|
Auteur |
Bericht |
Rude
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 dec 2014 18:40 Onderwerp: Levering meubelen in huis een probleem koopovereenkomst? |
|
|
Ik heb het volgende probleem met een meubelzaak....
Ik heb een hoekbankstel gekocht bij de Bankstelgigant in Beverwijk.
Ik heb gemeten en gekeken of het past in mijn woning.
Ik heb deze bank gekocht op 14 oktober jl zonder aanbetaling.
Vandaag op 23ste zou hij worden geleverd.
Bank bestaat uit drie onderdelen en hoekonderdeel kan niet naar binnen, wel in de gang maar niet in de huiskamer, breedte ingang 75cm
Er heeft ooit een hoekbank in dit huis bij vorige bewoner gestaan.
Ik heb met de medewerker afgesproken dat ik de bank retour stuur en dat ik iets anders ga uit zoeken voor 695 euro.
En heb 100 euro aanbetaald en dit mondeling met deze medewerker afgesproken.
Echter de eigenaar/de baas belt mij op en geeft aan dat hij met een kostenpost zit en dwingt aan op afzien van de koop of de deur uit de gang te halen om een tweede poging te doen om de bank te leveren.
Annulere
Dat wil ik niet tegenhouden maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Staat de verkoper de eigenaar in zijn recht?
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering maar ik wil er met de verkoper uitkomen.
Hij zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is binnenshuis.
Ik vind het totaal niet klantvriendelijk, ik ben bereid om stoelen af te nemen in plaats van die hoekbank.
Hij geeft aan dat hij hem niet kan verkopen of terug kan sturen naar de fabriek....
Niet kan verkopen vind ik klinkklare nonsens.
Wat nu? |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 23 dec 2014 18:59 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft gelijk. Het is uw verantwoordelijkheid of de bank wel/niet naar binnen kan. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
Rude
|
Geplaatst: di 23 dec 2014 19:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb toch ook het recht om iets anders uit te kiezen voor die 700 euro? |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 23 dec 2014 19:35 Onderwerp: |
|
|
Geld terug, ruilen, een tegoedbon is allemaal niet verplicht. U bent dus afhankelijk van de welwillendheid van de winkel of men u geld teruggeeft of een gedeeltelijke tegoedbon of iets anders uit laat zoeken. Men is tot niets verplicht, behalve in het geval van beschadigde artikelen, verkeerde levering en dergelijke. Dan kan er recht zijn op reparatie of vervanging of geld terug. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
Rude
|
Geplaatst: ma 29 dec 2014 21:16 Onderwerp: |
|
|
Het voorstel van de baas van de winkel is om opnieuw te leveren.
De rechte gedeeltes zijn wel te plaatsen en aan elkaar te bevestigen.
Hoekgedeelte is dus een groot twijfelpunt, is 1 meter hoog en ingang in woonkamer is 75cm breed en 2 meter hoog. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 29 dec 2014 21:37 Onderwerp: |
|
|
Is netjes van de leverancier.
Het is niet zijn fout, dus geen verplichting voor hem. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 10:28 Onderwerp: |
|
|
Ik blijf bij mijn standpunt dat het uw verantwoordelijkheid is, niet die van de winkelier.
U zult desnoods de kozijnen van de deur moeten verwijderen, een raam eruit moeten halen of iets dergelijks. Of de bank weer verkopen of proberen iets anders te regelen met de winkelier. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 12:08 Onderwerp: Re: Levering meubelen in huis een probleem koopovereenkomst? |
|
|
Een van de redenen waarom het uw probleem is en niet dat van de winkel:
Rude schreef: |
Ik heb gemeten en gekeken of het past in mijn woning.
|
|
|
|
|
 |
Rude
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 14:37 Onderwerp: |
|
|
De verkoper zei dat het in een jaren 80 appartementen complex wel past, op GOED VERTROUWEN gekocht dus |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 15:03 Onderwerp: |
|
|
Rude schreef: | De verkoper zei dat het in een jaren 80 appartementen complex wel past, op GOED VERTROUWEN gekocht dus |
Je kunt niet 'goed vertrouwen' op een uitlating op kennelijk geen enkele feitelijke basis. Er is geen gouden standaard voor 'jaren 80 appartementen'. Zelf meten en controleren is wat van jou als koper redelijkerwijs mag worden verwacht, je mag blij zijn dat hij de bank niet gewoon buiten heeft geparkeerd en is weggelopen, dat is meer dan wat ik had gedaan als iemand zo'n grote muil naar mij zou opzetten met dit soort gezever. Count your blessings and move on. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 20:33 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Een van de redenen waarom het uw probleem is en niet dat van de winkel:
Rude schreef: | Ik heb gemeten en gekeken of het past in mijn woning. |
|
Rude schreef: | De verkoper zei dat het in een jaren 80 appartementen complex wel past, op GOED VERTROUWEN gekocht dus |
Ik weet niet wat hier onder "het past" moet worden verstaan, maar het probleem is hier niet dat de bank te groot is voor de woning, maar dat de bank te groot is om de woning in te kunnen.
Ik neem aan dat TS met "gemeten en gekeken of het past in mijn woning" bedoelt dat hij heeft gecontroleerd dat de bank past op de plek in de woonkamer waar hij hem wil plaatsen. Als dat juist is, dan is dat verder van geen betekenis.
Wat betreft "jaren 80 complex", als TS aan de verkoper heeft gevraagd of de verkoper de bank zijn huis wel in zal kunnen krijgen, de verkoper vervolgens heeft gevraagd "om wat voor soort woning gaat het" en in reactie op het antwoord "jaren 80 complex" heeft gezegd "dan krijgen we die bank zonder probleem uw huis in", dan is er een argument dat TS daarop mocht vertrouwen. (Maar bewijs zoiets maar.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Rude
|
Geplaatst: di 30 dec 2014 22:13 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Rude schreef: | De verkoper zei dat het in een jaren 80 appartementen complex wel past, op GOED VERTROUWEN gekocht dus |
Je kunt niet 'goed vertrouwen' op een uitlating op kennelijk geen enkele feitelijke basis. Er is geen gouden standaard voor 'jaren 80 appartementen'. Zelf meten en controleren is wat van jou als koper redelijkerwijs mag worden verwacht, je mag blij zijn dat hij de bank niet gewoon buiten heeft geparkeerd en is weggelopen, dat is meer dan wat ik had gedaan als iemand zo'n grote muil naar mij zou opzetten met dit soort gezever. Count your blessings and move on. |
Dan had ik niet betaald namelijk, prima als je dan wegloopt |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 31 dec 2014 12:42 Onderwerp: |
|
|
Rude schreef: | Dan had ik niet betaald namelijk, prima als je dan wegloopt |
De verkoper is verplicht de bank af te leveren. In uw geval heeft de verkoper niet onomstotelijk gegarandeerd dat de bank ook door uw deur zou passen, zodat die omstandigheid voor uw risico blijft. Als de verkoper de bank dan voor de deur heeft neergezet, heeft hij aan zijn verplichting tot levering voldaan. U bent dan nog steeds verplicht de koopprijs te betalen en de verkoper zal betaling kunnen afdwingen via de rechter. Als u weigert, kan een deurwaarder beslag leggen op uw loon of uitkering en spullen uit uw huis meenemen en verkopen, net zolang tot de koopprijs is voldaan.
Heeft u de bank misschien via internet besteld? Dan zou u eenvoudig de koop binnen 14 dagen na levering kunnen ontbinden. Zo niet, dan staat de verkoper in zijn recht op levering aan te dringen en zult u op uw kosten maatregelen moeten treffen om de bank alsnog uw huis in te krijgen. U kunt bijvoorbeeld ook de bank op Marktplaats te koop aanbieden en de bank in een (ruime) tijdelijke opslag onderbrengen. |
|
|
|
 |
Rude
|
Geplaatst: wo 07 jan 2015 20:31 Onderwerp: |
|
|
Om een lang verhaal kort te maken, de bank staat er als een lange bank zonder hoekgedeelte.
Ze hebben niks van prijs kunnen afhalen omdat het zogenaamd al afgeprijst is.
Bankstelgigant Beverwijk, aardige gasten maar hun baas is een botte boer. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 12 jan 2015 16:30 Onderwerp: |
|
|
Rude schreef: |
Bankstelgigant Beverwijk, aardige gasten maar hun baas is een botte boer. |
... maar wel een botte boer met meer verstand van recht dan u!  _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|