|
Auteur |
Bericht |
Modena360
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 34
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 20:00 Onderwerp: Leermethode? |
|
|
Ik heb net een tentamen achter de rug, en was benieuwd wat jullie leermethodes zijn voordat je aan een tentamen begint.
Heeft er iemand nog tips? Ben erg benieuwd hoe jullie mede- rechtenstudenten voorbereiden voor een tentamen (haal je samenvattingen etc etc.)
Alvast bedankt! _________________ "Goed begonnen is het halve werk."
Aristoteles |
|
|
|
|
Bee1234
Leeftijd: 124 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 35
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 22:43 Onderwerp: |
|
|
Heyy
Meestal vat ik zelf het boek al samen als ik voor de werkgroep e.d. hoofstukken moet leren/lezen. Als het tentamen er dan aankomt, is het herlezen van mijn samenvatting voldoende om alles weer geheel 'op te frissen'. Daarnaast herhaal ik ook alle werkgroepen nogmaals en lees ik de HC + samenvatting van de studievereniging van school nog door.
Dus zelf vind ik een eigen samenvatting maken echt een handig hulpmiddel, het is in eigen woorden en je kan het zo voor jezelf verduidelijken.
Maargoed, deze manier vindt niet iedereen handig..
|
|
|
|
|
Modena360
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 34
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 8:43 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is een goeie methode, vroeg me alleen af, of het echt heeft geholpen voor je tentamens.
Ik ben namelijk slecht in samenvattingen schrijven. Kan namelijk hoofdzaken en bijzaken slecht van elkaar scheiden, waardoor ik dingen over het hoofd zie.
Greetz _________________ "Goed begonnen is het halve werk."
Aristoteles |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 9:32 Onderwerp: |
|
|
Modena360 schreef: | Kan namelijk hoofdzaken en bijzaken slecht van elkaar scheiden |
In dat geval maakt het niet veel uit welke leermethode je gebruikt. Het is essentieel dat je hoofdzaken van bijzaken leert onderscheiden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Modena360
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 34
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 12:46 Onderwerp: |
|
|
Haha, dat is idd waar. Had vorig jaar alle hoorcollege's gevolgd. De hoogleraar had toenertijd alles op het bord geschreven. Dus je zou denken dat dat erg belangrijk zou zijn, en dat je dat op je tentamen zou krijgen (hoofdzaken).
Kreeg bij mijn tentamen echt niks wat de hoogleraar op het bord had geschreven. Was toen echt gefrusteerd, want ik had dat erg goed geleerd, en alles goed bijgehouden. Ben toen ook minder naar de hoorcollege's gegaan, en meer naar de werkgroepen.
Ik denk dat veel mensen dit probleem hebben. Veel aantekeningen van hoorcollege's die na je tentamen lekker de prullebak in kan gooien.
Vaak is onduidelijk wat je goed moet leren. De ene kant word er op je tentamen een vraag gesteld waar in de hoorcollege weinig aandacht besteed is (bijzaken), en aan de andere kant word er veel aandacht aan onderwerp geschonken, en dan krijg je dat helemaal niet op je tentamen.
Vind dat erg vervelend, de tentamens zouden meer op de hoorcollege's en werkgroepen moeten worden afgestemd.
Ciao _________________ "Goed begonnen is het halve werk."
Aristoteles |
|
|
|
|
A.G. Ton
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA):
Berichten: 301
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 12:49 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet hoe jullie het op de UV doen, maar op het HBO is het simpel. Aantekeningen doornemen, alle lectuur nog even doorbladeren en de projecten er bij trekken. Dan is een voldoende zeer goed mogelijk hoor.
( alleen jammer dat ik mijzelf niet altijd aan dit schema hou, gevolg geen voldoende) _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 13:06 Onderwerp: |
|
|
Hoofdzaken is niet perse dat wat op het tentamen wordt gevraagd. Als je de hoofdzaken goed in je hoofd hebt, kun je daar de bijzaken veel makkelijker aan ophangen. Weet je bijvoorbeeld waar in de wet je moet zoeken voor een bepaalde bijzaak, dan hoef je die bijzaak verder niet in detail uit het hoofd te kennen.
Het onderscheid hoofdzaken/bijzaken is dus zeker niet hetzelfde als wel/niet leren. Als je niet in staat bent in de stof de hoofdzaken te herkennen, zul je nooit een goed overzicht van de stof kunnen krijgen. Je moet over de stof heen kunnen kijken, niet het gevoel hebben dat je tussen de regels in loopt. Of je dit doet mbv samenvattingen of schema's of gewoon het boek nog eens doorlezen (mijn methode) doet er minder toe, het zal van de persoon afhangen wat het beste werkt.
Ik denk dat het een onderdeel van de rechtenstudie is om het onderscheid te leren maken. Oudere studenten die rechten als een 2e studie doen hebben hier gemiddeld waarschijnlijk minder moeite mee. Vergelijk het met het lezen van een arrest: het is zinloos om iedere zin met evenveel aandacht te bestuderen, het komt erop aan de hoofdregel(s) te vinden. Vervolgens kan het voor een beter begrip van die hoofdregel nuttig zijn bepaalde passages goed te lezen, om die hoofdregel beter "in te kleuren". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
RemcoJansen
Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 88
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 20:06 Onderwerp: |
|
|
Mijn gouden tip is:
Op tijd beginnen met studeren!! De ervaring leert dat 1 week voor het tentamen starten met studeren is veel te laat! Ik begin meestal 1,5 maand voor het tentamen. Ik studeer dan ongeveer 20 blz. per dag, herhaal de stof die ik de vorige dag heb geleerd. Ik maak ook altijd een schema en houd me daar aan.
Ik zet de wekker om 7 uur 's morgens en start met studeren om 9 uur. Zo leer je makkelijk en zonder stress. Ik volg altijd trouw de hoorcolleges en werkgroepen.
Deze werkzijze heeft me tot op heden mooie cijfers opgeleverd. |
|
|
|
|
Modena360
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 34
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 20:21 Onderwerp: |
|
|
Thanx voor de tips, heb er zeker wat aan. Ik merk dat mijn leermethode erg hetzelfde lijkt op die van Remco Jansen, alleen is het verschil dat ik weinig hoorcollege's volg. Ik studeer daarentegen veel thuis en probeer alle boeken uit te lezen. Heb net als jij tot nu toe ook alleen maar mooie cijfers
Seeya! _________________ "Goed begonnen is het halve werk."
Aristoteles |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 20:52 Onderwerp: |
|
|
Modena360 schreef: | Heb net als jij tot nu toe ook alleen maar mooie cijfers
|
Ah, maar dan kun je vast wel hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, ook al denk je zelf misschien van niet . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Ralf
Leeftijd: 47 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 11:04 Onderwerp: |
|
|
Wat je ook kan proberen is om de hoofdstukken die je leert samne te vatten in mindmaps (tik maar eens in in google) Op deze manier ben je actief bezig de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden door een schema ervan te maken die de onderlinge samenhang tussen de onderwerpen beschrijft. Actief bezig zijn met de leerstof blijft beter hangen in je geheugen dan zinnetjes in je hoofd stampen. Ook het oplossen van vraagstukken is actief bezig zijn en je leert er veel meer van. Ook de manier waarop je de wettenbundels gebruikt kan verbeteren op deze manier.
Kortom: wees actief bezig met de leerstof |
|
|
|
|
Gertje
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 18:15 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt heel mooi Ralf, maar het lukt mij nog steeds niet. Hoe kan ik ooit zoveel ingewikkelde informatie kwijt in zo'n mindmap? Ik heb het boek van Tony Buzan, en nogal wat voorbeelden, maar niet op het gebied van rechten. Kom er dus niet uit.
Gebruik jij deze methode zelf? Heb je misschien voorbeelden? |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
|
|
|
|
Renzo Bloemink
Leeftijd: 35 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 7
|
Geplaatst: za 19 jul 2008 23:22 Onderwerp: |
|
|
Ervoor zorgen dat een medestudent op de zelfde wijze mindmaps en aantekeningen maakt en vervolgens de mindmaps en aantekeningen met elkaar vergelijken/uitwisselen.
Dat lijkt me zowel inhoudelijk als methodisch zinvol. |
|
|
|
|
|