Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 12:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Levenslang
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:24    Onderwerp: Levenslang Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik wou nog even reageren op een onderwerp van enige tijd geleden waarop iemand wilde weten of er "echt" levenslang bestond, daar was nogal onduidelijkheid over. Je hebt twee soorten levenslange straf: tijdelijk levenslang, dit is dus 20 jaar en levenslang dit is dus ECHT JE HELE LEVEN LANG. Misschien nogal schokkend voor sommigen...Smile)))
En over die vi, vervroegde invrijheidsstelling, bij alle straffen langer dan 1 jaar gaat er 1/3 van je straf af, en bij straffen korter dan 1 jaar gaat er zelfs de helft van je straf af. Dit hoef je niet te verdienen met goed gedrag dit krijg je sowieso. Alleen als je slecht gedrag vertoont, bv ontsnappingspoging krijg je de vi niet.
Er zijn trouwens voorzichtig plannen van het kabinet om de tijdelijk levenslange straf langer te maken naar bv 30 jaar omdat er nu een heel groot gat zit tussen je hele leven lang opgesloten zitten en 20 jaar wat dus in de praktijk meestal 13 jaar is.
Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja ik hoor ook steeds vaker dat mensen schijnen te denken dat levenslang maar 20 jaar is :s
Duidelijke bijdrage in ieder geval Eva Smile
Heb jij affiniteit met het strafrecht?

*edit...zag het net bij je profiel staan, handig die nieuwe toevoegingen aan de profielen Razz
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankje!
Ja ik heb inderdaad affiniteit met SR en ga daar ook in afstuderen.
Wil daarna de raio-opleiding doen, voor rechter.
Groetjes!!
Ramonkey

Ramonkey

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eens aan!Ik wil ook naar de Raio, weet alleen nog niet hoe, misschien eerst advocatuur, ga jij het meteen na je studie proberen?
Ben je al ver in de studie?Scriptie bijv? Ik ben daar nu druk mee bezig, ook strafrecht Razz.
groetjes Cool
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Ja daar ben ik nog niet over uit, ik weet iniedergeval dat ik niet echt veel kans maak om meteen na mn studie te worden aangenomen. Zit nu in mn 3e jaar, als alles goed gaat ben ik dus ongeveer 23 als ik klaar ben met de studie, dit vinden ze nogal heeeeeel erg jong om toegelaten te worden tot de raio, bovendien kijken ze het eerst naar mensen die alleen maar achten en negens halen en bv actief zijn in een ( linkse) politieke partij. Hier val ik allemaal niet onder dus mn kansen zijn klein, maar ben wel heel gemotiveerd!!
Denk toch dat ik eerst via de advocatuur of bedrijfsleven 6 jaar parktijkervaring op doe en dan via de zij-instromers probeer.
Ik heb trouwens ook nog gehoord dat je het maar 2 keer mag proberen, om toegelaten te worden dus, weet jij of dit klopt??? Als dat zo is moet je dus voorzichtig met je kansen omspringen iniedergeval!!
Ramonkey

Ramonkey

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja klopt helaas...je mag het daarna na 3 jaar nog één keer proberen..:s
En de selectierondes zijn zwaar Neutral Ik was op het juristencongres nog bij standje van de RAIO en heb een foldertje. Heb met een jongen gesproken die nu in zijn 3e jaar zat van de raio. Hij zei dat ze wel naar juridische activiteiten buiten je studie keken en dat cijfers eigenlijk niet echt aan de orde waren geweest, van die politieke partij is nieuw voor me.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat van die politieke partij bedoel ik ook niet helemaal letterlijk, het is meer zo dat ze inderdaad graag zien dat je heel veel activiteiten buiten je studie hebt gedaan en daar kan bv o.a politiek een rol in spelen.
veraatje5

veraatje5

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 19:33    Onderwerp: Re: Levenslang Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Hoi,

Ik wou nog even reageren op een onderwerp van enige tijd geleden waarop iemand wilde weten of er "echt" levenslang bestond, daar was nogal onduidelijkheid over. Je hebt twee soorten levenslange straf: tijdelijk levenslang, dit is dus 20 jaar en levenslang dit is dus ECHT JE HELE LEVEN LANG. Misschien nogal schokkend voor sommigen...Smile)))
En over die vi, vervroegde invrijheidsstelling, bij alle straffen langer dan 1 jaar gaat er 1/3 van je straf af, en bij straffen korter dan 1 jaar gaat er zelfs de helft van je straf af. Dit hoef je niet te verdienen met goed gedrag dit krijg je sowieso. Alleen als je slecht gedrag vertoont, bv ontsnappingspoging krijg je de vi niet.
Er zijn trouwens voorzichtig plannen van het kabinet om de tijdelijk levenslange straf langer te maken naar bv 30 jaar omdat er nu een heel groot gat zit tussen je hele leven lang opgesloten zitten en 20 jaar wat dus in de praktijk meestal 13 jaar is.
Groetjes

Idd is ook een te groot gat vind ik..
Er komen ook voorstellen om van de (automatische) vervroegde invrijheidsstelling weer over te schakelen naar een voorwaardelijke invrijheidsstelling (Onderzoekproject Sv 2001). Ik ben het daar helemaal mee eens hoor.
Ik vind het nu zo'n poppekast die VI, de rechter legt 9 jaar op, en dan moet je dus 6 jaar zitten. Heel logisch. En ook niet gek dat de NLse burgers zo hun geloof in het NLs rechtsysteem verliezen.
Het is dan mss wel zo dat de rechter rekening houdt met die VI, maar waarom is ie er dan in hemelsnaam?
Ik ben meer voor een voorwaardelijke invrijheidsstelling waar niet al te soft mee om wordt gegaan.
Kafka

Leeftijd: 60

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom is de VI eigenlijk ooit ingevoerd?
Waarom kunnen we geen nieuw systeem invoeren waarbij iemand die zich niet goed gedraagt automatisch één derde van z'n bestaande straf aan strafverlenging krijgt?
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Diana

Diana

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er een wettelijke basis voor die VI? Want dan is het dus aan de politiek om de VI aan te passen.
MSN messenger
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja er is een wettelijke basis voor de vi.
Ik ben er inderdaad ook voor om de vi niet automatisch in te stellen, maar alleen bij heel goed gedrag, dus dat je hem echt moet verdienen.

En waarom de vi uberhaupt bestaat? Omdat de gevangenissen overvol zijn en er simpelweg niet genoeg plek is en het teveel kost. Dus daarom is ie ingevoerd. Wat natuurlijk een argument is wat absoluut niks met het strafrecht te maken heeft ofzo.
veraatje5

veraatje5

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onstaan VI (art 15a e.v.):
De VI is er eigenlijk langzaam ingeslopen. Het is begonnen eind 19e eeuw met de voorwaardelijke invrijheidsstelling, toen werden er nog strenge vw aan de VI gesteld. Toendertijd werd de VI nog weinig toegepast. Pas na 1915 is de VI gaan bloeien. Later werden het meer toekomstgerichte vw die aan de VI werden gesteld; vw die de overgang van detentie naar maatschappij wat zouden verzachten. Zoals bv: reclassering.
De vw voor toepassing VI zijn in helft 20e eeuw verruimd en er werd toen in de prakrijk veel gebruik gemaakt van de VI. En vw werden steeds vaker standaard opgelegd; de VI werd meer hoofdregel dan uitzondering.

Rond 1980 werd aan 99% van de gedetineerden VI verleend. Het wasd een tijd van diepe recessie en cellentekort. Toen is er een wetsvoorstel ingediend om de VI te vervangen door de VI zoals we die nu kennen (VI, tenzij...). het voorstel is met 1 stem meerderheid door de kamer gekomen, dus is vanaf begin af aan eigenlijk omstreden geweest.
Kafka

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we een politieke lobby beginnen om de wet terug te veranderen naar de situatie pré 1915. Exclamation
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

we hebben het in deze thread ook over de wens gehad dat rechters zwaarder zouden moeten straffen...dan krijg je vandaag de straffen te horen in de zaak Anja Joos en hoor je wat voor blunder het OM heeft gemaakt; klungelige tenlastelegging in elkaar gedraaid waardoor de rechters de hoofdverdachte niet zwaarder konden straffen...toch krijgen de rechters er door het "volk"van langs...zie o.a.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/39797

...vuilnisman...mag deze zak misschien ook mee??? Evil or Very Mad
Kafka

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een sensatieschreeuwers zeg.
Dat is nou precies waarom ik me houd bij dit forum tenminste mensen die geen onzin verkopen als waarheid Shame on you
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds