Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 16:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag een WBV schotelantennes verbieden?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Becris

Leeftijd: 85
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 14:17    Onderwerp: Mag een WBV schotelantennes verbieden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon sinds enkele maanden in een nieuwbouwhuurappartement. De architect heeft bedongen dat schotels en antennes verboden zijn en de WBV heeft dit in het huurcontract opgenomen.

Omdat een schotel niet mag worden geplaatst heb ik nu een Selfsat (wit kastje, iets groter dan een A4) geplaatst aan het kozijn van het keukenraam. De opzichter van de WBV heeft onlangs foto's gemaakt maar tijdens de inspectie heeft hij niets gezegd over de Selfsat.

Ik weet bijna zeker dat ik deze week een brief zal krijgen van de WBV dat de Selfsat moet worden verwijderd. Ik heb op internet het volgende gevonden:

Quote:
Een woningstichting mag in een huurovereenkomst geen verbod op het plaatsen van schotelantennes opleggen. De kantonrechter in heerlen heeft vrijdagmorgen een dergelijk verbod nietig verklaard. Het verbod belemmert volgens de rechter de ontvanger in het kennis nemen van informatie, wat op gespannen voet staat met het Europese Mensenrechtenverdrag (ook wel het verdrag van Rome genoemd). De zaak was door een huurder aangespannen.

bron: www.sat4all.com (forum)

Kan ik hiermee succesvol protesteren tegen het verbod op (schotel)antennes? Of is er een andere uitspraak in mijn voordeel die ik kan gebruiken?

Met vriendelijke groeten,

Marianne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In deze vrij recente uitspraak heeft het Hof Den Haag geoordeeld dat het verbod op het aanbrengen van schotelantennes geldig is, omdat de huurder ook binnen de woning een schotelantenne kon plaatsen.

Het is mij niet helemaal duidelijk of jouw Selfsat aan de binnenkant of aan de buitenkant van het keukenraam zit.

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 21:06    Onderwerp: mag een WBV schotel verbieden Reageer met quote Naar onder Naar boven

de selfsat zit aan de buitenkant van mijn keukenraam, aan de binnenkant heb ik daarvoor geen plaats en aande andere kant zit mijn balkon , maar die ligt op het westen
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 21:34    Onderwerp: Re: mag een WBV schotel verbieden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Becris schreef:
de selfsat zit aan de buitenkant van mijn keukenraam, aan de binnenkant heb ik daarvoor geen plaats en aande andere kant zit mijn balkon , maar die ligt op het westen

Als er geen mogelijkheid is die voor de WBV minder bezwaarlijk is, voor jou niet al te bezwaarlijk is, en jou toch in staat stelt de zenders te ontvangen die je wilt ontvangen, dan zit je m.i. wel goed.

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 23:29    Onderwerp: schotelantenne Reageer met quote Naar onder Naar boven

IK probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren, want ik wil sterk in mijn schoenen staan. Ik heb echt geen andere mogelijkheid en er is toch vrije nieuwsgaring heb ik mij ook laten vertellen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wel, maar er valt ook wel wat te zeggen voor het recht van de architect.
Maar goed, je kunt je er nu wel druk om maken, maar misschien hoor je er helemaal niets over. Jouw kastje is immers niet zo groot. Een ander hangt misschien bloembakken op die plek ofzo. Dat je aan de binnenkant geen ruimte zou hebben voor zo'n ding is juist in het geval van de grootte van het kastje m.i. niet een echt sterk argument. Bij een schotelantenne kan ik me dat beter voorstellen, eigenlijk.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh geweldig, die variant kende ik nog niet. Dat je met het recht om informatie te ontvangen (10 EVRM) het kunt winnen van zo'n reglement van een woningbouwvereniging was geloof ik wel uitgemaakt. Maar een zaak waarbij het auteursrecht (morele rechten) van de architect als recht tegenover de informatievrijheid staat, kende ik nog niet!

Geen idee hoe dat uit moet vallen. Ik zal er over nadenken!

Arnoud
Verstuur e-mail
Becris

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 0:13    Onderwerp: schotelantenne Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou weet je, in de keuken, zou dat kastje precies boven mijn gootsteen moeten zitten en dat gaat helemaal nie, daarom is het onmogelijk, bovendien heb ik wel eens gehoord, dat het niet door dubbel glas heen gaat. Ik weet dat niet zeker, maar zeker is wel dat ik het daar niet kan plaatsen vanwegen de gootsteen, ik moet daar natuurlijk altijd voorstaan en het raam zit daar dicht op.
gladys

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:03    Onderwerp: satellietantenne Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zorgen lijken wat voorbarig. Maar als er een probleem ontstaat is op sat4all voldoende te vinden. Klik :

http://www.sat4all.com/forums/postlist.php?Cat=0&Board=wetgeving

Het auteursrecht van een architect lijkt mij hier niet van toepassing. Je verandert n.l. niets aan het pand zelf.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:30    Onderwerp: Re: satellietantenne Reageer met quote Naar onder Naar boven

gladys schreef:
Het auteursrecht van een architect lijkt mij hier niet van toepassing. Je verandert n.l. niets aan het pand zelf.

Ik vind in LJN AR1050 dat er voor toepasselijkheid van art. 25 lid 1 sub c Aw inderdaad een aantasting van het pand zelf zou moeten zijn. Ik ben er nog niet van overtuigd dat het aanbrengen van een schotelantenne op een gebouw niet gezien kan worden als een aantasting van het gebouw zelf. Hoe dat precies moet worden beoordeeld weet ik alleen niet.

Het lijkt mij niet te gaan om de vraag of de schotelantenne goederenrechtelijk bestanddeel wordt van het gebouw (lijkt mij niet het geval), en ook niet om de vraag of de schotelantenne op de voet van art. 5:20 sub e BW door het gebouw wordt nagetrokken (lijkt mij wel het geval). Maar "het gebouw zelf" kan m.i. wel meer zijn dan alleen dat wat de architect heeft ontworpen.

Als sub c inderdaad niet van toepassing is, dan wordt sub d interessant. Voor sub d gaat het als ik het goed begrijp niet alleen om aantasting van het gebouw zelf. Kan het aanbrengen van een schotelantenne worden gezien als een verminking van het werk?

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er niet zozeer om of je dingen op, aan of tegen het kunstwerk hangt. De toets is of het werk verminkt wordt. De vraag is dus, wat is het werk en wanneer wordt het karakter daarvan zodanig aangetast dat de reputatie van de maker onderuit gaat. Ik zou me kunnen voorstellen dat een lelijke schuur op een open binnenplaats tot zo'n aantasting kan leiden, ook al is die schuur natuurlijk geen deel van het gebouw.

Het kan zelfs door het werk ergens anders neer te zetten dan waar het 'hoort'.

Een partij jurisprudentie in Spoor/Verkade/Visser online bij Google

De volgende vraag is hoe je het recht op te mogen treden tegen de verminking moet afwegen tegen het recht op vrije ontvangst van signalen. Daar kan ik werkelijk niets over vinden.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
De toets is of het werk verminkt wordt.

Bij sub d, niet bij sub c.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De volgende vraag is hoe je het recht op te mogen treden tegen de verminking moet afwegen tegen het recht op vrije ontvangst van signalen. Daar kan ik werkelijk niets over vinden.
Daar ligt nu juist de schone taak van de rechter.

Ik zocht even snel (eigenlijk naar de kwestie die in de Schouwburg Groningen heeft gespeeld)en vond bijvoorbeeld dit als deel van een annotatie bij Rb.Ams 20 oktober 2004 (Tuijman/Stichting Woningbedrijf Amsterdam):

Quote:
In deze zaak gaat het, wat het auteursrecht betreft, om een vordering tot herstel op grond van artikel 25 lid 1 sub d Aw van door WBA, de verzelfstandigde opvolger van het Gemeentelijk Woningbedrijf Amsterdam, verminkte detailleringen en kleurstellingen aan het gebouw Gran Vista aan de Jodenbreestraat te Amsterdam, in het begin van de jaren tachtig ontworpen door architect Dik Tuijnman. De aantasting leidde tot een onsamenhangend en rommelig beeld van de entree en van de binnenhof van het gebouw.

Herstelvorderingen, c.q. vorderingen tot een verbod van latere aanpassingen of gedeeltelijke sloop bij gebouwen kennen een sterk wisselende afloop. Zie voor een negatieve afloop Krabbendijke, Dakkapel, De Meerpaal, Röling/Haarlem en voor een positieve afloop Bonnema/Tietjerkstradeel, Gebouw van IJzer, Verbouwing computercentrum, Vegter/Friesland Bank en Politiebureau Maastricht, alle met vindplaats vermeld bij Spoor/Verkade/Visser, Auteursrecht, p. 382-384. Voorts is Caris/Eon nog van belang. Is er een lijn te vinden?
bron

Over die Groningse kwestie: [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsschouwburg_(Groningen)]klik[/url].
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Daar hadden we het de hele tijd toch over? De architect beschouwt zo'n lelijke schotel als verminking van zijn werk. Zie b.v. de eerste zaak geciteerd op die pagina van Spoor/Verkade/Visser, waar een zonwering een verminking van een gemeentehuis werd geacht.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Daar hadden we het de hele tijd toch over?

Wie zegt dat? Gladys had het duidelijk over sub c, en ik ging in op sub c en op sub d.

Als het onder c valt te brengen doet de vraag of het om een verminking gaat er niet toe. Vermoedelijk is het niet onder c te brengen, maar dat is in ieder geval een onderdeel van het verhaal.

Verder kan het ook gewoon een contractuele bepaling zijn tussen de architect als opdrachtgever en de WBV. En de WBV zal de huurder in ieder geval op basis van de contractuele bepaling moeten aanpakken (of anders uit naam van de architect).

Werkt art. 25 Aw eigenlijk jegens een ieder? Dat moet bijna wel...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds