geen geld meer hebben kan de bank bij jou aankloppen.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 31 aug 2010 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reactie.

Gezien de hypotheek sta ik als een van de hoofd-aansprakelijke ingeschreven: kort opgeschreven wat erin staat
1a) mijn vader
1b) mijn moeder, algehele gemeenschap goederen gehuwde echtelieden en toestemming verlendende als in Art 1:88 Burgelijk Wetboek
1c) mijn naam, niet geregistreerd als partner in de zin van geregistreerd partnerschap.
Comparanten onder 1a, b, c genoemd tezamen als geldnamer en 1a genoemd als hypotheekgever.

Mijn moeder is hierdoor in de WSNP gekomen en mijn vader is nergens te bekennen, dus zoals je al zei, is de bank bij mij gekomen. En wou graag via deze weg even wat informatie winnen hoe het precies allemaal kan enzo..

Ik heb nog even een vraagje tussendoor. Toentertijd in 2003 had ik net 2 maanden daardoor een half-jaar contract gekregen (netto € 1200) en daarmee de hypotheek oversluiting getekend. Is het "goede zaken" doen door iemand die zo weinig verdient mee te laten tekenen of geld dat alleen voor een hoofdelijk aansprakelijke en niet als borg zijnde mee-tekenaar?

bvd Alex
IuriJos

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 18 sep 2010 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door het mede onderteken van een hypotheekakte wordt je geen eigenaar.
Eigenaar van onroerend goed wordt je door levering van (een deel van) het onroerend goed. Levering geschied bij notariële akte.
Je bent dus hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek, verder niets.

Als je bedoeld met "goede zaken" of je niet belazerd bent, dan op de eerste plaats: je was er zelf bij en kennelijk wist je wel waarvoor je tekende. Slechts als sprake is van dwaling, dwang, bedrog of misbruik van omstandigheden kun je mogelijk iets doen. Om dat te beoordelen is dossier kennis nodig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds