|
Auteur |
Bericht |
EurLaw85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 16:07 Onderwerp: Kunst kopen wetende dat het een topstuk is |
|
|
Weet niet precies hoe ik deze casus op moet lossen:
Een oud vrouwtje verkoopt in Frankrijk haar oude spullen aan de straat. Een kunsthandelaar komt langs en herkent een echte Monet. Hij koopt het schilderij en geeft de vrouw er 3x meer dan ze wilde hebben. Vervolgens verkoopt hij het schilderij door aan het Louvre voor enkele miljoenen. Wat kan je nu nog doen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 16:33 Onderwerp: |
|
|
Wat is precies je vraag?
Wil het vrouwtje nu meer geld? |
|
|
|
 |
EurLaw85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 16:43 Onderwerp: |
|
|
Dat is het probleem de vraag is kan je nog actie ondernemen? Is er een mogelijkheid en je mag alle kanten op gaan. Dus schadevergoeding is dit mogelijk,m of via het goederenrecht claimen dat het niet te goeder trouw handelde? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 18:05 Onderwerp: |
|
|
Dit is een geval waarin een beroep op verkopersdwaling (art. 6:228 BW) wel eens gehonoreerd zou kunnen worden.
Volgens het arrest HR Kantharos van Stevensweerd behoort verkopersdwaling in beginsel voor rekening van de verkoper te blijven (de uitzondering van art. 6:228 lid 2 BW). Maar in dat arrest is ook bepaald dat onder omstandigheden van de koper gevergd kan worden dat deze de dwalende verkoper inlicht. Dat is het geval als de koper beter op de hoogte is dan de verkoper.
Ik denk dus dan ook, dat een beroep op dwaling door de verkoopster in dit geval kans van slagen heeft. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 18:20 Onderwerp: Re: Kunst kopen wetende dat het een topstuk is |
|
|
EurLaw85 schreef: | Weet niet precies hoe ik deze casus op moet lossen:
Een oud vrouwtje verkoopt in Frankrijk haar oude spullen aan de straat. Een kunsthandelaar komt langs en herkent een echte Monet. Hij koopt het schilderij en geeft de vrouw er 3x meer dan ze wilde hebben. Vervolgens verkoopt hij het schilderij door aan het Louvre voor enkele miljoenen. Wat kan je nu nog doen? |
Ik zou de vraag stellen op het Franse equivalent van rechtenforum.nl, nu deze rechtsverhouding overduidelijk wordt beheerst door het Franse recht.
In het zuiver theoretische geval dat Nederlands recht van toepassing zou zijn, zou je inderdaad aan de Kantharos van Stevensweert kunnen denken. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 18:28 Onderwerp: |
|
|
Frans recht, oh ja, dat had ik even over het hoofd gezien. |
|
|
|
 |
EurLaw85
|
Geplaatst: do 15 nov 2012 0:03 Onderwerp: |
|
|
Bedankt hier kan ik mee verder. Het moet specifiek naar het Nederlands recht worden opgelost vandaar dat het hier staat |
|
|
|
 |
|