Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 6:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Lonen niet uitbetaald gekregen.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Epoca

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009 13:23    Onderwerp: Lonen niet uitbetaald gekregen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik ben een 18-jarige student. Weet niet of ik hier iets mag openen over dit onderwerp maar zal het maar proberen aangezien ik ten einde raad ben.

Ik werk dus sinds 5-3-2009 bij de Albert Heijn. De eerste maand kreeg ik geen loon, ik dacht misschien hoort dit zo maar na enige navraag bij collegas hoor je gewoon loon te ontvangen, alleen de laatste week voor je loon wordt uitbetaald wordt "ingehouden" voor de volgende maand. Tegen die tijd hoorde mijn 2e loon ook alweer gestort te zijn en helaas weer niks ontvangen.

Ben toen naar 1 van de filiaalmanagers gegaan en die vertelde mij dat het om een fout ging, ipv 5-3-2009 als ingangsdatum te hebben ingevoerd hebben ze 3-5-2009 gedaan (2 maanden later dus). Diezelfde filiaalmanager vertelde mij toen dit op te lossen door bij mijn volgende lonen extra uren uit te betalen totdat al mijn uren van de eerste 2 maanden waren uitbetaald. Ik zit nu in mijn 8e maand en ik heb nog steeds niks teruggezien van die eerste 2 maanden. Ik heb in die 2 maanden 140+ uren gewerkt dus het gaat niet om een klein bedrag, althans voor mij.

Ik sta nu op het punt ontslag te nemen door recente acties, tijdgebrek en gewoon teveel druk ivm met mijn huidige stage plus de afstand om er te komen wat teveel van het goede is. Nu ben ik dus bang om ontslag te nemen en vervolgens nooit mijn eerste 2 lonen terug te zien (en waarschijnlijk wel meer uren die ik zou moeten krijgen aangezien er behoorlijk wat geknoeid wordt bij de AH).

Wat kan ik hieraan doen? Hoe dit op te lossen, ik heb/moet toch gewoon recht hebben om alle uren die ik er gewerkt heb uitbetaald te krijgen, maar als 18-jarige student voel ik me nu behoorlijk machteloos.

Met vriendelijke groet.
R.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je in de periode tussen nu en je eerste gesprek met de filiaalmanager, ooit nog gevraagd waar je geld blijft? Zo nee, dan is dat natuurlijk het eerste wat je te doen staat.
88b454uf

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zou een brief sturen, b.v. per fax of aangetekend en vragen om je geld, daar zullen ze wel op reageren, desnoods naar het hoofdkantoor van AH in Zaandam, ondanks dat het waarschijnlijk een franchise filiaal is zullen zij toch aktie ondernemen, als het allemaal niet helpt zou ik naar een buro van rechtshulp gaan via school of een lokaal buro, dat is gratis en dat zal er wel wat gebeuren. s6
obiter dictum

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens het arbeidsrecht (7:616 en 7:623) is de werkgever verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen. Die exacte tijd blijkt uit je arbeidscontract of de mondelinge afspraak.

In ieder geval heeft de filiaalmanager al gezegd dat er een fout in de administratie zit zodat er in werkelijkheid loon verschuldigd is sinds 5 maart.

Volgens het arbeidsrecht is de sanctie op niet-tijdige betaling een wettelijke verhoging (7:625) of een schadevergoeding wegens wanprestatie (6:74).

Die wettelijke verhoging is het meest interessant. Het maximum hiervoor is 50% (dus de helft als vertragingsvergoeding van het loon dat je nog tegoed hebt). Met een vertraging van 8 maanden kom je zeker op die 50%.
Wettelijk heb je dus recht op je loon + 50% vertragingsvergoeding.

Het krijgen is natuurlijk een ander verhaal. Een aangetekende brief met ontvangstbevestiging aan het hoofdkantoor is al een goed begin. Hierin kun je ook je aanspraak op de vertragingsvergoeding melden.
Een buro voor rechtshulp (= meestal gratis) inschakelen is daarbij ook een goed plan. Dat legt altijd toch net iets meer gewicht in de schaal.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds