|
Auteur |
Bericht |
StefanH
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 15:44 Onderwerp: Locatie baldadigheid |
|
|
Voor ons kerstdiner wilden wij een mooie kerstboom hebben. Als student zijnde, hebben wij die niet bij de kerstbomenverkoper gehaald, maar uit het bos. Zo gezegd, zo gedaan: boom omgekapt en op het dak van de auto gelegd. Na een tijdje rijden werden we echter helaas staandengehouden. Nu hebben wij vijf maal een stafbeschikking a 180 euro binnen voor baldadigheid (art 424 lid 1 SR)
Drie vragen hierover:
1. Op de strafbeschikking staat als locatie de straat waar we zijn aangehouden. Dit terwijl wij de locatie waar de boom stond bekend hebben gemaakt. Zou dat dan niet de locatie moeten zijn, aangezien daar het strafbare feit (het omhakken van de boom) heeft plaatsgevonden?
2. Twee mensen zaten in de auto een aantal meter verderop in de auto te wachten. Kunnen zij als medepleger gezien worden?
3. Is een totale boete van 5x180=900 euro niet buitenproportioneel?
Bvd! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 17:26 Onderwerp: |
|
|
3) als de boete was gegeven voor het illegaal kappen had het meer gekost... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 23 jan 2012 12:20 Onderwerp: Re: Locatie baldadigheid |
|
|
StefanH schreef: | Voor ons kerstdiner wilden wij een mooie kerstboom hebben. Als student zijnde, hebben wij die niet bij de kerstbomenverkoper gehaald, maar uit het bos. Zo gezegd, zo gedaan: boom omgekapt en op het dak van de auto gelegd. Na een tijdje rijden werden we echter helaas staandengehouden. Nu hebben wij vijf maal een stafbeschikking a 180 euro binnen voor baldadigheid (art 424 lid 1 SR)
Drie vragen hierover:
1. Op de strafbeschikking staat als locatie de straat waar we zijn aangehouden. Dit terwijl wij de locatie waar de boom stond bekend hebben gemaakt. Zou dat dan niet de locatie moeten zijn, aangezien daar het strafbare feit (het omhakken van de boom) heeft plaatsgevonden?
2. Twee mensen zaten in de auto een aantal meter verderop in de auto te wachten. Kunnen zij als medepleger gezien worden?
Bvd! |
Ok, dus eigenlijk heb je ergens een boom die aan iemand anders toebehoorde vernield en gestolen, en kom je ermee weg met een bekeuring vanwege baldadigheid.
Ik denk dat de bekeuring wel succesvol aan te vechten is, maar of je dat dan uiteindelijk echt gaat helpen durf ik niet te zeggen...
Ik kan mijn verontwaardiging over het door jou geschetste handelen van een stel studenten maar nauwelijks onderdrukken!
Gratis tip: een boom bij karwei is een stuk goedkoper en levert je niet in potentie een strafblad op! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 12:50 Onderwerp: |
|
|
Je kunt altijd nog gaan voor diefstal in vereniging. (max 6jr)
Lijkt mij dat een beetje OvJ bij het lezen van het bezwaar nog even een fraai PV op laat maken om vervolgens een even zo fraaie dagvaarding op de deurmat laat ploffen.
Kom op zeg! Ga je schamen! _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 jan 2012 22:07 Onderwerp: Re: Locatie baldadigheid |
|
|
[quote="DENNIS79"] StefanH schreef: |
Bvd! |
Ok, dus eigenlijk heb je ergens een boom die aan iemand anders toebehoorde vernield en gestolen, en kom je ermee weg met een bekeuring vanwege baldadigheid.
Dennis, bedenk dat de goederen die vast aan de bodem zijn verbonden, daarmee eigendom zijn van de grondeigenaar.
De schrijver van dit stukje heeft inderdaad diefstal in vereniging gepleegd. Lijkt me raadzaam om die boete voor baldadigheid maar gauw te betalen, dan ben je daar in elk geval vanaf. Die diefstal blijft heel wat langer op je conto staan. Baldadigheid is in elk geval nog een overtreding. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 01 feb 2012 11:32 Onderwerp: Re: Locatie baldadigheid |
|
|
Lexus schreef: | Dennis, bedenk dat de goederen die vast aan de bodem zijn verbonden, daarmee eigendom zijn van de grondeigenaar. |
Deze toevoeging begrijp ik niet helemaal... Geef ik blijk van een andere mening? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Lexus
|
Geplaatst: wo 01 feb 2012 21:32 Onderwerp: |
|
|
Dennis, sorry. Ik meende gelezen te hebben dat je schreef:
een boom die niemand toebehoorde. Je schreef echter 'die iemand toebehoorde'. Je hebt dus gelijk. Ik heb niet zorgvuldig genoeg gelezen.
Wat ik beweer is wel waar, maar dat wist je natuurlijk al. Namelijk, dat de eigenaar van de grond, tevens eigenaar is van de goederen, o.a. bomen, die daar vast aan verbonden zijn. Tenzij dat natuurlijk bij overeenkomst anders is geregeld.
Hopelijk hiermee misverstand opgelost. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 02 feb 2012 0:10 Onderwerp: |
|
|
Lexus schreef: | Wat ik beweer is wel waar, maar dat wist je natuurlijk al. Namelijk, dat de eigenaar van de grond, tevens eigenaar is van de goederen, o.a. bomen, die daar vast aan verbonden zijn. Tenzij dat natuurlijk bij overeenkomst anders is geregeld. |
Eh nee, van zoiets kun je bij overeenkomst niet afwijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lexus
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 22:12 Onderwerp: re. bona fides |
|
|
bona fides schreef: | Lexus schreef: | Wat ik beweer is wel waar, maar dat wist je natuurlijk al. Namelijk, dat de eigenaar van de grond, tevens eigenaar is van de goederen, o.a. bomen, die daar vast aan verbonden zijn. Tenzij dat natuurlijk bij overeenkomst anders is geregeld. |
Eh nee, van zoiets kun je bij overeenkomst niet afwijken. |
Bona fides: nou word ik toch benieuwd. In z'n algemeenheid geldt dat je van wettelijke bepalingen van het Burgerlijk Wetboek mag afwijken, tenzij dat in strijd met de regelgeving is. (bv overeenkomst om een moord te plegen)
Een dergelijke overeenkomst zou van rechtswege nietig zijn.
Voor zover mij bekend kan een verhuurder in het huurcontract opnemen dat de struiken en planten die de huurder in de tuin plant, eigendom blijven van de huurder.
Enige reserve, aangezien civiel recht niet mijn specialiteit is. (en het is nog buitengewoon uitgebreid ook) |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 feb 2012 14:47 Onderwerp: |
|
|
Wie is dan de eigenaar van het bos ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 04 feb 2012 17:49 Onderwerp: Re: re. bona fides |
|
|
Lexus schreef: | Bona fides: nou word ik toch benieuwd. In z'n algemeenheid geldt dat je van wettelijke bepalingen van het Burgerlijk Wetboek mag afwijken, tenzij dat in strijd met de regelgeving is. (bv overeenkomst om een moord te plegen) |
Je kunt niet bij overeenkomst afwijken van goederenrechtelijke bepalingen. Gesloten systeem van het goederenrecht, en dergelijke. Als ik jou eigenaar wil maken van mijn fiets, zal dit volgens de regels van boek 3 BW moeten gebeuren en niet volgens regels die wij contractueel overeenkomen.
Quote: | Voor zover mij bekend kan een verhuurder in het huurcontract opnemen dat de struiken en planten die de huurder in de tuin plant, eigendom blijven van de huurder. |
Dat kan niet. Wie juridisch eigenaar is van een zaak wordt bepaald aan de hand van de regels van boek 3 (en 5) BW. Die regels voorzien niet in afwijking bij overeenkomst van bijv. art. 5:20 BW.
Wél kent art. 7:216 BW de huurder een wegneemrecht toe (ius tollendi). Op grond van dit wettelijk wegneemrecht is de huurder bevoegd een door de huurder aangebrachte en aan de verhuurder toebehorende struik, plant of bijv. schotelantenne te verwijderen, waarna de huurder eigenaar wordt van de resulterende nieuwe zelfstandige zaak. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lexus
|
Geplaatst: za 04 feb 2012 18:12 Onderwerp: re. eigendomsverkrijging |
|
|
Bona Fides, bedankt voor de uitleg. Is duidelijk.
Betekent dat de huurder via een andere weg, toch eigenaar kan blijven (of opnieuw wordt) van de struiken e.d. die hij in de grond van een ander had geplant. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 04 feb 2012 21:02 Onderwerp: |
|
|
De huurder kan opnieuw eigenaar worden door de struiken uit de tuin van de verhuurder te verwijderen.
In het algemeen geldt dit niet. Als ik bij mijn buren een struik van mij plant, word ik niet opnieuw eigenaar van die struik door de struik weer te verwijderen. Wel kent het BW ook in bepaalde andere rechtsverhoudingen een ius tollendi toe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|