Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Bloempje
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 sep 2007 13:14 Onderwerp: Koopwoning, scheiding, gemeenschap van goederen! |
|
|
Ik weet eigenlijk niet of ik deze topic hier kan en mag plaatsen.
Ik zit met het volgende:
Ik ben nu al 5 jaar samen met een man uit Marokko, in 2002 zijn we getrouwd en in 2003 is hij via een MVV aanvraag naar NL gekomen.
Ik ben in Marokko getrouwd en heb dit later laten registreren in NL. In 2003 tot 2004 heeft hij bijna geen inkomen gehad ( wat uizendbaantjes, maar dat stelde niets voor, dat was niet eens genoeg voor zijn eigen sigareten en lunch etc! ) Ik heb in 2003 een app gekocht.
Nu loopt onze relatie niet goed en staat het eigen op springen. Waar ik nu mee zit is dat IK het huis heb gefinancieerd, ik hem in die 5 jaar grotendeels heb onderhouden en echt alles voor hem heb gedaan.
Hij heeft in de tijd wel een a-4 ondertekend waarop staat dat hij op geen enkele manier iets met het app te maken wil hebben in de zien dat ik dus de eigenaar daar voor ben.
NU vraag ik me af: is dat rechsgeldig? Zo, niet, dan is het dus eigenlijk uitkopen of verkopen! Moet ik bij een verkoop wederzijdse toestemming zijn ook als er een scheiding aankomt? Ik ben hoofdfinancierder en de hypotheekosten etc komen ook op mijn naam binnen! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 sep 2007 13:59 Onderwerp: |
|
|
De vraag is denk ik of jullie een gemeenschap van goederen hebben. Onder Nederlands recht is dat standaard het geval, tenzij er huwelijkse voorwaarden zijn overeengekomen. Onder Marokkaans recht... geen idee.
Welk recht van toepassing is durf ik niet te zeggen.
Bij een gemeenschap van goederen zal hij toestemming moeten geven bij verkoop van het huis.
Heb jij in 2003 in je eentje het huis gekocht, of heeft hij ook getekend voor de koop, levering, hypotheek? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bloempje
|
Geplaatst: do 27 sep 2007 14:21 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft meegetekend! Een andere optie is als hij niet wil verkopen, me uitlaten kopen? Is dat dan verplicht ? Hij heeft daar de middelen niet voor!
Ik wordt hier zo moe van! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 28 sep 2007 3:29 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is weet het kadaster wie de eigenaar van het appartement is. Als hij heeft meegetekend zou ie daar ook wel eens vermeld kunnen zijn als eigenaar. Dan heb je een probleem.
Verder is het zinnig om, zoals bona impliceert, eens te kijken naar het recht waaronder je gehuwd bent.
Ik wordt trouwens heel erg moe van domme, naïeve gansjes. Maar dit terzijde. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 28 sep 2007 11:29 Onderwerp: |
|
|
Bloempje, het ziet er naar uit dat de situatie ligt zoals jij hem niet gewenst hebt: hij krijgt gewoon de helft. Verklaring of geen verklaring. want ik vermoed zo dat hij niet vrijwillig afstand van alles zal doen.
De wet geeft bij huwelijken in gemeenschap van goederen naar Nederlands recht wel die mogelijkheid. Zie 1:103 BW. Gemakshalve kopieer ik dat artikel even voor je:
Quote: | Artikel 103
1. Ieder der echtgenoten heeft het recht van de gemeenschap afstand te doen; alle daarmede strijdige overeenkomsten zijn nietig.
2. Het deel der gemeenschap waarvan afstand wordt gedaan, wast aan bij het deel van de andere echtgenoot.
3. De echtgenoot die afstand heeft gedaan, kan uit de gemeenschap niets terugvorderen dan alleen zijn bed met bijbehorend beddegoed en de kleren die hij voor zijn persoonlijk gebruik nodig heeft. Hij kan de papieren en gedenkstukken, tot zijn familie behorende, tegen de geschatte prijs overnemen.
4. Door deze afstand wordt hij ontheven van de aansprakelijkheid en de draagplicht voor schulden der gemeenschap, waarvoor hij vóór de ontbinding der gemeenschap niet aansprakelijk was.
5. Hij blijft aansprakelijk voor de schulden der gemeenschap, waarvoor hij vóór de ontbinding der gemeenschap aansprakelijk was. Indien hij een schuld, waarvoor beide echtgenoten vóór de ontbinding der gemeenschap voor het geheel aansprakelijk waren, voor meer dan de helft heeft voldaan, heeft hij voor het meerdere verhaal tegen de andere echtgenoot.
6. Indien de andere echtgenoot een schuld der gemeenschap, waarvoor hij vóór de ontbinding der gemeenschap niet aansprakelijk was, geheel of ten dele heeft voldaan, heeft hij deswege verhaal tegen de echtgenoot die de afstand heeft gedaan. Heeft hij een schuld, waarvoor beide echtgenoten vóór de ontbinding der gemeenschap voor het geheel aansprakelijk waren, voor meer dan de helft voldaan, dan heeft hij voor het meerdere verhaal tegen de echtgenoot die de afstand heeft gedaan.
|
Dat moet wel worden gedaan binnen 3 maanden na de ontbinding van de gemeenschap (3:104 BW).
Maar ja, je moet nu eerst even gaan uitzoeken welk recht geldt.
Wellicht kan het volgende artikel je nog wat meer inzicht geven:
Het Marokkaanse familierecht en de Nederlandse rechtspraktijk / Leila
Jordens-Cotran. - Utrecht : FORUM : Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, 2000. - 372p. : lit. : not. : reg.
De auteur beschrijft de islamitische bronnen, waarop het Marokkaanse
familierecht is gebaseerd en de manier waarop het zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Daarnaast wordt het Marokkaanse familierecht vergeleken met Nederlandse wetgeving, verdragen en jurisprudentie. Aandacht voor het huwelijk, ontbinding daarvan, gezag over kinderen, onderhoud, rechten en plichten van echtgenoten, huwelijksvermogenrecht en afstamming.
Let op: het artikel dateert van 2000 en daarna zijn er geloof ik wat hervormingen geweest. Het kan je echter wel wat basis geven om verder op te zoeken.
Ik heb even proberen uit te zoeken welk huwelijksrecht in dit geval geldt, maar ik kon die afdeling niet bereiken.
Quote: | Registratie in Nederland van het buitenlandse huwelijk
Pas na legalisatie van de huwelijksakte kan een buitenlands huwelijk in Nederland worden ingeschreven. Registratie van het huwelijk in de Gemeentelijke basisadministratie (gba) is verplicht indien u in Nederland woont.
Het is sterk aan te raden de buitenlandse huwelijksakte ook te laten inschrijven in het huwelijksregister van de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken. Daarvoor hoeft u niet in Nederland te wonen. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken, telefoon: +31 70 353 2813 / 3145 (tussen 08.00 en 16.00 uur Nederlandse tijd). Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de gemeente Den Haag: www.denhaag.nl (klik op Digitaal Loket - Leven, reizen en papieren - Meer - Buitenlandse akten). Voorts kunt u ook een brochure opvragen over registratie van buitenlandse akten in de gemeente Den Haag. |
_________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Bloempje
|
Geplaatst: vr 28 sep 2007 19:21 Onderwerp: |
|
|
tikSimone : Dank je! En als ik alleen geregistreerd ben in het GBA dan is een gelagiliseerde scheidingsakter genoeg om mijn status aan te pasen naar ongehuwd? Ik heb nooit contact gehad met DH ofzo! Ik heb met de gemeente gebeld maar helaas net te laat, ze sluiten om 16.00 uur, ik belde om 5 over!
Ik zie het even niet meer zo zitten! Pfff trouwen is leuk,maar scheiden is heel wat anders! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 28 sep 2007 20:35 Onderwerp: |
|
|
Mijn oog valt ineens op een artikel waar ik eerder overheen heb gelezen, maar dat in casu wel interessant zou kunnen zijn, gesteld dat voor jouw huwelijk het Nederlands huwelijksrecht zou gelden. Het betreft 1:100 BW:
Quote: | Artikel 100
1. De echtgenoten hebben een gelijk aandeel in de ontbonden gemeenschap, tenzij anders is bepaald bij huwelijkse voorwaarden of bij een overeenkomst die tussen de echtgenoten bij geschrift is gesloten met het oog op de aanstaande ontbinding der gemeenschap anders dan door de dood of ten gevolge van opheffing bij huwelijkse voorwaarden.
2. Zij die bij de ontbinding van de gemeenschap schuldeiser zijn, behouden het hun toekomende recht van verhaal op de goederen der gemeenschap, zolang deze niet verdeeld zijn. |
Ik denk dat de verklaring die er al ligt niet aan de voorwaarde van artikel 1 zou voldoen, maar als je hem zo gek krijgt nog eens te tekenen voor die ongelijke verdeling binnen de gemeenschap dan zou het misschien wel wat kunnen worden.
Hoe het zit met het huwlijksvermogensrecht in jullie geval wordt bepaald door de Wet Conflictenrecht Huwelijksvermogensregime (die kun je wel vinden via www.wetten.nl). Daar heb je nog weinig aan, want het Verdrag inzake het recht dat van toepassing is op het huwelijksvermogenregime moet je daar ook bij bekijken en dat kan ik niet online voor je vinden. Het is wel in boeken opgenomen.
Maar Bloempje, bespreek alles gewoon even met een goede echtscheidingsadvocaat. Het gaat om veel geld. Wij kunnen hier een beetje meedenken en je wijzen op bepalingen of mogelijkheden, maar we zijn natuurlijk gewoon studenten, geen professionals (op een paar mensen na, dan). Maar je hebt nu wellicht wat handvaten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|