Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 0:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Liegen in rechtbank
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KSU Etten-Leur kraakzaken

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 1:06    Onderwerp: Liegen in rechtbank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is vrij simpel:

Als iemand liegt in een rechtbank bij een KGD om zijn gelijk te halen en hoewel ernstige twijfels zijn toch gelijk krijgt. Hoeverre is iemand dan fout als hij wat hij in rechtbank zegt niet waar maakt?

Beste man zegt niets te maken te hebben met vergunningen Rolling Eyes en de 'huurders' moesten eruit (10 Maart) omdat hij het gebouw wat in slechte staat is op 1 April wou opgeleverd hebben en een poli zou openen.

Nu 4 April is hij van start gegaan met slopen en van een poli geen spoor.

Terwijl er bezwaar is gemaakt omdat er in het pand vleermuizen voorkomen en er een kwartier hebben (sloopt nu dak waar ze onder zitten Crying or Very sad ). Via de pers kregen voormalige bewoners te horen dat blijkbaar een onderzoekburo zegt dat er geen vleermuizen voorkomen, terwijl zij echt niet blind zijn. Ook hebben zij het rapport nooit gezien en er geen bericht over gehad van gemeente. Ook is er nog geen uitspraak over bezwaar gepubliceerd en dus nog lopend.

Mag iemand dan slopen? Zo nee op welke gronden niet en waar moet je dan melden?

Alvast bedankt door voormalige bewoners die niet eens zijn met een nep poli en de vleermuizen die bedreigd worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij mag slopen als hij zich aan de voorschriften van de sloopvergunning houdt.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides gaat er denk ik vanuit dat het kort geding een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter betrof om het uitvoeren van een sloopvergunning tegen te houden; dat blijkt niet expliciet uit je verhaal. Als dat zo is, en er geen voorlopige voorziening getroffen, dan heeft hij denk ik gelijk...

...tenzij hij echt vleermuizen verstoort en daarvoor geen ontheffing op grond van de Flora- en Faunawet heeft. Die overtreedt hij dan namelijk.
Je zou dan een verzoek om handhaving kunnen indienen, ik denk bij de AID. Helaas is hun website momenteel even niet bereikbaar dus dat kan ik nu niet checken.

Daarnaast zou je volgens mij ook naar de burgerlijke rechter kunnen stappen (weer in kort geding) en een verbod op uitvoering van de sloopvergunning vragen. Maar dat weet ik niet zeker.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die meneer heeft geen sloopvergunning?

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel hij heeft sloopvergunning, maar pas na afgifte sloopvergunning zijn vleermuizen aangetroffen en hier melding van gemaakt. In gemeente bij B&W door de raad gevraagd om schorsing sloopvergunning tot meer duidelijkheid.

Voor de rest was de zaak van de bewoners eerder in KGD (kort geding).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk gezegd had ik de aanduiding "KGD" gewoon gemist. Het is mij niet heel duidelijk om wat voor procedure het gaat of ging en wat de rechter daarin precies heeft beslist. Ik ging uit van een beroepsprocedure tegen de vergunningverlening. Voor de ongegrondverklaring van een beroep tegen een besluit doet een tijdens de zitting gedane belofte er m.i. niet toe. Maar mijn aanname klopt duidelijk niet.

Quote:
In gemeente bij B&W door de raad gevraagd om schorsing sloopvergunning tot meer duidelijkheid.

Volgens mij kan B&W dat niet, zelfs al zou het dat willen. Voor schorsing moet je naar de voorzieningenrechter (na eerst een bezwaar- of beroepschrift ingediend te hebben) van de rechtbank, sector bestuursrecht.

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat vleermuizen geen grond zijn om een sloopvergunning te weigeren. Als dat klopt, zal een verzoek om schorsing van de vergunning weinig kans maken en moet je bij de civiele kortgedingrechter zijn. Als ik het goed begrijp ben je daar al geweest. Heb je toen die vleermuizen aangevoerd?

Quote:
Hoeverre is iemand dan fout als hij wat hij in rechtbank zegt niet waar maakt?

Blijkt uit de uitspraak dat die belofte het verschil heeft gemaakt?

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was om de sloopvergunning tot nader overleg een halt toe te zeggen.

De wetgeving omtrend vleermuizen is strikt en duidelijk. Niet storen, nergens aankomen. (kort gezegd) Het heeft dus zware invloed op een sloopvergunning.

Blijkbaar was dezelfde dag als bezwaar bij gemeente ingediend was een onderzoek gedaan. (wel erg snel... Shocked ) Alleen heeft niemand het rapport gezien en kregen via pers te horen. (nog geen officeel gemeentelijk besluit genomen of niet uitgebracht)

Lijkt ons erg op de mond snoeren, zeker gezien spoed van dak vernielen.

Daarom is er morgen protest ertegen.

Als laatste was de uitspraak van 1 April een poli doorslaggevend voor rechtzaak. Nu 5 April is er alleen hoop vernielt en geen spoor van beloofde poli.

Morgen uit protest een herkraak, vanwege de valse voorwendselen van eigenaar om bewoners eruit te krijgen.
arizona

BerichtGeplaatst: za 05 apr 2008 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KSU Etten-Leur kraakzaken schreef:
De wetgeving omtrend vleermuizen is strikt en duidelijk. Niet storen, nergens aankomen. (kort gezegd) Het heeft dus zware invloed op een sloopvergunning.

Ik weet niet of het invloed heeft op de sloopvergunning; wel is er een afzonderlijke ontheffing onder Flora- en faunawet nodig. Je hebt gelijk dat díe regelgeving erg streng is. Opzettelijke verstoring is een misdrijf; niet opzettelijk (in strafrechtelijke zin) levert een overtreding op waarop 6 maanden hechtenis staat.

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De oude brief naar gemeente:

Geacht college.,

De voormalige sportschool aan Edward Poppelaan 10, op last van de rechter door de kraakgroep verlaten, zal binnenkort wellicht gesloopt worden. De eigenaar is immers al in het bezit van een sloopvergunning.
Is het uw college bekend dat in en rond het pand vleermuizen leven?
Op de gemeentelijke site www.etten-leur.nl valt te lezen: “Vleermuizen zijn sinds 1973 bij de wet beschermd. Ze mogen niet verstoord, gevangen of gedood worden. Ook de verblijfplaatsen mogen niet beschadigd worden”.
Graag wil de fractie van GroenLinks van u het volgende weten:

- mag de eigenaar van het pand, in het bezit van een sloopvergunning, de verblijfplaatsen van vleermuizen verstoren, dan wel vernietigen?
- was het aan uw college bekend, toen de sloopvergunningwerd afgegeven, dat zich in het gebied een beschermde diersoort ophield?
- zo ja, waarom is dan toch een sloopvergunning afgegeven?
- is niet verplicht om bij het wijzigen van de bestemming voor het betreffende gebied een onderzoek uit te laten voeren op grond van de Flora-en Faunawet?
- wanneer kan de gemeenteraad een (gewijzigd) bestemmingsplan voor dit gebied tegemoet zien?

Wij rekenen op een spoedig antwoord van uw kant en gaan er van uit dat zolang er geen antwoord op bovenstaande vragen is gekomen er op genoemde locatie niet gesloopt zal worden.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je kunt aantonen dat er gelogen is in het KG zou je kunnen overwegen aangifte te doen. Ook al staat iemand niet onder ede, rechters zijn er niet blij mee en het wordt veelal gezien als meineed c.q. bedrog. Het OM zal echter niet erg genegen zijn vervolging in te stellen, immers, in de bewoordingen van een Utrechtse dienaar van het OM; "Als we iedereen die liegt in de rechtbank moeten gaan vervolgen dan houden we geen tijd meer over voor andere zaken".
Kortom, het is erg belangrijk dat je met een eventuele aangifte ook het bewijs aandraagt.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn de weigeringsgronden voor een sloopvergunning limitatief en hoort daar niet bij de bescherming van Vleermuizen, zeker niet nu er andere wetgeving is waardoor die vleermuizen worden beschermd. Er is dus ook geen grond om de sloopvergunning te heroverwegen. Wel is er kennlijk aanleiding om in gesprek te gaan voordat de sloopwerkzaamheden aanvangen nu is gebleken (of het schijnt) dat er zich vleermuizen in het pand bevinden. Het is echter wel zo dat volgens mij LNV of de provincie bevoegd gezag is voor een eventueel te verlenen ontheffing in het kader van de Flora- en Faunawet.

Laatst aangepast door cia76 op zo 06 apr 2008 13:11, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die meneer is al met slopen gestart, dus dan lijkt handhaving wegens het ontbreken van alle benodigde vergunningen mij de enige mogelijkheid dat werk op korte termijn te laten stoppen.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja en gezien de vereiste spoed een vordering bij de rechter hiervoor
arizona

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier de contactgegevens van een meldpunt voor overtredingen van natuurbeschermingswetgeving, van de AID.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Die meneer is al met slopen gestart, dus dan lijkt handhaving wegens het ontbreken van alle benodigde vergunningen mij de enige mogelijkheid dat werk op korte termijn te laten stoppen.

Het is wel goed om te weten waar je het verzoek tot handhaving dan in moet dienen. In casu denk ik bij de provincie, maar het antwoord op deze vraag is afhankelijk van het antwoord op de bevoegd gezagvraag ten aanzien van de Flora- en Faunawet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds