|
Auteur |
Bericht |
Mkloostra
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 13 mrt 2013 16:58 Onderwerp: Kwalificatie Afvalstoffen |
|
|
Dag allen,
Voor het maken van een bodemverbeteraar wordt gebruik gemaakt van organisch materiaal afkomstig uit tuinen van particulieren zoals gras, zoden, bladeren en houtsnippers. Daarnaast wordt grasmaaisel gebruikt afkomstig van twee instanties.
Ik begrijp dat dit groenmateriaal de kwalificatie afvalstof krijgt, omdat de houders (particulieren) zich ontdoen van het materiaal.
Mijn vraag is of en wanneer dit groenmateriaal het karakter 'afvalstof' verliest. Daarnaast vroeg ik mij af of het inzamelen, opslaan en verwerken van groenmateriaal vergunningplichtig is. Dit omdat het (onnodige) financiële en administratie
lasten met zich meebrengt. Er wordt niet gebruik gemaakt van gevaarlijke stoffen en ipv composteren wordt gebruik gemaakt van fermenteren. Dit heeft aanzienlijk veel millieuvoordelen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 13 mrt 2013 17:00 Onderwerp: |
|
|
De praktische uitvoering is als volgt:
Alle groenresten worden versnipperd tot een afmeting van 3 tot 5 cm. Dit wordt met een voor de proef aangeschafte machine gedaan die alle soorten groenstromen verschredderd tot stukken van 3 tot 5 cm.
Tijdens het verkleinen wordt per kuub (m3) eindproduct 1 liter EM‐A opgelost in 10 liter water, 10 kg Edasil kleimineralen en 10 kg Ostrea zeeschelpenkalk toegevoegd. De groenstromen worden direct na het mengen vanaf een zijde van de sleuf aangebracht.
Hierna wordt het afgedekt met een vijverfolie. Volgende vrachten groenstromen kunnen hier weer tegenaan gekuild worden. Zo wordt minimaal 6 weken luchtdicht afgesloten en met rust gelaten.
Na 6 tot 8 weken is de eerste silo vol waarna de met de tweede gestart wordt. Wanneer het eerste materiaal wat achter in de eerste silo ligt minimaal 6 weken gefermenteerd heeft, kan het uitgekuild worden en gebruikt worden in het werk. De geur van het eindproduct kan vergeleken worden met die van het bos. |
|
|
|
 |
|