|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 2:45 Onderwerp: Re: Praktijk |
|
|
Recherche schreef: | Grote ketens beschikken over een beveiligings-medewerker die observeert d.m.v. een camerasysteem.. De medewerker ziet dus uiteindelijk de diefstal en in 99% van de gevallen houdt een andere collega de verdachte aan....
Interessante stelling, deze collega heeft n.l zelf de diefstal niet gezien maar houdt de verdachte wel aan....
Hoe zit dit juridisch in elkaar ?  |
Dat valt zonder meer onder ontdekking op heterdaad. In één van de arresten waarnaar ik hierboven verwijs vindt aanhouding plaats door een agent die de verdachte een uurtje eerder zag rondscharrelen en later door de meldkamer op de hoogte is gesteld van een inbraak.
Een nog meer voor de hand liggend voorbeeld is het geval waarbij een agent iemand op heterdaad betrapt en tijdens zijn poging tot aanhouding hulp inroept. |
|
|
|
 |
Boelie
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 10
|
Geplaatst: vr 24 mrt 2006 16:45 Onderwerp: Re: Ervaring |
|
|
..foutje |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 14:43 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Maar als ze je verdenken van winkeldiefstal o.i.d. mogen ze je wel vasthouden en de politie bellen.
Als je toch niks op je kerfstok hebt kan het dan wel zo praktisch zijn de medewerker gewoon even te laten kijken. |
Ook niet. Ze kunnen de politie bellen, maar vasthouden (aanhouden) mag een burger alleen in een geval waar betrapping op heterdaad heeft plaatsgevonden. Indien dit niet het geval is, mag het winkelpersoneel niets. Mochten ze je toch onverhoopt besluiten vast te houden, is een procedure o.b.v. onrechtmatige daad een optie (eventueel zelfs een aangifte i.v.m. wederrechtelijke vrijheidsberoving). |
|
|
|
 |
Niels Laarhuis
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 07 apr 2011 20:39 Onderwerp: |
|
|
excuses dat ik deze oude topic weer naar boven haal.
Ik begrijp het verhaal voor 99%. Het enige wat ik niet begrijp is; kan de vestigingsmanager mij de toegang ontzeggen indien ik niet mee werk aan de tassen controle? En een andere vraag; kan hij ook weigeren om mij de goederen te verkopen? Als ik artikel 3:40 BW lees heeft hij deze bevoegdheden niet. Zit ik hiermee op de juiste weg?
Er hangt een bord bij de ingang met tassen controle.
Als dit zo is dan wordt ik figuurlijk gedwongen om 3 km verder te fietsen naar een andere supermarkt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 07 apr 2011 21:32 Onderwerp: |
|
|
Niels Laarhuis schreef: | Het enige wat ik niet begrijp is; kan de vestigingsmanager mij de toegang ontzeggen indien ik niet mee werk aan de tassen controle? En een andere vraag; kan hij ook weigeren om mij de goederen te verkopen? |
De vestigingsmanager is niet verplicht je binnen te laten of iets aan je te verkopen.
Quote: | Als ik artikel 3:40 BW lees heeft hij deze bevoegdheden niet. Zit ik hiermee op de juiste weg? |
Welke rechtshandeling zou nietig zijn (of juist niet nietig)?
Quote: | Als dit zo is dan wordt ik figuurlijk gedwongen om 3 km verder te fietsen naar een andere supermarkt. |
Je kunt ook je tas thuislaten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|