Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Krediethypotheek mag niet bij Bbz-lening
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karel Stromph

Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 16:25    Onderwerp: Krediethypotheek mag niet bij Bbz-lening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bbz - krediethypotheek

Op 30 september 2003 behaalde ik een arrest (Centrale Raad van Beroep)

LJN: AM2535 CRB 01/4071 en 03/3336

dat het eisen van een krediethypotheek door de gemeentelijke Sociale dienst als zekerheidstelling voor een Bbz-lening NIET IS TOEGESTAAN.

De reden dat ik dit hier vermeld ligt aan het feit, dat niet alleen de gemeenten hiermee doorgaan, maar ook enige rechters in de 1e aanleg dit precedent aan hun laars lappen.

Ik heb 2 casi gevonden (heb niet verder gezocht, zullen er meer zijn) waaruit blijkt dat de rechter geen kennis heeft genomen van dit precedent.

Een daarvan is LJN: AU8949, Centrale Raad van Beroep, 04/234 NABW + 04/6602 WWB.

Ten tijde van het vellen van het aangevallen vonnis, bestond dit precent reeds.

Wees dus alert in gelijke casi, omdat de behandelingen van de Centrale Raad van Beroep in de regel 1,5 jaar in beslag nemen. Ik heb de Centrale Raad van Beroep aangewreven dat zo een lange behandelingstijd in strijd is met het Europese Verdrag (Rechten van de mens). De CRvB onderschrijft dat ook, zonder rechtsgevolgen.

Uw cliënt moet wellicht anderhalf jaar wachten om op dit punt in het gelijk gesteld te worden. Hij is in nood en het faillissement loert op hem, daar de gemeente niet bereid is de lening te verstrekken, omdat hij niet voldoet aan de voorwaarde van de creditovereenkomst (geen hypotheek verstrekt).

Te Uwer gesruststelling, deze uitspraak heeft ertoe geleid, dat ik ruim 3x zoveel kreeg als ik gevraagd heb - door kunstgrepen en knoeierijen van zowel de gemeente als haar huurling (IMK).

U weet wel dat IMK Nederland BV. (een hoogaangeschreven instituut) en eigendom van Economische Zaken begin 1999 failliet verklaard is?

U kunt Uw eigen conclusies trekken omtrent het huidige IMK.

Ave, Karel

Laatst aangepast door Karel Stromph op do 06 aug 2009 18:26, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leerzaam, bedankt.

Overigens 'U' met een hoofdletter is reeds enige tijd voor God alleen gereserveerd in de Nederlandse taal. Wink

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moderators,

Kunt u mijn topic verplaatsen naar Bestuursrecht?

Bij voorbaat dank

Groet, Karel Stromph
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou ik willen Karel, maar hier in dit subforum kan ik dat niet Wink
Bekijk de homepage
Karel Stromph

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK

Jammer, ik was te snel.

@Allen,

U zult zich afvragen hoe het mogelijk is ruim 3x zoveel te krijgen.

Terug naar 1986. Ik had - als agent - een concurrentiebeding bij mijn principaal (een rechtspersoon). Die hield ermee op in 1996. Toen wer ik verast door een Firma (dus geen rechtspersoon), die beweerde dat de B.V. op hem was overgegaan inclusief het concurrentiebeding en eiste dat op via een KG. Hoewel een rechtspersoon (de rechten van) niet op een firma kan overgaan, door gebrek aan rechtsgrond, werd het toegewezen. Ik mocht 2 jaar lang mijn brood niet verdienen. Dus heb ik een lening Bbz aangevraagd ad fl. 100.000,-- om deze 2 jaren uit te kunen zingen, immers ik had al mijn geld in voorraden van mijn bedrijf. Maar deze voorraden mocht ik niet verkopen. Moest echter wel leven.

Hoewel niets mis was met mijn bedrijf - en ook geen schulden had - moest er toch een IMK onderzoek komen naar de levensvatbaarheid. Ik kreeg een lening echter slechts ad fl. 50.000,-- (6% rente, 7,5 jaar looptijd). MET KREDIETHYPOTHEEK per 4 april 1998. In augustus 1998 werd van dit bedrag fl. 33.834,-- (wat ik niet eens wist/verwachtte) om niet gezet wegens mijn verliezen in 1996 en 1997.

Op 2 januari 1999 heb ik een nieuwe lening aangevraagd ad fl. 50.000,-- en weer kwam het IMK (heel erg incompetent) en mijn aanvraag werd afgewezen. Ik heb het voor de rechter gelegd. Deze stelde de geemeente in gelijk. Ik kreeg niets.

Twee maanden later legde ik het opnieuw voor de rechter en deze stelde mij in gelijk. Weer IMK (sep. 1999) en dezekeer was mijn bedrijf schitterd levenvatbaar bevonden (merkwaardig, omdat ik juist verder wegzakte door de onthouding van de financiële couveuse in februari 1999). Die fl. 50.000,-- werd mij toegewezen, echter het werd samengevoegd met mijn eerste lening en er een nieuwe krediethypotheek ad fl. 77.000,-- geëist Dit weigerde ik.

Het arrest is het reulstaat, waarbij de gemeente dus het accumuleerde bedrag van én fl. 50.000,-- en fl. 77.000,-- uitbetaalde en (inmiddels Euro,) meer dan E 20.000,-- aan rente vergoedde) plus natuurlijk de om niet zetting en ook nog fl. 17.000,-- (1997) aan tegemoetkoming in mijn levensonderhoud.

Wat me enorm steekt is, dat de rechters zowel in prima als in HB het IMK aanwezen als een hoogcompetent instituut, terwijl het in alle fronten en bij alle gelegenheden faalde. Heeft de gemeente veel schade berokkend.

Beste mensen, ik ben hierover nog steeds ongelukkig, louter omdat ik niet het RECHT op zoveel heb.

Groet, Karel
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees dat uw punt niet goed over komt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds