|
Auteur |
Bericht |
Tuinslang
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 27 jan 2013 22:05 Onderwerp: Kwijtschelding door Nationale Hypotheek Garantie |
|
|
Even een vraag omdat vrijwel geen enkele bank of instantie ervaring heeft met kwijtschelding door NHG.
In januari 2009 heb ik een nieuwbouwwoning gekocht met een hypotheek van 129.000 euro. De normale verkoopwaarde van de woning was 172.000 euro. Omdat de woning gekocht is met koopgarant krijg je 25% korting op de verkoopwaarde en bij verkoop heb krijg 60% van de winst en bij verlies ben je verantwoordelijk voor 40%. Nu heb ik een klein bouwdepot genomen op mijn hypotheek en de bouwrente mee gefinancierd waardoor mijn uiteindelijke hypotheek 142500 bedroeg.
Nu ben ik augustus 2011 mijn baan verloren en mede daardoor psychisch nu niet in staat te werken etc. Nu krijg ik een ziektewet uitkering van 75% van mijn salaris waardoor ik nu echt moeite ga krijgen om mijn woning te blijven betalen.
Gelukkig is het voordeel bij mijn woning door de koopgarant regeling dat de woningbouw de woning binnen 3 maanden altijd van je terugkoopt als je het wilt verkopen.
In mijn ogen lijkt dit nu de beste oplossing om nog meer schulden enz voor te zijn. Ik heb nu nog geen betalingsachterstand van mijn hypotheek.
Ik zit er dus aan de denken om nu mijn woning te verkopen maar het vervelende is dat de woning dus ver gedaald is dat ik dan met een restschuld blijf zitten van 17500 euro (!)
Nu heb ik mijn hypotheek met NHG afgesloten.. Zal ik hier aanspraak op kunnen maken? Ondanks dat ik nog geen extreme schulden heb maar mijn schulden wel steeds meer groeien? Zoals lening bij mijn ouders, roodstand op mijn rekening, rood stand op creditcard enz.
Ook vraag ik me dit af omdat ik al meer dan een jaar werkeloos ben en tevens in de ziektewet zit. Of zullen ze dit zien als een poging alle ''problemen'' tot ver ik kon zelf heb proberen op te lossen alvorens over te gaan tot verkopen van mijn woning?
Mijn ervaring is dat er echt NIEMAND was die me precies kan vertellen hoe dit proces verloopt als er geen sprake is van een executieverkoop. In geval van executieverkoop gaat de bank op zoek naar middelen om de restantschuld op voorhand te voldoen zodat je een regeling treft met hen maar als daarvan geen sprake is, zit iedereen met de handen in het haar. |
|
|
|
 |
Tuinslang
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 27 jan 2013 22:09 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuus voor het soms zeer gebrekkig Nederlands... Ik heb het verhaal even in hoog tempo geschreven wat blijkbaar slecht effect heeft gehad op mijn spelfouten enz.. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 jan 2013 17:28 Onderwerp: |
|
|
Als u het huis verkoopt, gaat het hypotheekrecht mee over op de koper (zaaksgevolg). Met de ontvangen koopsom lost u een gedeelte van de schuld waarvoor het hypotheekrecht is gevestigd, af. Voor de restschuld blijft het hypotheekrecht op de woning rusten. Ik kan me niet goed voorstellen, dat iemand een woning waar zo'n hypotheekrecht op rust graag koopt. Er bestaat immers het risico dat de bank gaat executeren. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 29 jan 2013 0:28 Onderwerp: |
|
|
Wat zeggen ze in Zoetermeer (https://www.nhg.nl/consument/ik-blijf-achter-met-een-restschuld-wat-nu.html#c1796) |
|
|
|
 |
|