|
Auteur |
Bericht |
Sacha
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 04 jan 2013 18:40 Onderwerp: Koopovereenkomst bed annuleren, annuleringskosten |
|
|
Ik heb een tijdje terug een bed aangeschaft. Thuis bleek hij toch niet in de kamer te passen. Toen ik de winkel mailde dat ik de overeenkomst wil ontbinden werd mij verteld dat er wel 30% annuleringskosten zijn. Dit is mij in de winkel niet verteld. Als ik dat had geweten had ik het natuurlijk niet gelijk kocht. Is er nog een mogelijkheid om de koop te ontbinden omdat de verkoper mij niet goed geinformeerd heeft? |
|
|
|
 |
Franciscus
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 jan 2013 19:45 Onderwerp: |
|
|
En op basis van WELKE wettige grond zou u willen ontbinden?
Ik heb de kamer niet goed opgemeten? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 jan 2013 11:17 Onderwerp: |
|
|
Staan de 30% annuleringskosten wel in de algemene voorwaarden? En zijn deze algemene voorwaarden u voor de koop ter hand gesteld? Zo ja, dan wordt u volgens de wet geacht voldoende te zijn geïnformeerd (art. 6:233 BW). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 jan 2013 12:21 Onderwerp: |
|
|
Er kan hier worden ontbonden op grond van het annuleringsbeding in de AV. Het dus niet handig om de AV als geheel nietig te verklaren met het argument dat deze niet op een juiste wijze ter hand zijn gesteld.
Annuleringskosten van 30% zijn waarschijnlijk te hoog. De consument kan zich beroepen op art. 6:237 sub i BW: een beding op grond waarvan annuleringskosten in rekening worden gebracht wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn wanneer deze kosten niet een "redelijke vergoeding" is voor door de winkelier geleden verlies of gederfde winst.
Of een AV voldoet aan art. 6:237 sub i BW dient in abstracto te worden beoordeeld, dus los van de specifieke omstandigheden van TS. Van geleden verlies zal in het algemeen geen sprake zijn (want vaak, en wellicht ook hier, zal de bestelling worden geannuleerd voordat de winkelier aanmerkelijke kosten heeft gemaakt). Blijft over de vraag of de 30% annuleringskosten een redelijke vergoeding vormen voor gederfde winst. Daarvoor zal de winkelier moeten aantonen dat zijn gemiddelde winstmarge 30% bedraagt. Indien hij dat niet kan aantonen, is het annuleringsbeding vernietigbaar voor zover het de in rekening gebrachte annuleringskosten betreft, en hoeft TS dus niets te betalen (dus ook niet een percentage dat wél in overeenstemming zou zijn met de gebruikelijke winstmarge).
Zie Hof Arnhem 9 december 2008, LJN BH2899, rov. 4.8 en 4.9. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: za 05 jan 2013 20:11 Onderwerp: |
|
|
Bona fides: wat raadt u aan te doen? Een e-mail te sturen en te zeggen dat zij geen 30% gederfde winst hebben en dat ze daarom die kosten niet in rekening kunnen brengen? Ik heb de dag na de aankoop al gebeld en gezegd dat ik het niet wil, dus neem aan dat ze het nog niet hebben besteld.
En de voorwaarden zijn mij na de aabkoop gegeven. Ik heb mijn handtekening gezet op de favtuur en achterop stonden de AV van de winkel. Daar stond niets over annuleringskosten (daar had ik snel naar gekeken). En kreeg dus later nog een papier met de AV van een groep waar de winkel bij is aangesloten. Die had ik niet bekeken... |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 06 jan 2013 11:47 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerder verwijzen naar art. 6:237 sub i BW en medelen dat het beding strekkende tot betaling van 30 % annuleringskosten onredelijk bezwarend is voor zover het uberhaupt onderdeel uit kan maken van de ter hand gestelde algemene voorwaarden. Dat beding is dus nietig. Hierbij kun je verwijzen naar de uitspraak die bona fides mooi gevonden heeft. |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: zo 06 jan 2013 13:37 Onderwerp: |
|
|
Maakt het nog uit dat in 6:237 sub i staat 'een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf'? Aangezien het hier ging om een winkel en dus niet een natuurlijk persoon? |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 06 jan 2013 15:40 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sacha,
Kijk eens goed naar art. 6:231 BW. Daar zul je het antwoord op je vraag vinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 06 jan 2013 20:40 Onderwerp: |
|
|
Sacha schreef: | Maakt het nog uit dat in 6:237 sub i staat 'een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf'? Aangezien het hier ging om een winkel en dus niet een natuurlijk persoon? |
De winkel is de gebruiker van de AV. Jij bent de wederpartij. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 12:52 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Ik zou eerder verwijzen naar art. 6:237 sub i BW en medelen dat het beding strekkende tot betaling van 30 % annuleringskosten onredelijk bezwarend is voor zover het uberhaupt onderdeel uit kan maken van de ter hand gestelde algemene voorwaarden. Dat beding is dus nietig. Hierbij kun je verwijzen naar de uitspraak die bona fides mooi gevonden heeft. |
Ik bedoelde vernietigbaar in plaats van nietig. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 22:35 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | cia76 schreef: | Ik zou eerder verwijzen naar art. 6:237 sub i BW en medelen dat het beding strekkende tot betaling van 30 % annuleringskosten onredelijk bezwarend is voor zover het uberhaupt onderdeel uit kan maken van de ter hand gestelde algemene voorwaarden. Dat beding is dus nietig. Hierbij kun je verwijzen naar de uitspraak die bona fides mooi gevonden heeft. |
Ik bedoelde vernietigbaar in plaats van nietig. |
Dus er nog even bijzeggen dat je het vernietigbare beding vernietigt. Het is dan wel nietig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|