Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 1:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kosten aan huis tijdens echtscheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tessa

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 0:09    Onderwerp: Kosten aan huis tijdens echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag en zal in het kort de situatie schetsen.

A.s. ex heeft gezin verlaten eind december vorig jaar en heeft vrijwillig onze gezamenlijke koopwoning verlaten.

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Het huis staat op beider naam, hypotheek ook.

A.s. ex kwam alleen in het huis ivm tussentijdse bezoekregeling voor de kinderen, ik ging dan uit huis.

Echtscheidingsprocedure loopt nog steeds. Beiden een eigen advocaat.
Stagneert omdat ex niet akkoord is met voorstellen tot kinderalimentatie, omgangsregeling kinderen, waarde inboedel en evt. overname van het huis door hem (bedrag, terwijl dit al onder de werkelijke waarde ligt).

In januari van dit jaar is door een makelaar een waardebepaling gedaan. In maart van dit jaar is door een andere makelaar een waardebepaling gedaan (second opinion), waarden liggen bijelkaar.

De schuur die bij de woning hoort is niet in de waardebepaling meegenomen omdat het een hele oude schuur betreft die wij nog hadden willen opknappen (voordat er sprake was van scheiding).

Hij wil het huis overnemen en mij uitkopen. Mondeling waren we het eens over het bedrag maar nu ineens noemt hij een lager bedrag.

In april dit jaar heeft de gemeente ons een formele beschikking opgelegd om constructiewerkzaamheden te verrichten aan de schuur die bij de woning hoort. Dit ivm gevaar voor openbare veiligheid.

Ex beraamt de kosten (iom een bedrijf) op 8000 euro.

Hij wil deze kosten in mindering brengen op de waarde van de woning.

Vragen:

Kan dit in mindering worden gebracht op de waarde van de woning?

Ben ik juridisch aansprakelijk hiervoor? Ik bedoel hiermee: ex gaat bij de financiele afhandeling van andere zaken zoals spaarrekeningen etc. uit van de datum dat hij uit het huis is vertrokken omdat volgens hem wij geen gemeenschappelijke huishouding meer voerden. Klopt dat? En zo ja, moet ik dan de kosten van de schuur delen?

Als ex de woning overneemt komen er volgens hem kosten bij zoals notariskosten, royementskosten, afsluitkosten en verkochte tax.
Hij wilt deze kosten van de te verdelen waarde van de woning aftrekken.
Klopt dat?

Kom ik meteen op een andere vraag:
Welke datum wordt bij echtscheiding aangehouden als zijnde uitgangsdatum voor verrekening van (evt) saldi op rekeningen, waarde inboedel, waarde huis etc.?

En de laatste 2 vragen:
De te verrekenen vakantietoeslag wil ex mij 7/12 deel geven en de teruggave IB2008 wil ex dat we ieder voor onszelf de aangifte invullen zodat er geen onderlinge verrekening zal plaatsvinden in 2009. Dit omdat volgens ex wij sinds december 2007 niet meer samen een huishouding voerden. (hij ging weg, ik bleef in huis, alle financiele zaken bleven "normaal" doorlopen totdat ik afgelopen mei een huurwoning kon betrekken met mijn kinderen. Vanaf mei betaalt hij de hypotheeklaten etc. en ik de huurlasten etc.).
Klopt het 7/12 deel vakantietoeslag en het verhaal over IB2008?

We hebben tussentijds geen convenant opgesteld. Het enige dat formeel heeft plaatsgevonden zijn de voorlopige voorzieningen welke mijn advocaat heeft aangevraagd voor mij, tw: toewijzing kinderen aan mij en betaling van kinderalimentatie door ex tijdens de echtscheidingsprocedure. Hij betaalt vanaf mei jl. een voorlopig bedrag omdat hij het niet eens is met het bedrag dat voorgesteld is.

Wat een vragen hè....!

Ik kan mijn advocaat een aantal dagen niet bereiken en hoop dat iemand hier op dit forum mijn vragen kan beantwoorden!!!

Bedankt alvast!

Groet, Tessa
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds