|
Auteur |
Bericht |
Elles
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 2:00 Onderwerp: Mag je een andere naam gebruiken? |
|
|
Mijn dochter wordt in oktober 5 jaar, en dit is ook het moment waarop we formulieren gaan opsturen om haar achternaam te laten wijzigen. Omdat vader zeer waarschijnlijk niet wil meewerken, is het ook nog niet zeker of haar achternaam gewijzigd gaat worden.
Nou heb ik ergens gelezen dat je in principe bij niet officiële instanties ook een andere achternaam mag gebruiken, dus bijvoorbeeld op school.
Maar ik zou toch graag willen weten of dat wettelijk gezien ook mag. Zijn daar überhaupt wetten voor? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 2:31 Onderwerp: |
|
|
Als een school geen officiële instantie is (leerplicht e.d.), wat is dan wel een officiële instantie?
Het lijkt me in het algemeen niet toegestaan om je in het rechtsverkeer als een ander voor te doen. Het lijkt me ook niet goed voor het kind om van zijn/haar achternaam een taboe te maken, mocht die achternaam niet gewijzigd kunnen worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 13:47 Onderwerp: |
|
|
Er zijn scholen die in dit soort gevallen toestaan dat 'alvast' de naam van de moeder wordt gebruikt. Je zult, zoals BF al aangaf, zelf af moeten wegen of je dat wenselijk acht.
Wat de geslachtsnaamswijziging betreft: je weet hoe je die aan moet vragen? Mocht de vader niet mee willen werken (en dat gelet op alle voorwaarden wel nodig zijn), dan kun je vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank hè. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 17 sep 2009 3:21 Onderwerp: |
|
|
Mijn moeder is hertrouwd op mijn 5e, en ik heb sindsdien, tot aan mijn 19e de achternaam van mijn nieuwe (en enige, echte) 'vader' gevoerd.
Bij de uitreiking van mijn diploma, wist niemand, ook de rector niet, wie de persoon die op het diploma vermeld stond was. Dat was wel even raar.
Sindsdien gebruik ik weer mijn officiele achternaam.
Nooit verdere moeilijkheden van ontvonden. _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
Ataraxieffs
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 20:48 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het aannemen van een valse hoedanigheid niet toegestaan en valt dit onder 'kunstgreep' zoals bedoeld in art. 3:44 lid 3 BW (Bedrog) |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 21:38 Onderwerp: |
|
|
Ataraxieffs schreef: | Volgens mij is het aannemen van een valse hoedanigheid niet toegestaan en valt dit onder 'kunstgreep' zoals bedoeld in art. 3:44 lid 3 BW (Bedrog) |
Het betreft hier geen aannemen van een valse hoedanigheid, de werkelijke naam zoals ingeschreven in het GBA wordt ook als zodanig gebruikt als inschrijving bij een school.
Enkel de aanspreeknaam wordt gewijzigd.
Zou dit een vergrijp zijn zouden er hier op het forum velen zijn die strafbaar zijn, bijvoorbeeld;
Ik ben ingeschreven in het GBA met als naam; Theodorus.
Ik wordt dagelijks aangesproken met de naam; Theo
Op dit forum gebruik ik de naam; Theod
Tweemaal een andere naam dan zoals ingeschreven in het GBA. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 18 dec 2009 0:35 Onderwerp: |
|
|
Artikel 1:8 BW stelt dat het voeren van de geslachtnaam van een ander is onrechtmatig jegens die ander wanneer dit zonder zin toestemming gebeurt en wanneer de schijn wordt gewekt die ander te zijn of tot zijn geslacht of gezin te behoren. Ingevolge artikel 1:8 Jo 6:162 kan het voeren van een anders' naam dus onrechtmatig zijn. Dit artikel biedt echter ook aanknopingspunten voor de stelling dat mét toestemming iets dergelijks dus niet onrechtmatig is! Dit kan het onder omstandigheden wel zijn maar hoeft dus niet.
Je moet je oficieel geregistreerde achternaam gebruiken daar waar je formeel wordt verzocht je naam op te geven, maar er bestaat geen bezwaar tegen het voeren van de naam van de moeder met haar toestemming als aanspreeknaam in het dagelijks verkeer. Dit volgt uit artikel 1:8 BW. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 18 dec 2009 1:17 Onderwerp: |
|
|
Artikel 3:44 komt sowieso pas in beeld als het gaat om bedrog in het kader van een rechtshandeling.
Meer voor de hand liggend is het strafbare feit van valsheid in geschrifte, art. 225 Wetboek van Strafrecht. Waar het gaat om werkelijk informele aangelegenheden, bijvoorbeeld de aanspreekvorm, is er geen probleem; wanneer het gaat om stukken die voor (bijvoorbeeld) de administratie van de school t.b.v. subsidie, kan het gebruiken van de 'nep' naam wel een probleem opleveren. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 dec 2009 11:16 Onderwerp: |
|
|
Ook mijn kinderen voeren mijn meisjesnaam ipv hun officiele naam. School is hier gewoon in meegegaan omdat het bij het kind vandaan kwam, het verzoek tot wijziging van de achternaam.
De verzorgingstermijn van 5 jaar is al ruim voorbij, maar mijn kinderen willen graag de achternaam van mijn man aanvragen. Zijn verzorgingstermijn zal op 1 mei verlopen en dan gaan we officieel de namen wijzigen. De biologische vader heeft al ruim 6 jaar niet naar de kinderen omgekeken en is 3 jaar geleden zijn ouderlijk gezag kwijtgeraakt.
Tot op heden heb ik geen problemen gehad met de wijziging van achternaam omdat mijn dochter heel goed kan verwoorden waarom zij dat wil. Ook school heeft gewoon meegewerkt.
Ik ga er dan ook vanuit als wij in mei het verzoek gaan indienen, geen problemen te ondervinden met mijn ex daar er geen contact is op laste van de rechtbank sins 6 jaar en het ouderlijk gezag hem ook is ontnomen. |
|
|
|
 |
Elles
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 21:57 Onderwerp: |
|
|
Het is al weer even geleden dat ik op het forum ben geweest. Bedankt voor alle antwoorden.
Inmiddels heb ik een gesprek gehad met de directeur op de school van mijn dochter en zo te horen ben ik niet de enige die graag wil dat mijn kind met een andere naam aangesproken wordt. Dit wordt dus ook gelukkig niet als een probleem gezien.
Mijn dochter zal na de zomervakantie dus op school bekend staan met een andere achternaam. De directeur gaf wel aan dat ze naar officiële instanties wel haar echte achternaam moet gebruiken maar binnen school is dit niet noodzakelijk.
@LeChat, ik heb idd gehoord dat ik via mijn advocaat wel de achternaam kan 'aanvechten' Aangezien mijn ex ook het gezag heeft over mijn dochter en hij niet van plan is om zijn handtekening te zetten zal dit dus helaas op deze manier moeten gebeuren. Ik ben alleen wel benieuwd of dit reëel is? Want waarom zou een rechter zoiets goedkeuren? |
|
|
|
 |
|