Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 11:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Langstudeerders
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 14:38    Onderwerp: Langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

En toen viel het kabinet en kwamen we in het paradijs Smile

Wat zal er gaan gebeuren met de langstudeer maatregel ?

Ik lees nu op internet 2 verschillende meningen

1. Hij blijft bestaan, want aangenomen, is ondertussen gemeen goed geworden, en een nieuwe wet kost weer veel geld. Zie link.
http://www.erasmusmagazine.nl/nieuws/detail/article/4836/

2. Hij blijft niet bestaan, want 1e kamer heeft hem eigenlijk nog niet aangenomen wegens het voorbehoud wat is gemaakt voor de deeltijd studenten en waar nog geen invulling aan is gegeven. Zie link.
http://www.scienceguide.nl/201204/wilders-vermoordt-langstudeerboete.aspx

Hoewel ik hoop op optie 2, denk ik dat het optie 1 zal worden.

Iemand een vermoeden ?
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet zo moeilijk om even uit te zoeken of die wet al wel of nog niet door de Eerste Kamer heen is.

edit: ok, het 2e artikel zegt daar al meer over zie ik nu:
Quote:
2] De langstudeerboete is een bijzonder geval. Het wetsvoorstel is aangenomen door beide Kamers der Staten Generaal, maar in de Eerste Kamer op voorwaarde dat er een oplossing gevonden zou worden voor de deeltijdstudenten (motie Ganzevoort). De staatssecretaris heeft hier een heilige eed gezworen, dat dit goed zou komen.

Interessant. Het was blijkbaar de bedoeling om nog een novelle aan te nemen om het wetsvoorstel, dat inmiddels al is aangenomen, aan te passen. Ik neem aan dat dit betekent dat het wetsvoorstel, in afwachting van die novelle, nog niet is bekrachtigd door de Koning. Het is dus nog niet van kracht.

Mogelijkheden zijn nu:
1. De novelle wordt nog aangenomen en beide wetsvoorstellen (het oorspronkelijke en de novelle) worden bekrachtigd en bekendgemaakt en treden daarmee in werking.
2. Van een novelle komt het niet meer, het wetsvoorstel wordt wel bekrachtigd en bekendgemaakt.
3. Van een novelle komt het niet meer, het wetsvoorstel wordt niet bekrachtigd (totdat er een nieuwe regering is, of iets dergelijks).

Mogelijkheid 2 lijkt mij onwaarschijnlijk.
Mogelijkheid 1 lijkt mij het meest waarschijnlijk. De zaak is inhoudelijk eigenlijk al afgehandeld.

Alleen als de Tweede Kamer inhoudelijke problemen heeft met de tegemoetkoming die in de novelle wordt gedaan, lijkt 3 mij een mogelijkheid.

Maar we zullen zien. Ik kan er natuurlijk naast zitten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar ik zelf aan zit te denken.

Zijlstra wacht tot er meer duidelijkheid is over de rechtzaak die 21 mei zitting zal hebben. Na uitkomst daarvan zal hij zijn maatregel / aanpassing voor de deeltijd uitspreken.

Volgens mij wil Zijlstra de uitzondering voor deeltijd pas op 31 augustus bekend maken. Misschien zullen er in de tussentijd nog studenten zijn die besloten hebben om te stoppen oid, dus dat scheelt weer.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wie het leuk vind.

http://lsvb.nl/2012/05/10/drie-juridische-onjuistheden-van-de-langstudeerboete/
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Thomas-87



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2012 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft uitspraak gedaan in de langstudeerdersboete... Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor een bepaalde groep deeltijdstudenten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 12 jul 2012 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb gister de uitspraak ook gezien.

Vraag mij echter af hoe het nou precies zit met de deeltijd mensen van voor 1-2-2011 ( ikzelf)

Telt je HBO vooropleiding nou wel of niet mee? Is de regeling gewoon niet van toepassing op deze groep deeltijders ?

Iemand die mij meer info kan geven hierover? Weet dat het allemaal nog erg vers is.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Thomas-87



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/07/13/kamer-kom-terug-van-reces-en-maak-einde-aan-langstudeerboete/

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx Uitspraak staat hier voor degene die het interessant vinden. 6.1 vind je gedeeltelijk op je vraag A.G. Ton
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MauriceM15



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het wel een beetje vreemd uitwerking hebben.

Zo moet ik volgens duo het verhoogd wettelijk collegegeld, de boete, gaan betalen terwijl dat volgens mij niet aansluit op mijn feitelijke situatie:

Ik heb in 2008 - 2009 en 2009-2010 B Geschiedenis gestudeerd.
In 2010-2011 B Rechtsgeleerdheid, evenals in 2011-2012.

Dus per 2012-2013 (Dan ook weer B Rechtsgeleerdheid) 5 inschrijvingen. Eén teveel, zo concludeert DUO, want je mag maar 1 jaar vertraging hebben per bachelor/master (dus maar 4 inschrijvingen).

Nu is mij verleden jaar aan de telefoon door een medewerker van DUO gezegd dat ik de boete zou ontlopen, omdat als ik de master Rechtsgeleerdheid ga doen (en dat ga ik doen), dan opnieuw een 'vertragingsjaar' krijg (evenals bij de bachelor één vertragingsjaar).
Dan zou ik die twee 'geschiedenisjaren' opvangen met de twee toegestane vertragingsjaren (één uit bachelor, één uit master) zonder daarbij de boete te krijgen. Dit is echter niet terug te zien in mijnDUO, en krijg ik volgend jaar al de boete.

Heeft iemand ditzelfde probleem?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MauriceM15



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MauriceM15 schreef:


Nu is mij verleden jaar aan de telefoon door een medewerker van DUO gezegd dat ik de boete zou ontlopen, omdat als ik de master Rechtsgeleerdheid ga doen (en dat ga ik doen), dan opnieuw een 'vertragingsjaar' krijg (evenals bij de bachelor één vertragingsjaar).
Dan zou ik die twee 'geschiedenisjaren' opvangen met de twee toegestane vertragingsjaren (één uit bachelor, één uit master) zonder daarbij de boete te krijgen. Dit is echter niet terug te zien in mijnDUO, en krijg ik volgend jaar al de boete.

Heeft iemand ditzelfde probleem?


Ben bang dat je dan verkeerde info hebt ontvangen. Het is namelijk niet toegestaan om de uitloopjaren met elkaar te combineren. Uitloopjaar voor de B mag je alleen gebruiken voor de B, voor de Master alleen voor de Master.

Ikzelf zit met een heel ander "probleem" zover je het een probleem kan noemen.
Blijkt dat ik vanaf volgend jaar eigenlijk het instellingstarief moet betalen ivm de regeling 2e graad (HBO gedaan voor de UNI). GElukkig heeft de VU een overgangsregeling waardoor ik 6 jaar + 1 over mijn B (deeltijd) mag doen, maar het brengt toch weer wat druk mee.
Achteraf gezien zou ik daarom nooit onder de LSB vallen. het is namelijk of LSB of instellingstarief.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx Uitspraak staat hier voor degene die het interessant vinden. 6.1 vind je gedeeltelijk op je vraag A.G. Ton


Deze link werkt beter: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BX0977


Maar wat nu als je deeltijder bent die nominaal studeert, begonnen bent vóór 1 februari 2011 en daarnaast nog een voltijd studie doet, waarbij evt. sprake is van langstuderen? M.i., aangezien je al reeds onder de deeltijd-exceptie valt, is er dan geen grond als instelling om alsnog de LSB op te leggen voor de voltijd studie. Doet je instelling dat toch, omdat de voltijdstudie een zelfstandige grond zou zijn, dan schend je m.i. deze uitspraak. Hoe denken jullie daarover?
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joeri



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2012 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ergens begrijp ik die langstudeermaatregel wel.
Iemand die 4 jaar (hbo) // 3 jaar ( WO ) over zijn bachelor doet zal toch wel verschillen van iemand die er bijvoorbeeld 6 jaar over doet.
Wat de langstudeermaatregel met zich meebrengt is dat je bewuster en direct juist moet gaan kiezen. Als je vanaf de middelbare school al weet wat je wilt gaan doen, dan lijkt dat mij niet zo een probleem. Er maken nog steeds te veel mensen de verkeerde keuzes kwa vervolgstudie. Maar wat als je niet direct weet wat je wilt gaan doen?

Echter, de langstudeermaatregel treft juist ook hen die wel weten wat ze willen.
Stel, je start op het HBO aan de bachelor Nederlands recht. Die rond je af in 4 jaar. Je kunt dan niet nog een WO-bachelor Rechtsgeleerdheid gaan doen, wat dan ben je een langstudeerder en betaal je het instellingstarief. Indirect is de master dan eigenlijk je enigste keuze door de langstudeermaatregel.

Hetzelfde is van toepassing voor eventuele studenten van een HBO-schakeltraject. Als zij Civiel Effect willen verkrijgen dan moeten ze een verkorte WO-bachelor volgen, kosten: €8500 (UvM). Of direct door gaan naar de Master, maar dan hebben ze geen Civiel Effect.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:

Maar wat nu als je deeltijder bent die nominaal studeert, begonnen bent vóór 1 februari 2011 en daarnaast nog een voltijd studie doet, waarbij evt. sprake is van langstuderen? M.i., aangezien je al reeds onder de deeltijd-exceptie valt, is er dan geen grond als instelling om alsnog de LSB op te leggen voor de voltijd studie. Doet je instelling dat toch, omdat de voltijdstudie een zelfstandige grond zou zijn, dan schend je m.i. deze uitspraak. Hoe denken jullie daarover?


Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Student_88



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door Student_88 op di 21 aug 2012 16:16, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Student_88



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mogelijk gaat de langstudeerboete niet door, morgen verrgadert de tweede kamer erover (22 augustus)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds