dirkpostma
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 13:46 Onderwerp: Kwestie Mauro |
|
|
Ik heb aantal vragen inzake de kwestie Mauro. Ik zie op dit forum nog geen topic hierover (heb ik verkeerd gekeken..?)
1. Er wordt gezegd dat de kamer zich niet moet bezighouden met individuele gevallen. Maar, de minister neemt wel besluiten in individuele gevallen. Aan wie legt de minister verantwoording af voor deze beslissingen?
Voor zover ik weet moet minister voor heel zijn handelen verantwoording afleggen aan de kamer, dus ook voor beslissingen in individuele gevallen. Hiervan uitgaande is het dus terecht dat de kamer zich hier mee bezig houdt. Aan de andere kant raakt dit wel het principe van de trias politica, de minister kan immers de rechter overrulen.
Kortom: wat zijn is het controle mechanisme bij beslissingen op grond van discretionaire bevoegdheid van een Minister?
2. Mauro was in 2007 al volledig uitgeprocedeerd. Wat is de reden dat hij destijds niet direct is uitgezet? Hij had naar ik begrijp een vertrek-verplichting en er was een ticket voor hem geregeld, maar... als hij dan niet vrijwillig gaat, waarom grijpt de sterke arm dan niet in? Zou dat eigenlijk wel moeten, maar is dat simpelweg "vergeten"? Ik kan dit nergens echt goed vinden hoe dit zit.
NB: ik ben stem D66, dus het gaat mij in dit geval puur om de procedures, niet zozeer de politieke mening, want ik vind dat hij, zeker nu, zou moeten kunnen blijven, of hij nu gelogen heeft of niet. |
|