Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
qbox
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 14:42 Onderwerp: Lease bus |
|
|
Goedendag,
Ik heb een lease bus sinds 2007. Maar voor de 5e keer sta ik stil door hetzelfde probleem.
Het begon een half jaar nadat ik de bus had ontvangen.
Ergens in Den Haag ging de bus niet meer voor of achteruit.
Per ambulance gingen we naar de dichtsbijzijnde Renault garage.
Daar kreeg ik te horen dat dit een probleem was waar ze niet mee bekend waren.
Omdat het een nieuw systeem automatische versnellingsbak is, moest een speciale monteur worden ingevlogen.
Ik had recht op vervangend vervoer, maar dat was een Clio.
Ik heb veel gereedschap nodig voor mijn werk, dus moest ik een bus huren.
Een week later kon ik de bus ophalen.
Tot mijn verbazing stond ik 3 maanden daarna weer stil met hetzelfde probleem alleen ergens anders.
Dit gaat 4 jaar door en 89000 km. verder. Ongeveer 1700 km. per probleem.
Al met al ben ik ongeveer 5 weken de bus kwijt geweest en heb 5 dagen (door wegslepen) mijn werk niet kunnen nakomen.
Ondertussen heb ik een dossier aangelegd omdat dit de spuigaten gaat uitlopen.
Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 14:51 Onderwerp: Re: Lease bus |
|
|
qbox schreef: | Per ambulance gingen we naar de dichtsbijzijnde Renault garage. |
Per ambulance? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
qbox
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 14:56 Onderwerp: Re: Lease bus |
|
|
bona fides schreef: | qbox schreef: | Per ambulance gingen we naar de dichtsbijzijnde Renault garage. |
Per ambulance? | Zo gaan die dingen. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 15:33 Onderwerp: Re: Lease bus |
|
|
bona fides schreef: | qbox schreef: | Per ambulance gingen we naar de dichtsbijzijnde Renault garage. |
Per ambulance? |
Wordt een autoambulance bedoeld, in het gewoon Nederlands; oprijwagen of bergingsvoertuig. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 jan 2011 11:02 Onderwerp: Lease bus |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Ik heb geen huurrecht gevolgd. Toch enkele opmerkingen, in de hoop dat anderen me zullen corrigeren, als ik het mis heb.
Toepasselijk recht:
- Art. 7:222 BW (Burgerlijk Wetboek): de huurder moet de verhuurder in kennis stellen van deze gebreken.
- Vervolgens is de vraag aan wie het gebrek toe te rekenen is. Kan de verhuurder aantonen dat de huurder de bus op ongebruikelijke wijze heeft gebruikt en zich dus niet als goed huurder heeft gedragen, dan wordt vermoed dat de schade door dit gedrag van de huurder is ontstaan (art. 7:218 lid 1 en 2 BW). Heeft de huurder de bus normaal gebruikt, of kan hij aantonen dat de schade al bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was, of door een gebrek aan de bus zelf is ontstaan, dan ligt de schade in de risicosfeer van verhuurder en indien het gebrek de verhuurder kan worden toegerekend, is sprake van wanprestatie (art. 6:74 BW).
- De verhuurder is dan verplicht het door huurder gemelde gebrek op zijn kosten te verhelpen (art. 7:206 lid 1 BW).
- Verhelpt de verhuurder de gebreken niet, dan kan de huurder de verhuurder in gebreke stellen. Pas als de verhuurder in verzuim is, mag de huurder overgaan tot het zelf laten herstellen van de gebreken op kosten van de verhuurder (art. 7:206 lid 3 BW). Heeft u de verhuurder in gebreke gesteld?
- De huurder kan wegens vermindering van het huurgenot, door dit gebrek, evenredige vermindering van de huurprijs vorderen (art. 7:207 lid 1 BW).
- De huurder kan schadevergoeding vorderen van door het gebrek veroorzaakte schade (art. 7:208 BW).
Indien u de verhuurder op de hoogte heeft gesteld van het gebrek, en de verhuurder voldoende gelegenheid heeft gehad het gebrek te herstellen, zou u de verhuurder een aangetekende brief kunnen sturen, waarin u verhuurder aansprakelijk stelt voor de schade veroorzaakt door het gebrek en hem sommeert over te gaan tot verlaging van de huurprijs en vergoeding van de schade.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
Mogelijke opbouw van de brief:
Naam afzender
Adres
Tel. en e-mail.
Naam ontvanger
Adres
Onderwerp: aansprakelijkstelling en sommatie
Plaats en datum
Geachte heer X,
Dit schrijven richt ik tot u wegens het volgende:
Sinds x-x-2007 ben ik met u een leasecontract aangegaan ten aanzien van een bus, merk XX., kenteken XX (andere relevante gegevens). Zoals ik al eerder heb aangegeven (telefonisch, schriftelijk) vertoont deze bus sinds xx-xx-xxxx gebreken, terwijl ik de bus niet op ongebruikelijke wijze heb belast/ die veroorzaakt worden door een gebrek aan de bus.
(Omschrijving van het gebrek). Deze gebreken heeft u op uw kosten laten herstellen/ heb ik, na u schriftelijk een redelijke termijn gegund te hebben om tot herstel over te gaan, op uw kosten zelf laten herstellen.
Als gevolg van dit gebrek zijn voor mij verschillende schadeposten ontstaan, te weten:
- Kosten van herstel (indien van toepassing) Euro
- Vermindering van het huurgenot
- Gederfd inkomen, bestaande in.... Euro
Bij dit schrijven stel ik u, als verhuurder, aansprakelijk voor de schade als gevolg van dit gebrek. Ik verzoek u, en zo nodig sommeer u, mij te vergoeden de kosten van herstel (art. 7:206 lid 3 BW), vermindering van de huurprijs naar evenredigheid van de vermindering van het huurgenot (art. 7:207 lid 1 BW) en het door mij gederfde inkomen (art. 7:208 BW)
Ik verzoek u vermelde bedragen binnen veertien dagen over te maken op bank- of girorekeningnummer xxxxxxx xxxxxxx.
Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben, in afwachting van uw reactie,
Hoogachtend,
Naam + handtekening. |
|
|
|
 |
qbox
|
Geplaatst: vr 21 jan 2011 14:26 Onderwerp: Re: Lease bus |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Ik heb geen huurrecht gevolgd. Toch enkele opmerkingen, in de hoop dat anderen me zullen corrigeren, als ik het mis heb.
Toepasselijk recht:
- Art. 7:222 BW (Burgerlijk Wetboek): de huurder moet de verhuurder in kennis stellen van deze gebreken.
- Vervolgens is de vraag aan wie het gebrek toe te rekenen is. Kan de verhuurder aantonen dat de huurder de bus op ongebruikelijke wijze heeft gebruikt en zich dus niet als goed huurder heeft gedragen, dan wordt vermoed dat de schade door dit gedrag van de huurder is ontstaan (art. 7:218 lid 1 en 2 BW). Heeft de huurder de bus normaal gebruikt, of kan hij aantonen dat de schade al bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was, of door een gebrek aan de bus zelf is ontstaan, dan ligt de schade in de risicosfeer van verhuurder en indien het gebrek de verhuurder kan worden toegerekend, is sprake van wanprestatie (art. 6:74 BW).
- De verhuurder is dan verplicht het door huurder gemelde gebrek op zijn kosten te verhelpen (art. 7:206 lid 1 BW).
- Verhelpt de verhuurder de gebreken niet, dan kan de huurder de verhuurder in gebreke stellen. Pas als de verhuurder in verzuim is, mag de huurder overgaan tot het zelf laten herstellen van de gebreken op kosten van de verhuurder (art. 7:206 lid 3 BW). Heeft u de verhuurder in gebreke gesteld?
- De huurder kan wegens vermindering van het huurgenot, door dit gebrek, evenredige vermindering van de huurprijs vorderen (art. 7:207 lid 1 BW).
- De huurder kan schadevergoeding vorderen van door het gebrek veroorzaakte schade (art. 7:208 BW).
Indien u de verhuurder op de hoogte heeft gesteld van het gebrek, en de verhuurder voldoende gelegenheid heeft gehad het gebrek te herstellen, zou u de verhuurder een aangetekende brief kunnen sturen, waarin u verhuurder aansprakelijk stelt voor de schade veroorzaakt door het gebrek en hem sommeert over te gaan tot verlaging van de huurprijs en vergoeding van de schade.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
Mogelijke opbouw van de brief:
Naam afzender
Adres
Tel. en e-mail.
Naam ontvanger
Adres
Onderwerp: aansprakelijkstelling en sommatie
Plaats en datum
Geachte heer X,
Dit schrijven richt ik tot u wegens het volgende:
Sinds x-x-2007 ben ik met u een leasecontract aangegaan ten aanzien van een bus, merk XX., kenteken XX (andere relevante gegevens). Zoals ik al eerder heb aangegeven (telefonisch, schriftelijk) vertoont deze bus sinds xx-xx-xxxx gebreken, terwijl ik de bus niet op ongebruikelijke wijze heb belast/ die veroorzaakt worden door een gebrek aan de bus.
(Omschrijving van het gebrek). Deze gebreken heeft u op uw kosten laten herstellen/ heb ik, na u schriftelijk een redelijke termijn gegund te hebben om tot herstel over te gaan, op uw kosten zelf laten herstellen.
Als gevolg van dit gebrek zijn voor mij verschillende schadeposten ontstaan, te weten:
- Kosten van herstel (indien van toepassing) Euro
- Vermindering van het huurgenot
- Gederfd inkomen, bestaande in.... Euro
Bij dit schrijven stel ik u, als verhuurder, aansprakelijk voor de schade als gevolg van dit gebrek. Ik verzoek u, en zo nodig sommeer u, mij te vergoeden de kosten van herstel (art. 7:206 lid 3 BW), vermindering van de huurprijs naar evenredigheid van de vermindering van het huurgenot (art. 7:207 lid 1 BW) en het door mij gederfde inkomen (art. 7:208 BW)
Ik verzoek u vermelde bedragen binnen veertien dagen over te maken op bank- of girorekeningnummer xxxxxxx xxxxxxx.
Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben, in afwachting van uw reactie,
Hoogachtend,
Naam + handtekening. | "Wauw" dit ga ik gebruiken. Bedankt Marja! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|