Veel juristen gaan in hun carrière op een bepaald moment leidinggeven aan collega-juristen, ondersteunend administratief personeel en soms ook aan collega's uit andere disciplines. De overgang van een puur vakinhoudelijke functie naar een leidinggevende managementfunctie roept vragen op als:
Hoe geef ik effectief leiding aan mijn team;
Welke stijl van leiding geven hanteer ik in de praktijk en is deze effectief;
Welke stijlen van leidinggeven kan ik nog meer hanteren;
Hoe coach ik mijn medewerkers om beter en effectiever te functioneren;
Hoe leid ik een werkoverleg;
Hoe voer ik diverse moeilijke gespreksvormen met mijn medewerkers als: het coachingsgesprek, het slecht-nieuwsgesprek, het functioneringsgesprek en het discipline-gesprek.
De cursus Managementvaardigheden voor Juristen is een compacte cursus die op een zeer praktische manier antwoord biedt op bovenstaande vragen. De cursus is sterk gericht op uw werkpraktijk en leervragen omtrent management en leidinggeven daarin. U krijgt uitgebreid de gelegenheid om verschillende situaties te oefenen met elkaar, maar ook met de hulp van een trainer-acteur. U wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en maakt op een praktische en stimulerende wijze kennis met de volgende onderwerpen:
Stijlen van leidinggeven
Persoonlijke stijl van leidinggeven
Managen van taakvolwassenheid
Coaching
Managementcommunicatie
Voorbereiden diverse gespreksvormen
Aanleren of verbeteren gesprekstechnieken door training met behulp van een acteur
De eerste vier bijeenkomsten van de cursus zijn gericht op bovengenoemde onderwerpen. De vijfde bijeenkomst vindt een aantal maanden later plaats. Tijdens deze follow-up zal worden teruggekeken op hoe de in de cursus opgedane kennis in de praktijk is gebracht en worden er suggesties gedaan voor in de toekomst. De cursus wordt afgesloten met een schriftelijke praktijkopdracht, welke centraal staat tijdens de follow-up dag en waarop u individueel feedback krijgt om uw effectiviteit als leidinggevende verder te verbeteren.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor juristen die al enige tijd leidinggeven, maar ook voor juristen die nog geen ervaring hebben op dit gebied. De cursus is speciaal gericht op juristen. De overeenkomstige achtergronden en werkterreinen geven een voorsprong in de onderlinge communicatie. De casuïstiek en meest voorkomende struikelblokken zijn voor alle deelnemers herkenbaar.
Vorm
actieve werkgroep
Niveau
basiscursus
Docenten
Ir. R.B. Opsteeg, senior management consultant
Ing. G. Nap EIE, senior management consultant
Op een aantal cursusdagen is er naast de docent(en) ook een trainer-acteur aanwezig om werksituaties te simuleren.
Data
12, 19, 26 mei, 2 juni, 15 september 2009
Tijd
9.00 - 16.30 uur
Deelnemers
minimaal 10 en maximaal 16 deelnemers
Cursusprijs
€ 2.795,- (inclusief lunches, consumpties en cursusmateriaal, er wordt geen BTW in rekening gebracht)
Cursuscode
PO321
Studiepunten
25 PO/VSO
Meer informatie
Inschrijven