|
Auteur |
Bericht |
hassing81
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: ma 23 jan 2012 19:59 Onderwerp: Marktplaats verzending; wanprestatie door het inpakken?? |
|
|
Goedenavond specialisten,
ik probeer het kort te houden.
Ik verkoop een aluminium lamp voor 6 euro via Marktplaats. De verkoper vraagt mij het object goed in te pakken.
Ik pak het in een grote tas en bied het aan bij Post.nl (postkantoor). Zij checken het in en versturen de lamp.
De ontvanger is boos. De lamp 'zou' vol deuken en krassen zitten en is niet meer rond. Hij wilt zijn geld terug en komt anders bij mij op bezoek!
Ik heb hem gevraagd om dit te bewijzen, iedereen kan dit natuurlijk roepen en zijn geld terug vragen.
Bewijs komt er niet. Ondertussen heeft hij gesproken met rechtshulp. Ik zou een wanprestatie hebben geleverd en hij biedt mij de keuze binnen een week geld over te maken of hij maakt er een zaak van (en dat voor 14 euro!).
Mijn vraag:
- heeft hij een punt?
- is de verzendende partij niet diegene die een wanprestatie heeft geleverd? Ik heb de lamp in een goede staat afgegeven.
- HELP wat moet ik nu??
gr, Bart |
|
|
|
 |
ScorpionWoman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 50
|
Geplaatst: ma 23 jan 2012 22:06 Onderwerp: Re: Marktplaats verzending; wanprestatie door het inpakken?? |
|
|
hassing81 schreef: | Goedenavond specialisten,
ik probeer het kort te houden.
Ik verkoop een aluminium lamp voor 6 euro via Marktplaats. De verkoper vraagt mij het object goed in te pakken.
Ik pak het in een grote tas en bied het aan bij Post.nl (postkantoor). Zij checken het in en versturen de lamp.
De ontvanger is boos. De lamp 'zou' vol deuken en krassen zitten en is niet meer rond. Hij wilt zijn geld terug en komt anders bij mij op bezoek!
Ik heb hem gevraagd om dit te bewijzen, iedereen kan dit natuurlijk roepen en zijn geld terug vragen.
Bewijs komt er niet. Ondertussen heeft hij gesproken met rechtshulp. Ik zou een wanprestatie hebben geleverd en hij biedt mij de keuze binnen een week geld over te maken of hij maakt er een zaak van (en dat voor 14 euro!).
Mijn vraag:
- heeft hij een punt?
- is de verzendende partij niet diegene die een wanprestatie heeft geleverd? Ik heb de lamp in een goede staat afgegeven.
- HELP wat moet ik nu??
gr, Bart |
Hallo Bart,
Ik heb nog niet zo lang geleden ook zo'n geintje aan de hand gehad.
Had ook iets verkocht en dit moest ook verstuurd worden.
Ik heb dit netjes en stevig verpakt in bubbeltjes folie en al.
Maar de koper mailde mij dat het apparaat niet zou werken en dat er deuken in zouden zitten.
En dit kon niet zijn gekomen door de verzending.
Nee idd ik had hem immers goed verpakt.
Hij wilde dan ook zijn geld terug...maar ik wilde dan eerst wel eens een foto zien van de deuken,deze kon hij niet maken want hij had geen foto toestel.
Natuurlijk niet
Maar toen kwam hij met het voorstel om dat maar de helft terug te laten betalen.
Nou denk het niet.
Eerst bewijs.
Heb hem dan ook een pittig mailtje gestuurd met de mededeling dat als hij een gratis product wilde hebben het maar ergens anders moet gaan zoeken maar het niet via mij moet gaan proberen.
Als diegene zo nodig een rechtszaak wil aan gaan om een lullig bedrag van €14,- ben je wel erg zielig bezig...maar mijns inziens wil hij je gewoon zo intimideren dat je er op den duur aan toe gaat geven en je het geld terug stort.
Maar als ik jou was zou ik hem duidelijk maken dat hij het heeft willen laten versturen en dat jij het zo goed mogelijk hebt ingepakt...en jij niet verantwoordelijk bent voor de schade die kan ontstaan in het verzendproces.
En anders had ie voor de mogelijkheid van Verzekerde verzending moeten kiezen.
En na deze te hebben verzonden zijn mailtjes negeren en gewoon niet meer op reageren.
Ik heb tot op de dag van vandaag ook geen reactie meer ontvangen van mijn Koper
Succes.  |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 16:50 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn vraag:
- heeft hij een punt?
- is de verzendende partij niet diegene die een wanprestatie heeft geleverd? Ik heb de lamp in een goede staat afgegeven.
- HELP wat moet ik nu?? |
Jij bent kennelijk met de koper overeengekomen dat hij een in goed werkende lamp van jou koopt. Het is dan ook aan jou om er voor te zorgen dat je ook daadwerkelijk een lamp aan hem levert die in goede staat verkeert. Als de koper een dergelijke lamp niet heeft ontvangen moet hij je eerst de kans geven je verplichtingen na te komen door de lamp te repareren of vervangen. Als dat redelijkerlijkwijs niet mogelijk is, heeft hij recht op zijn geld terug.
Als je met 'verzendende partij' PostNL bedoelt: het kan inderdaad zo zijn dat zij jegens jou een wanprestatie hebben geleverd. Maar ook al is dat het geval; daar kan jij je jegens de verkoper niet op beroepen. Hij heeft geen enkele relatie met PostNL, enkel met jou. Hij kan zijn schade op jou beroepen en jij kan die dan eventueel weer op PostNL verhalen.
Volgens mij is dat laatste sowieso niet mogelijk omdat PostNL bij gewone verzending standaard alle aansprakelijkheid uitsluit, maar ook al is dat niet het geval: je zit natuurlijk met een gigantisch bewijsprobleem.
Je mag natuurlijk wel van de koper verlangen dat hij even een foto oid maakt van de kapotte lamp.
@scorpionwoman: als je recht hebt op geld is het helemaal niet 'zielig' om daar over te procederen, ook al gaat het maar om 14 euro. Het zou 'zielig' zijn van OP als hij weigert om die 14 euro te vergoedingen terwijl hij weet dat de koper daar recht op heeft.
Quote: | Maar als ik jou was zou ik hem duidelijk maken dat hij het heeft willen laten versturen en dat jij het zo goed mogelijk hebt ingepakt...en jij niet verantwoordelijk bent voor de schade die kan ontstaan in het verzendproces. |
Daar is de verkoper wel verantwoordelijk voor. |
|
|
|
 |
ScorpionWoman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 50
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 19:28 Onderwerp: |
|
|
Daar is de verkoper wel verantwoordelijk voor.
Leg jij mij eens uit dat als jij als verkoper het goed verpakt verzonden hebt en het komt (als het idd zo is) kapot aan...dat jij daar als verkoper verantwoordelijk voor bent.
Want mijn inziens heb jij het goed verpakt en als men bij de Post er mee gooit en smijt en het daar door kapot gaat kun jij daar als verkoper niks tegen beginnen.
Jij hebt hebt het als verkoper afgeleverd bij Post.nl en zij zijn vanaf dat moment verantwoordelijk voor dat pakket en niet jij.
Dus sorry maar ik geloof niet dat het helemaal klopt wat jij aangeeft
Daarom zet ik ook altijd bij mijn verkoop advertenties dat het altijd op eigen risico is.
En dan nog iets...zolang de koper niet met enig bewijs komt (foto's) zal ik ook echt niet uit mijzelf het geld terug betalen.
Want hoe wil diegene het dan hard maken dat het item (in dit geval een lamp) idd kapot is...
En dan nog wil dit niet zeggen dat het door het versturen is gebeurt maar dat koper het zelf heeft laten vallen en men niks meer heeft (lamp en geld) door het dan maar op deze manier te proberen bij verkoper om het geld terug te eissen.
Sorry maar daar zou ik ook niet in trappen.
Al helemaal niet als je zelf weet dat het item Heel op de post is gegaan.
Als je echt zeker wilt zijn dat je een heel item koopt moet je het maar op gaan halen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 20:46 Onderwerp: |
|
|
Maar is verpakken in een grote tas goed verpakken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 22:21 Onderwerp: |
|
|
ScorpionWoman schreef: | Daar is de verkoper wel verantwoordelijk voor.
Leg jij mij eens uit dat als jij als verkoper het goed verpakt verzonden hebt en het komt (als het idd zo is) kapot aan...dat jij daar als verkoper verantwoordelijk voor bent. |
Leg jij eerst maar eens uit waarom beschadigingen die tijdens het vervoer zijn opgetreden voor rekening van de koper zouden moeten komen.
Quote: | Want mijn inziens heb jij het goed verpakt en als men bij de Post er mee gooit en smijt en het daar door kapot gaat kun jij daar als verkoper niks tegen beginnen. |
Als koper nog minder.
Quote: | Jij hebt hebt het als verkoper afgeleverd bij Post.nl en zij zijn vanaf dat moment verantwoordelijk voor dat pakket en niet jij. |
Je verwart de verhouding verkoper-bezorgdienst met de verhouding verkoper-koper.
Als verder niets is afgesproken, komt het vervoersrisico in de verhouding verkoper-koper voor rekening van de verkoper. Zie art. 7:9 en 7:10 BW. Bij consumentenkoop kan hier bovendien maar moeilijk van worden afgeweken, art. 7:6 en 11 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ScorpionWoman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 50
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 0:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | ScorpionWoman schreef: | Daar is de verkoper wel verantwoordelijk voor.
Leg jij mij eens uit dat als jij als verkoper het goed verpakt verzonden hebt en het komt (als het idd zo is) kapot aan...dat jij daar als verkoper verantwoordelijk voor bent. |
Leg jij eerst maar eens uit waarom beschadigingen die tijdens het vervoer zijn opgetreden voor rekening van de koper zouden moeten komen.
Quote: | Want mijn inziens heb jij het goed verpakt en als men bij de Post er mee gooit en smijt en het daar door kapot gaat kun jij daar als verkoper niks tegen beginnen. |
Als koper nog minder.
Quote: | Jij hebt hebt het als verkoper afgeleverd bij Post.nl en zij zijn vanaf dat moment verantwoordelijk voor dat pakket en niet jij. |
Je verwart de verhouding verkoper-bezorgdienst met de verhouding verkoper-koper.
Als verder niets is afgesproken, komt het vervoersrisico in de verhouding verkoper-koper voor rekening van de verkoper. Zie art. 7:9 en 7:10 BW. Bij consumentenkoop kan hier bovendien maar moeilijk van worden afgeweken, art. 7:6 en 11 BW. |
Sorry maar als ik deze regels lees staat er toch echt niet dat de verkoper verantwoordelijk is voor de gevolgen van verzending die onderweg kapot is gegaan.
De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
Dat zou mooi zijn dat als je bvb iets koopt bij een webwinkel en deze order is onderweg met verzenden kapot gegaan...dan zou de webwinkel daar voor verantwoordelijk zijn.
Nou sorry maar als je bij webwinkels bij de Algemene Voorwaarden gaat kijken dan zou je zelf ook zien dat ook zij geen verantwoording nemen door de hen verzonden items via de post verloren zijn gegaan of iets dergelijks.
Jij als koper neemt dit risico om het te laten versturen met normale verzending en anders moet je het met Verzekerde Verzending laten op sturen.
Daar is deze optie juist voor. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 0:12 Onderwerp: |
|
|
Ik snap dat je die zin zo intepreteert, maar het is een onjuiste intepretatie. Ik zal het morgen aan je uitleggen, ik ben er nu iets te moe voor. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 0:23 Onderwerp: |
|
|
ScorpionWoman schreef: | Sorry maar als ik deze regels lees staat er toch echt niet dat de verkoper verantwoordelijk is voor de gevolgen van verzending die onderweg kapot is gegaan. |
De zaak is (pas) voor risico van de koper van de aflevering af. De aflevering vindt plaats op het moment dat de zaak in het bezit komt van de koper, zie art. 7:9 lid 2 BW. Dat is normaliter pas bij bezorging: wanneer de zaak in de macht komt van de koper.
Quote: | Dat zou mooi zijn dat als je bvb iets koopt bij een webwinkel en deze order is onderweg met verzenden kapot gegaan...dan zou de webwinkel daar voor verantwoordelijk zijn. |
Natuurlijk is dat zo! Zou niet zo mooi zijn als het anders was.
Zie maar hier. Bij niet-consumentenkoop gaat het risico over op de koper op het moment van de juridische aflevering. Normaliter is dat bij bezorging, maar koper en verkoper kunnen afspreken dat de verkoper al op een eerder moment de zaak voor de koper gaat houden (dit wordt levering c.p. genoemd, constitutum possessorium). Bij consumentenkoop geldt dat ook als de juridische levering reeds heeft plaatsgevonden (door levering c.p.), het risico nog steeds pas over gaat op het moment van feitelijke aflevering, d.w.z. de bezorging.
Quote: | Nou sorry maar als je bij webwinkels bij de Algemene Voorwaarden gaat kijken dan zou je zelf ook zien dat ook zij geen verantwoording nemen door de hen verzonden items via de post verloren zijn gegaan of iets dergelijks. |
Bij consumentenkoop zijn dergelijke algemene voorwaarden vernietigbaar, zie art. 7:6 lid 2 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 10:27 Onderwerp: |
|
|
Ongeacht de regels omtrent consumentenkoop is het aan te raden eerst foto's te vragen van wat er niet goed is. Puur een omschrijving en verwachten dat er geld wordt overgemaakt neigt eerder naar oplichting.
Als je dan al besluit geld over te maken, vraag dan ook het product terug. Daar kan je hanteren: eerst het product terug, dan het geld terug en geen andere manier. Je hebt overigens ook het recht om eerst nog een correct product op te sturen naar de koper. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 17:40 Onderwerp: |
|
|
Dat kan OP natuurlijk eisen, maar je moet er dan ook wel bij vermelden dat OP opdraait voor de verzendkosten.
Laatst aangepast door MarijnP op do 26 jan 2012 0:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
dododo
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 130
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 22:32 Onderwerp: terug laten sturen |
|
|
Ik zou me niet druk maken om die 14 euro en zeggen stuur maar terug .
De verzendkosten zijn voor jouw rekening.
Dan kan ie zn geld terug krijgen. Punt.
Sjonge dit is toch iets met mieren en nog wat
groeten dododo
Scheelt een hoop stress |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 0:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De verzendkosten zijn voor jouw rekening. |
OP draait natuurlijk op voor de verzendkosten indien hij eist dat de koper de lamp terugstuurt.
Mijn vorige berichtje was misschien niet helemaal duidelijk. Ik heb die post dan ook aangepast.
En dit miereneuken noemen? Ik wil jou wel eens horen als je een product koopt dat niet werkt. Dan haal je dus gewoon je schouders op en ga je door met je leven? |
|
|
|
 |
dododo
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 130
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 1:04 Onderwerp: ja |
|
|
JA voor 14 euro wil ik niet in de stress zitten.
dododo |
|
|
|
 |
StudentLaw
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 23
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 23:45 Onderwerp: |
|
|
Wie eist bewijst ... |
|
|
|
 |
|