|
Auteur |
Bericht |
JacquesvanOoit
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: di 09 dec 2014 13:23 Onderwerp: Leningsovereenkomst verjaard? |
|
|
Ik heb een discussie over een leningsovereenkomst. Het is een overeenkomst gesloten tussen twee natuurlijke personen, voortvloeiend uit een zakelijke vordering. Mijn vriendin (MER) zegt dat de verjaringstermijn 20 jaar is. Ik vind de achtergrond van de overeenkomst echter niet van toepassing. De overeenkomst is prive opgemaakt en derhalve geldt een verjaringstermijn van 5 jaar. Wat vind u?
Of gelden er uitzonderingen of bijzondere bepalingen voor een leningsovereenkomst? (welke niet zijn opgenomen in het stuk) |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 09 dec 2014 16:21 Onderwerp: |
|
|
Of het een zakelijke of privé schuld betreft is voor de bepaling van de verjaringstermijn niet van toepassing. In beide gevallen geldt artikel 3:308 BW, een termijn van 5 jaar.
Belangrijker dan de verjaringstermijn is te bepalen vanaf wanneer deze termijn is gaan lopen. Uitgaande van een leningsovereenkomst waarbij periodiek aflossing en/of rente moet worden betaald, gaat de termijn lopen vanaf de dag waarop deze aflossingen of rentes opeisbaar worden.
Veel leningsovereenkomsten bepalen ook dat het restant in geval van wanbetaling ineens opeisbaar wordt.
Een en ander is derhalve afhankelijk van wat er in de overeenkomst bepaald is. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 09 dec 2014 22:20 Onderwerp: Re: Leningsovereenkomst verjaard? |
|
|
JacquesvanOoit schreef: | voortvloeiend uit een zakelijke vordering. |
Ik vrees dat hier verwarring bestaat tussen zakelijk als in "niet privé" en zakelijk als in zakelijk recht... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JacquesvanOoit
|
Geplaatst: wo 10 dec 2014 23:17 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de respons. In de overeenkomst is opgenomen dat hij direct opeisbaar is als de termijnen niet betaald worden. Omdat er onderling een nieuwe afspraak is gemaakt, helaas niet op papier, is er nooit een termijn betaald. Lener eist nu na 6 jaar alsnog het volledige bedrag.
Volgens mij was het volledige bedrag dus z.g.a. direct opeisbaar, zeg een maand later precies omdat de maandtermijn niet voldaan werd.
Dan is hij toch nu verjaard? |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: do 11 dec 2014 10:05 Onderwerp: |
|
|
Als de verjaring niet gestuit is, is de vordering inderdaad verjaard. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
JacquesvanOoit
|
Geplaatst: vr 12 dec 2014 0:31 Onderwerp: |
|
|
Het volgende is opgenomen:
Quote: | De eerste termijn is verschuldigd op de eerste dag van de maand. Bij het niet voldoen aan de aflossingsverplichting door de lener is uitlener gerechtigd incassomaatregelen te treffen. De kosten voor deze inning komen geheel aan de lener |
Welke maand is niet aangegeven met een datum. Echter mag er volgens mij redelijkerwijs vanuit worden gegaan dat het hier om de eerstvolgende maand gaat. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 dec 2014 19:24 Onderwerp: |
|
|
U geeft niet aan wanneer de akte is opgemaakt en wanneer de eerste niet betaalde termijn zich voor deed waardoor de vordering in z'n geheel opeisbaar is geworden.
Maar afgezien daarvan geld hier de korte verjaringstermijn van 5 jaar. |
|
|
|
 |
JacquesvanOoit
|
Geplaatst: za 13 dec 2014 0:41 Onderwerp: |
|
|
Ah, ik dacht dat het wel duidelijk was, maar iig ruim 6 jaar geleden en er is nooit betaald. |
|
|
|
 |
|