|
Auteur |
Bericht |
MissC
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 13:23 Onderwerp: Mag dit? (incassokosten) |
|
|
Hallo,
De hoofdsom was €246,75, nu moeten we €504,30 betalen en als het voor de rechter komt €613,30.
Hoofdsom 246,75
Buitengerechtelijke incassokosten 90,75
wettelijke rente tot 6-12 7,13
Resteert-------------Totaal = 344,63
Exploit 76,17
GBA 6,20
BTW 17,30
Kosten exploit-------Totaal = 99,67
hoofdsom 344,63
wettelijke rente vanaf 6-12 P.M.
salaris gemachtigde 60,00
kosten exploit 99,67
specificatie--------TOTAAL = 504,30
Bij betaling op of na de zittingsdatum bent u voor griffierecht verschuldigd 109,00
Mag dit
Gr. MissC
Ps. Wij kunnen het op het moment niet eens betalen, ook al zouden we willen. Want de werkgever van mijn man wordt op dit moment gedagvaard, want mijn man krijgt zijn loon niet uitbetaald. Hij is wel aan het solliciteren, maar zo briljant is het niet op de arbeidsmarkt.  |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 13:49 Onderwerp: Re: Mag dit? (incassokosten) |
|
|
De rekening ziet er erg vreemd uit voor een incassotraject. Ik heb de indruk dat u gedagvaard bent.
Wanneer is het verzuim in getreden? Is er een ingebrekestelling verstuurd? Waar heeft de overeenkomst betrekking op?
Ik ga ervan uit dat u een overeenkomst als consument heeft gesloten.
Is er na het intreden van verzuim kosteloos een aanmaning gestuurd?
Heeft men je hierin minimaal 14 dagen de tijd gegeven om te betalen?
En heeft men je gewezen op de gevolgen? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
MissC
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 14:51 Onderwerp: Re: Mag dit? (incassokosten) |
|
|
Alfatrion schreef: | De rekening ziet er erg vreemd uit voor een incassotraject. Ik heb de indruk dat u gedagvaard bent.
Klopt
Wanneer is het verzuim in getreden? Is er een ingebrekestelling verstuurd? Waar heeft de overeenkomst betrekking op?
Ja, de eiser is een zorgverzekering.
Ik ga ervan uit dat u een overeenkomst als consument heeft gesloten.
Is er na het intreden van verzuim kosteloos een aanmaning gestuurd?
Ja, hierop hebben we ook gereageerd, we wouden een regeling treffen, maar dit moest minimaal €?? (volgens mij 50 euro zijn) en dat geld hebben wij niet en lager mocht niet.
Heeft men je hierin minimaal 14 dagen de tijd gegeven om te betalen?
En heeft men je gewezen op de gevolgen?
Ja |
Maar dan nog zijn de kosten meer dan €250,-. Mag dat gewoon?
Gr. MissC[/b] |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 15:42 Onderwerp: |
|
|
De buitengerechtelijke incassokosten hoeft u m.i. in zijn geheel niet te betalen, omdat deze te hoog zijn. Veertig euro is namelijk het maximum. De kosten van het gerechtelijke traject komen correct op mij over. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
MissC
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 16:29 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | De buitengerechtelijke incassokosten hoeft u m.i. in zijn geheel niet te betalen, omdat deze te hoog zijn. Veertig euro is namelijk het maximum. De kosten van het gerechtelijke traject komen correct op mij over. |
Volgens mij horen de buitengerechtelijke kosten toch 44,77 te zijn? en salaris gemachtigde (wat overigens toch is wanneer er een zaak gevoerd word?) 30 euro? |
|
|
|
 |
MissC
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 17:08 Onderwerp: |
|
|
Dan kom ik dus uit op €428,32?
Of mag ik die wettelijke rente van €7,13 tot 6-12 er ook nog afhalen?
(Het scheelt in ieder geval met die €504,30 wat het was)
Bedankt alvast! We kunnen op het moment eigenlijk geen cent missen, dus dit scheelt in ieder geval iets .. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 19:22 Onderwerp: |
|
|
Ik moet een kleine kanttekening maken. Gezien de rente die in rekening wordt gebracht, is mogelijk dat bij u het verzuim is ingetreden voor 1 juli 2012. In dat kent de rechter meestal incassokosten toe voor zover deze overeenstemmen met het rapport voorwerk II. Hier komt dat dan neer op 37 euro.
Als u incassokosten niet betaald die u wel verschuldigd bent dan zal u de volledige proceskosten moeten betalen.
Als de schuldeiser BTW niet-plichtig is mag het incasso bedrag met 21% worden verhoogt. De meeste schuldeisers zijn BTW plichtig en kunnen dit verrekenen, daarom mogen zij dit niet met de BTW verhogen. Vanaf 1 juni is het bedrag verhoogt van 37 naar 40 euro.
Hier wordt gemachtigde salaris gerekend van een punt omdat er een dagvaarding is geschreven. Dit bedrag zal groeien als de zaak voor moet komen. In feite kunt u het beste de zaak proberen te schikken.
Als de zaak voorkomt dan zijn de proceskosten voor de partij die grotendeels ongelijk krijgt. Daarom kunt u maar het beste alles betalen wat u vind dat u verschuldigd bent. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|