Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Wieniepienie
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 jul 2011 12:24 Onderwerp: Lijfsdwang c.q. vervangende hechtenis |
|
|
Het betreft mijn echtgenoot, M.A.
Mijn echtgenoot is gedetineerd in P.I. de Schie vanwege een ontnemingmaatregel.
Dit loopt via het CJIB.
Volgens het CJIB zit hij een vervangende hechtenis uit van 36 maanden, maar volgens de P.I. de Schie betreft het hier een gijzeling.
Van de P.I. kunnen we geen schriftelijk bewijs krijgen, van de soort detentie die mijn man ondergaat.
Als hij het ergens niet mee eens is, of iets wil weten, moet hij maar een advocaat nemen, wordt er gezegd. Maar een advocaat kan hij niet betalen, en omdat het toetsingsjaar 2009 is heeft hij ook geen recht op een toevoeging.
Is dit werkelijk waar, of heb je als gedetineerde wel recht op een advocaat?
Weten jullie waar ik op kan vragen wat voor soort detentie hij uitzit?
Ook wil ik graag weten of hier nog consequenties aan verbonden zijn voor mijn echtgenoot.
Bij een Lijfsdwang b.v. moet hij vrijgelaten worden als er een faillissement is uitgesproken (art, 33 Fw), maar bij vervangende hechtenis volgens mij niet.
Bij vervangende hechtenis heb je in de P.I. weer andere rechten als bij lijfsdwang.
Kunnen ze zomaar zo’n fout maken zonder dat daar iets aan gedaan kan worden?
Natuurlijk heb ik nog heel veel meer informatie, maar dit is mijn verhaal in het kort.
Ik wacht (heel ongeduldig) op antwoord.
Met vriendelijke groet,
Wieneke |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 jul 2011 19:30 Onderwerp: |
|
|
Voor zover mij bekend wordt een ontnemingsmaatregel (anders dan een geldboete) nooit omgezet in vervangende hechtenis. Als de indruk bestaat dat de veroordeelde n.a.v. een ontnemingsmaatregel betalingsonwillig is kan lijfsdwang voor de duur van 3 jaar worden opgelegd. Iemand is betalingsonwillig als hij wel KAN betalen maar het niet doet.
Een faillissement verandert dit in beginsel niet, dat is wat van een andere orde. Iemand kan bijv. failliet worden verklaart, terwijl het CJIB aanwijzingen heeft dat er bijv. sprake is van vermogen in het buitenland of vanuit het opsporingsonderzoek aanwijzingen zijn verkregen dat u man nog kan beschikken over een som contant geld. In de regel gaat het bij betalingsonwil om vermogen dat niet door de overheid is aan te tasten (omdat het niet zichtbaar is), maar waarvan men wel vermoed dat het er is.
Als de indruk bestaat dat u man wel KAN betalen is lijfsdwang mogelijk, echter zal de onwil om te betalen wel moeten worden aangetoond. U man is neem ik aan niet zomaar vastgezet, hier is ligt een rechtelijke beslissing aan te grondslag. De rechter is er kennelijk van overtuigd dat u man wel kan betalen, maar het niet doet. |
|
|
|
 |
Wieniepienie
|
Geplaatst: za 23 jul 2011 23:13 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Voor zover mij bekend wordt een ontnemingsmaatregel (anders dan een geldboete) nooit omgezet in vervangende hechtenis. Als de indruk bestaat dat de veroordeelde n.a.v. een ontnemingsmaatregel betalingsonwillig is kan lijfsdwang voor de duur van 3 jaar worden opgelegd. Iemand is betalingsonwillig als hij wel KAN betalen maar het niet doet.
Een faillissement verandert dit in beginsel niet, dat is wat van een andere orde. Iemand kan bijv. failliet worden verklaart, terwijl het CJIB aanwijzingen heeft dat er bijv. sprake is van vermogen in het buitenland of vanuit het opsporingsonderzoek aanwijzingen zijn verkregen dat u man nog kan beschikken over een som contant geld. In de regel gaat het bij betalingsonwil om vermogen dat niet door de overheid is aan te tasten (omdat het niet zichtbaar is), maar waarvan men wel vermoed dat het er is.
Als de indruk bestaat dat u man wel KAN betalen is lijfsdwang mogelijk, echter zal de onwil om te betalen wel moeten worden aangetoond. U man is neem ik aan niet zomaar vastgezet, hier is ligt een rechtelijke beslissing aan te grondslag. De rechter is er kennelijk van overtuigd dat u man wel kan betalen, maar het niet doet. |
De rechter was daar inderdaad van overtuigd.
Dit is een zaak uit 1994, met een uitspraak in 1998 en een definitieve uitspraak in 2002.
In 2003 is er een wetswijziging geweest.
Voor die tijd was het een vervangende hechtenis, en daarna is de lijfsdwang pas in het leven geroepen.
Mijn man heeft geen geldelijke of andere bezittingen.
Ook hebben we gisteren een schrijven gekregen omtrent de aanvraag van Gratie, dat voor deze zaak het gratie verzoek niet in behandeling kan worden genomen.!.?.!.?
Het wordt steeds onduidelijker voor ons. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 12:39 Onderwerp: |
|
|
Gratie is niet mogelijk omdat ontneming van crimineel verkregen vermogen geen straf is, maar een maatregel. De lijfsdwang op deze betaling af te dwingen is ook geen straf (hoewel het wel zo kan voelen), maar een middel om uw man te dwingen tot betaling over te gaan. Zodra betaald wordt, houdt de lijfsdwang op.
Wat ik bedoelde is dat er ook nog een afzonderlijke beslissing van de rechter moet zijn t.a.v. toepassing van de lijfsdwang (op vordering van de officier van justitie). Ik neem aan dat dit een recentere beslissing is. Wanneer is de lijfsdwang ingegaan? Als het goed is heeft de rechter toen geoordeeld over het vermogen te kunnen betalen. Bent u tijdens deze procedure niet bijgestaan door een advocaat? |
|
|
|
 |
Wieniepienie
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 13:19 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Gratie is niet mogelijk omdat ontneming van crimineel verkregen vermogen geen straf is, maar een maatregel. De lijfsdwang op deze betaling af te dwingen is ook geen straf (hoewel het wel zo kan voelen), maar een middel om uw man te dwingen tot betaling over te gaan. Zodra betaald wordt, houdt de lijfsdwang op.
Wat ik bedoelde is dat er ook nog een afzonderlijke beslissing van de rechter moet zijn t.a.v. toepassing van de lijfsdwang (op vordering van de officier van justitie). Ik neem aan dat dit een recentere beslissing is. Wanneer is de lijfsdwang ingegaan? Als het goed is heeft de rechter toen geoordeeld over het vermogen te kunnen betalen. Bent u tijdens deze procedure niet bijgestaan door een advocaat? |
Het probleem in deze is, dat de advocaat die deze zaak, als laatste, behandeld heeft, niet meer in de advocatuur zit. Ik heb bij het kantoor de stukken opgevraagd, maar die konden ze niet meteen vinden. Ze zouden gaan zoeken en dan terug bellen. Dit is nog niet gebeurd.
Er is officieel een vervangende hechtenis opgelegd, van 36 maanden.
Het gekke is nu alleen dan volgens het huis van bewaring, het een lijfsdwang is van max. 36 maanden.
Volgens het CJIB is het echtere gewoon een vervangende hechtenis.
Waar zit dan de fout, en mag/kan zo'n fout zomaar gemaakt worden zonder consequenties.
2 Jaar geleden hebben we ook al eens Gratie aangevraagd voor deze zaak, en toen is het wel in behandeling genomen.
Zoals u zult begrijpen heeft hij geen gratie gekregen, maar het is wel behandeld als Gratieverzoek. Dat is toch ook vreemd?
Mijn echtgenoot is 11 mei vastgezet.
Vriendelijke groeten,
Wieneke |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 13:58 Onderwerp: |
|
|
Wieneke,
Ik zie nu dat het wat genuanceerder ligt. Van belang is of de zaak onherroepelijk werd voor of na 1 september 2003. Tot 1 september 2003 was er sprake van vervangende hechtenis als de ontnemingsmaatregel niet werd voldaan. Ook als zaken pas na 1 september 2003 ten uitvoer worden gebracht (zoals bij jouw man het geval) is deze oude regelgeving van toepassing. De vervangende hechtenis is in tegenstelling tot de na 1 september 2003 ingevoerde lijfsdwang wel een straf. Of de veroordeelde betalingsonmachtig is doet in geval van vervangende hechtenis minder ter zake. De betaling wordt bij niet betalen (ongeacht welke reden) "vervangen" voor een gevangenisstraf. Hoewel ik meen dat ook de vervangende hechtenis pas werd ingezet als de veroordeelde niet betaalde en men vermoedde dat er betaald kon worden (ik weet dat niet zeker, maar dit moet wel te vinden zijn)
De huidige situatie is anders, zoals al geschreven. Voor gevallen die na 01-09-2003 onherroepelijk werden geldt de lijfsdwang waarbij betalingsonmacht een rol speelt. Het middel is namelijk nu geen straf meer, maar een pressiemiddel om de veroordeelde tot betalen te dwingen. Als de veroordeelde niet kan betalen treft lijfsdwang geen doel en zal de rechter dit niet toewijzen. Hierbij opgemerkt dat het feit dat iemand zichtbaar geen vermogen heeft niet afdoende hoeft te zijn. Als men (gemotiveerd) vermoed dat de veroordeelde wel kan beschikken over vermogen is dit voldoende.
Dat een HvB iets lijfsdwang noemt terwijl het formeel om vervangende hechtenis gaat lijkt mij niet van belang.
zie:
http://www.cjib.nl/onderwerpen/ontnemingsmaatregel/
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BO9280 |
|
|
|
 |
Wieniepienie
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 15:09 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Wieneke,
Ik zie nu dat het wat genuanceerder ligt. Van belang is of de zaak onherroepelijk werd voor of na 1 september 2003. Tot 1 september 2003 was er sprake van vervangende hechtenis als de ontnemingsmaatregel niet werd voldaan. Ook als zaken pas na 1 september 2003 ten uitvoer worden gebracht (zoals bij jouw man het geval) is deze oude regelgeving van toepassing. De vervangende hechtenis is in tegenstelling tot de na 1 september 2003 ingevoerde lijfsdwang wel een straf. Of de veroordeelde betalingsonmachtig is doet in geval van vervangende hechtenis minder ter zake. De betaling wordt bij niet betalen (ongeacht welke reden) "vervangen" voor een gevangenisstraf. Hoewel ik meen dat ook de vervangende hechtenis pas werd ingezet als de veroordeelde niet betaalde en men vermoedde dat er betaald kon worden (ik weet dat niet zeker, maar dit moet wel te vinden zijn)
De huidige situatie is anders, zoals al geschreven. Voor gevallen die na 01-09-2003 onherroepelijk werden geldt de lijfsdwang waarbij betalingsonmacht een rol speelt. Het middel is namelijk nu geen straf meer, maar een pressiemiddel om de veroordeelde tot betalen te dwingen. Als de veroordeelde niet kan betalen treft lijfsdwang geen doel en zal de rechter dit niet toewijzen. Hierbij opgemerkt dat het feit dat iemand zichtbaar geen vermogen heeft niet afdoende hoeft te zijn. Als men (gemotiveerd) vermoed dat de veroordeelde wel kan beschikken over vermogen is dit voldoende.
Dat een HvB iets lijfsdwang noemt terwijl het formeel om vervangende hechtenis gaat lijkt mij niet van belang.
zie:
http://www.cjib.nl/onderwerpen/ontnemingsmaatregel/
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BO9280 |
Helaas is Jurisprudentie voor mij moeilijk te begrijpen, dus het tweede artikel zegt me niet zo veel.
De uitspraak is onherroepelijk geworden voor 2003. (n.l. 2002)
Als de vervangende hechtenis wel een straf is, dan zou dat betekenen dat hij wel Gratie aan zou moeten kunen vragen. Of begrijp ik dat verkeerd.
Blijft er ook nog het probleem van de foutieve informatie in de P.I..
Iemand die lijfsdwang heeft, heeft andere rechten (minder) dan iemand in vervangende hechtenis.
Ook kregen we van afdeling Gratie te horen dat we wel kwijtschelding aan kunnen vragen.
Zoals u ziet, speelt er nog al veel in deze zaak. Vandaar ook al mijn vragen.
Mijn man heeft de ziekte van Parkinson, en heeft ondanks zijn ziekte altijd geprobeerd zijn schuld bij het CJIB af te betalen, door jaren achter elkaar 6 dagen in de week te werken.
Dan vraag je je nu toch af waar je het voor gedaan hebt.
Ik ben u wel al heel dankbaar voor uw reactie op mijn bericht, omdat ik daar toch weer van kan leren, en ik het idee heb dat ik alles in het werk stel om mijn echtgenoot te helpen. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 17:04 Onderwerp: |
|
|
Ik zit nog eens goed te lezen en op grond van 558 lid 3 Wetboek van Strafvordering is wel gratie mogelijk. In dit artikel wordt een gratieverzoek ingeval van een ontnemingsmaatregel mogelijk gemaakt. Mijn eerdere opmerking dat gratie ingeval van een ontnemingsmaatregel niet mogelijk is vervalt.
Een gratieverzoek wordt echter pas in behandeling genomen als alle andere rechtsmiddelen zijn benut. Uw man moet geen enkele andere wettelijke mogelijkheid meer hebben. Wellicht is dit de reden waarom het gratieverzoek werd afgewezen. Uit art. 577b lid 2 SV maak ik vervolgens op dat de rechter de mogelijkheid heeft om n.a.v. een gemotiveerd verzoek van de veroordeelde alsnog de ontnemingsmaatregel te matigen. Deze wettelijke mogelijkheid heeft u man wellicht nog niet benut waardoor het gratieverzoek niet in behandeling werd genomen (??). Matiging van het te betalen bedrag leidt ook tot vermindering van de vervangende hechtenis. Wellicht bedoelt men dit met het verzoek om kwijtschelding waar u het over had. Een rechter kan matigen tot € 0, wat praktisch gezien neerkomt op het verlenen van gratie, maar toch niet hetzelfde is. |
|
|
|
 |
Wieniepienie
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 19:54 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Ik zit nog eens goed te lezen en op grond van 558 lid 3 Wetboek van Strafvordering is wel gratie mogelijk. In dit artikel wordt een gratieverzoek ingeval van een ontnemingsmaatregel mogelijk gemaakt. Mijn eerdere opmerking dat gratie ingeval van een ontnemingsmaatregel niet mogelijk is vervalt.
Een gratieverzoek wordt echter pas in behandeling genomen als alle andere rechtsmiddelen zijn benut. Uw man moet geen enkele andere wettelijke mogelijkheid meer hebben. Wellicht is dit de reden waarom het gratieverzoek werd afgewezen. Uit art. 577b lid 2 SV maak ik vervolgens op dat de rechter de mogelijkheid heeft om n.a.v. een gemotiveerd verzoek van de veroordeelde alsnog de ontnemingsmaatregel te matigen. Deze wettelijke mogelijkheid heeft u man wellicht nog niet benut waardoor het gratieverzoek niet in behandeling werd genomen (??). Matiging van het te betalen bedrag leidt ook tot vermindering van de vervangende hechtenis. Wellicht bedoelt men dit met het verzoek om kwijtschelding waar u het over had. Een rechter kan matigen tot € 0, wat praktisch gezien neerkomt op het verlenen van gratie, maar toch niet hetzelfde is. |
Hieronder de laatste alinea uit de brief van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie
U vraagt gratie van een ontnemingsmaatregel. In artikel 577b, tweed en zesde lid, van het Wetboek van Strafvordering is bepaald dat de rechter kan besluiten tot vermindering of kwijtschelding van de ontnemingsmaatregel totdat drie jaren zijn verstreken na de datum waarop het bedrag, of het laatste deel daarvan, is betaald of verhaald. Het is niet mogelijk om gratie te vragen zolang de mogelijkheid om een verzoek in te dienen als bedoeld in genoemd artikel nog openstaat. (MvT Gratiewet, TK 1984-85, 19 075, nrs. 1-3 p. 11 en 26). In de tussentijd zou u zich kunnen wenden tot het Ressortsparket te ’s-Gravenhage met het verzoek het te betalen bedrag te verminderen of kwijt te schelden.
Er wordt in de brief inderdaad ook gesproken over artikel 558 van het Wetboek van Strafvordering.
Ik heb dit allemaal gelezen, maar weet nog steeds niet precies welke stappen ik nu moet of kan ondernemen, dus als u een suggestie heeft, dan zal ik daar erg blij mee zijn. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 22:51 Onderwerp: |
|
|
Precies zoals het in de brief staat. Uw man dient eerst een verzoek te doen tot kwijtschelding / matiging van de ontnemingsmaatregel. Zolang dat niet gebeurd is, is een gratieverzoek niet aan de orde. Een gratieverzoek is een uiterste poging en kan pas ingezet worden als alle wettelijke mogelijkheden zijn uitgeput. Uw man heeft echter nog een wettelijke mogelijkheid openstaan. Uw man zal argumenten moeten aanvoeren waarom het bedrag gematigd moet worden. Denk bijv. aan zijn huidige miserabele financiele situatie, zijn ziekte, zijn potentiele verdiencapaciteit, persoonlijk faillissement, schuldsanering, geen bezittingen, de wijze van leven de afgelopen 10 jaar etc. Dit kan de rechter ervan overtuigen dat het opgelegde bedrag gematigd moet worden of in het meest gunstige geval volledige kwijtschelding. Wellicht aangeven wat u wel kunt betalen en aandringen op een betalingsregeling etc. Let wel, de rechter zal de rechtzaak niet opnieuw voeren. Men gaat uit van de veroordeling en zal alleen beoordelen of nieuwe feiten en omstandigheden aanleiding geven tot een matiging of kwijtschelding van het bedrag. Als er aanwijzingen zijn dat uw man de afgelopen jaren wel over geld kon beschikken (bijv. regelmatig op vakantie, mooie auto, dure meubels etc.) dan wordt het een lastige zaak.
Ik zou hiervoor een advocaat in de arm nemen. Let wel op, niet alle advocaten zijn even goed thuis in de ontnemingswetgeving. Pas als een dergelijk verzoek is afgewezen kan een gratieverzoek worden ingediend. Ik kan mij overigens niet zo goed voorstellen dat een verzoek tot matiging wordt afgewezen en vervolgens een gratieverzoek wel wordt toegekend. De argumenten zijn m.i. namelijk voor beide ongeveer gelijk. |
|
|
|
 |
Wieniepienie
|
Geplaatst: zo 24 jul 2011 23:12 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Precies zoals het in de brief staat. Uw man dient eerst een verzoek te doen tot kwijtschelding / matiging van de ontnemingsmaatregel. Zolang dat niet gebeurd is, is een gratieverzoek niet aan de orde. Een gratieverzoek is een uiterste poging en kan pas ingezet worden als alle wettelijke mogelijkheden zijn uitgeput. Uw man heeft echter nog een wettelijke mogelijkheid openstaan. Uw man zal argumenten moeten aanvoeren waarom het bedrag gematigd moet worden. Denk bijv. aan zijn huidige miserabele financiele situatie, zijn ziekte, zijn potentiele verdiencapaciteit, persoonlijk faillissement, schuldsanering, geen bezittingen, de wijze van leven de afgelopen 10 jaar etc. Dit kan de rechter ervan overtuigen dat het opgelegde bedrag gematigd moet worden of in het meest gunstige geval volledige kwijtschelding. Wellicht aangeven wat u wel kunt betalen en aandringen op een betalingsregeling etc. Let wel, de rechter zal de rechtzaak niet opnieuw voeren. Men gaat uit van de veroordeling en zal alleen beoordelen of nieuwe feiten en omstandigheden aanleiding geven tot een matiging of kwijtschelding van het bedrag. Als er aanwijzingen zijn dat uw man de afgelopen jaren wel over geld kon beschikken (bijv. regelmatig op vakantie, mooie auto, dure meubels etc.) dan wordt het een lastige zaak.
Ik zou hiervoor een advocaat in de arm nemen. Let wel op, niet alle advocaten zijn even goed thuis in de ontnemingswetgeving. Pas als een dergelijk verzoek is afgewezen kan een gratieverzoek worden ingediend. Ik kan mij overigens niet zo goed voorstellen dat een verzoek tot matiging wordt afgewezen en vervolgens een gratieverzoek wel wordt toegekend. De argumenten zijn m.i. namelijk voor beide ongeveer gelijk. |
Heel hartelijk bedankt voor het reageren. dit betekent echt heel veel voor mij, omdat ik tot nu toe erg weinig informatie over de hele zaak kan krijgen, of vinden.
Een betalingsregeling zal geen optie zijn, want anders dan de € 12,00 per week die hij in de P.I. krijgt, heeft hij verder niets anders dan schulden.
Om deze reden kunnen we (helaas) ook geen advocaat nemen, want het toetsingsjaar voor een toevoeging is 2009, en toen waren de inkomsten nog goed. (en naar de uitgaven wordt niet gekeken).
Ik ga hier zelf zeker mee aan de slag, en zal de hulp inroepen van het Juridisch Loket.
Nogmaals bedankt voor uw hulp, en indien nodig, zal ik zeker nogmaals gebruik maken van het forum, en zo mogelijk ook van uw kennis.
Vriendelijke groet,
Wieneke |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|