|
Auteur |
Bericht |
Lisette24
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: zo 23 mrt 2008 14:17 Onderwerp: Makelaar aansprakelijk stellen? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb als opdracht gekregen om uit te zoeken wie ik aansprakelijk moet stellen en op grond waarvan, en hoe,
Ik heb client X die aansprakelijk is gesteld/ gedagvaard is door de kopers van zijn woning wegens geborgen gebreken. Echter heeft client X zijn makelaar hiervan op de hoogste gesteld en heeft hij de kopers niet ingelicht.
Nou is mijn advies aan client X
Om de makelaar in te procedure te betrekken, aangezien hij de medelingsplicht heeft geschonden en het niet informeren, naar mijn mening een OD ogv art. 6:162 BW...maar is er geen vrijwaring voor de makelaar ?
En is dit niet lastig te bewijzen? En als client de makelaar aansprakelijk wilt stellen hoe?
Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen, ik ben maar een eerstejaarsstudente!
Alvast hartelijk dank!! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 23 mrt 2008 14:39 Onderwerp: |
|
|
Een makelaar handelt volgens jurisprudentie in de status van bemiddelaar en is niet zonder meer gevolmachtigd om namens de opdrachtgever rechtshandelingen te verrichten. X kan m.i. niet enkel aan zijn makelaar de mededeling moet hebben gedaan om gevrijwaard te zijn van iedere aansprakelijkheid. X had ook op de lijst van zaken bijvoorbeeld aangegeven moeten hebben welke gebreken er aan het huis kleefden. Voorts is het zo dat uiteindelijk de verkoper een overeenkomst heeft gesloten met de koper. De makelaar heeft enkel bemiddeld. De koper kan dus de verkoper aanspreken op basis van non-conformiteit of dwaling of wat dan ook. De verkoper kan naar mijn mening (een deel van) die schade terugvorderen van de makelaar, omdat door het plegen van wanprestatie van de makelaar jegens zijn opdrachtgever deze schadeclaim is ontstaan. |
|
|
|
 |
|