|
Auteur |
Bericht |
timdu
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 1:18 Onderwerp: Mag dit? |
|
|
Beste mensen ik ben op dit forum gekomen met maar één vraag en ik dacht dat het het beste was om hem hier te stellen omdat ik de rest van de forumdelen gewoon niet snap( ik heb nietveel met recht en dergelijk).
Ik heb zojuist een website opgezet over oplichting op internet (marktplaats, ebay, speurders etc) met tips wat je kan doen tegen oplichting en je kan doen als je alsnog bent opgelicht. Maar nu komt het: Ik zie op diverse grote fora dat mensen gegevens van oplichters (bank rek., naam/namen en emails) vrij geven door ze op het forum te posten maar mag je dit gewoon vrij op internet zetten? En zo ja, zou ik dan een database mogen mogen maken van de oplichters die op internet rondzwerven. Als dit niet mag zou het dan ook niet mogen als ik neerzet Mogelijke oplichters? (terwijl het eigenlijk al zeker is dat het daadwerkelijk oplichters zijn)Het gaat dan vooral om de mensen die stenen, of stukken hout hebben thuisgestuurt en niet om mensen die iets geleverd kregen waarvan ze hoopte dat het in betere staat was of dergelijk.
Alvast bedankt voor het lezen. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 8:36 Onderwerp: |
|
|
Dat is niet toegestaan. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 11:58 Onderwerp: |
|
|
Kun je ook uitleggen waarom niet? Als het valse informatie is, is het laster of smaad, maar wat nou als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 14:13 Onderwerp: |
|
|
Je loopt een bepaald risico als achteraf blijkt dat men ten onrechte is beschuldigd van oplichting.
Zie bijvoorbeeld: http://jure.nl/bi2823 |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 14:36 Onderwerp: |
|
|
Als je gelijk zou hebben dan nog is het een digitale schandpaal. Na bestraffing begint iemand met een schone lei. Volgens mij werkt het in Nederland niet zo.
Daarnaast heeft het Hof van Justitie gesteld dat het gaat om ‘geautomatiseerd verwerkte persoonsgegevens’, Wbp is dus van toepassing. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Don
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 61
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 17:37 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Kun je ook uitleggen waarom niet? Als het valse informatie is, is het laster of smaad, maar wat nou als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt? |
Bericht verwijderd (dubbel verzonden).
Laatst aangepast door Don op vr 27 aug 2010 17:41, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Don
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 61
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 17:38 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Kun je ook uitleggen waarom niet? Als het valse informatie is, is het laster of smaad, maar wat nou als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt? |
Ook als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt is de publicatie volgens mij te duiden als een vorm van eigenrichting. Dan kom je in het vaarwater van de overheid omdat alleen zij het recht heeft om te straffen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 27 aug 2010 17:44 Onderwerp: |
|
|
Als het valse informatie is, is het laster. Als de informatie juist is, kan het smaad opleveren (art. 261 lid 1 Sr). Wel is er:
art. 261 lid 3 Sr schreef: | Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste. |
De vraag is dus of TS mag aannemen dat de informatie klopt, en of het algemeen belang eist dat TS die informatie verzamelt en herpubliceert.
Hoewel (of juist: omdat) TS van mening lijkt dat wat op internet staat per definitie waar is, durf ik wel te stellen dat aan de eerste voorwaarde in ieder geval niet wordt voldaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 8:37 Onderwerp: |
|
|
In de praktijk wordt er door justitie weinig gedaan tegen zwarte lijsten op internet. Niets eigenlijk.
Maar wat niet is, kan nog komen.
Het zit 'm eerder in de civiele hoek.
Een database van 'mogelijke oplichters' kan wellicht. Maar daar weet ik het fijne niet van.
Doe een link naar je site? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|