|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 16:57 Onderwerp: MK-zitting: verdachte zonder advocaat |
|
|
Ik was afgelopen vrijdag even een middagje naar de rechtbank om wat zittingen te volgen en een opmerkelijke zitting is me bijgebleven.
De op zitting (meervoudige kamer) verschenen verdachte had geen advocaat bij zich.
Hij werd verdacht van het hebben van een hennep-plantage met ruim 800 planten en tevens werd een vordering van bijna 250.000 euro tegen hem gedaan. Deze vordering omdat volgens de OvJ aannemelijk kon worden gemaakt dat er al minstens 6x een oogst was geweest.
Zijn reden voor het niet hebben van een advocaat, is dat hij deze niet kan bekostigen. Gefinanciëerde rechtsbijstand is in zijn geval niet mogelijk, aangezien de hoogte van zijn inkomen en de hoogte van een schuldenlast (ruim 700.000 euro) daar geen ruimte voor biedt.
Ik vraag me af of het wel mag om als verdachte van een dergelijk ernstig feit zelf de verdediging te voeren en zich niet door een advocaat laat vertegenwoordigen.
De uitspraak is over 2 weken.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 19:12 Onderwerp: |
|
|
Ja hoor, dat mag.
Als de rechtbank van mening is dat een verdachte toch maar beter door een advocaat kan worden bijgestaan dan kan zij zelf een last tot toevoeging afgeven.
Maar als iemand zulke schulden heeft, dan lijkt het me dat hij wel in aanmerking komt voor een toevoeging zonder al te hoge eigen bijdrage. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 20:22 Onderwerp: |
|
|
Dat was ook eigenlijk meer mijn vaag. Kan een rechter alsnog de verplichting tot het nemen van een advocaat op toevoegingsbasis opleggen.
Wel dus.
De rechter heeft het in dit geval niet gedaan wat ik opmerkelijk vind gezien de ernst van de aanklacht.
Begrijpelijk -lijkt mij- is dat de gedaagde ook niet van al zijn rechten op de hoogte is en dat de rechter dan de plicht heeft om hem daarop te wijzen.
Wellicht verneem ik nog iets over de afloop van deze zaak.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 21:15 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat bij de beoordeling daarvan voorop staat hoe de rechter inschat dat verdachte in staat is zijn eigen belangen naar behoren te behartigen. Je bent niet verplicht je door een advocaat te laten bijstaan en in dit geval is het een afweging die meneer zelf waarschijnlijk wel kan maken.
Mocht de rechter de indruk hebben dat meneer niet helemaal geestelijk in orde is, dan zal hij sneller tot dat dringende advies (bijstand van een advocaat) overgaan.
Maar in principe is ieder vrij in die keuze, wat de afwegingen ook zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Dat was ook eigenlijk meer mijn vaag. Kan een rechter alsnog de verplichting tot het nemen van een advocaat op toevoegingsbasis opleggen.
Wel dus. |
Waar baseer je dat op? |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 21:58 Onderwerp: |
|
|
Op het antwoord van Simone.
Haar tweede bericht is wat genuanceerder.
De man leek mij geestelijk in orde, maar ik kreeg de indruk dat hij zichzelf wat overschatte.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 22:14 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Op het antwoord van Simone. |
Ah, ik zie het. Maar zegt de wet dat ook?
Ik vind alleen art 40 lid 3, art 41 lid 1 en art 42 lid 2 Sv, en die lijken me alleen van toepassing wanneer en voor zolang de verdachte van zijn vrijheid is beroofd (maar zie de wet voor de precieze voorwaarden). |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 09 apr 2006 22:33 Onderwerp: |
|
|
Ik zoek me rot, maar kan het (nog) niet vinden. Baseerde het op iet suit de praktijk, maar misschien is daarin alleen de behandeling van de zaak aangehouden om via de normale weg toevoeging te vragen.
Je zou het in een aantal gevallen via een omweg kunnen doen: ter zitting bewaring of gevangenneming bevelen en die dan gelijk weer schorsen/opheffen ... hihi...
Maar ik kan me niet zo voorstellen dat er voor de "schrijnende gevallen" (mensen die echt duidelijk niet in staat zijn hun eigen belangen te behartigen) niet een oplossing zou bestaan ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 15 apr 2006 11:03 Onderwerp: |
|
|
Iets andere kwestie, maar wellicht aardig om even kennis van te nemen:
In het NJB werd bij de behandeling van de uitspraak JOL 2006, 141 (HR 7 maart 2006, 00717/05) melding gemaakt van ambtshalve toevoeging op basis van artikel 187a Sv. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: za 15 apr 2006 12:26 Onderwerp: |
|
|
Dank je !
Als ik wat ruimer in mijn tijd zit ga ik het uitgebreid lezen.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|