|
Auteur |
Bericht |
ram00na
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 16:35 Onderwerp: Koop via internet ontbinden? |
|
|
Beste,
ik heb op Q-dance.nl kaarten gekocht voor een evenement en deze als e-tickets ontvangen in mijn inbox.
Nu is mijn vraag of een aankoop als deze onder artikel 7:46 BW valt (consumentenkoop op afstand) en of ik deze dus binnen 7 werkdagen mag ontbinden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of dit wel of niet mogelijk is.
Met vriendelijke groet, Ramona Will |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 17:59 Onderwerp: |
|
|
Deze koop is via internet en daarmee op afstand. Inderdaad is er wel sprake van een geldigheidsperiode dus zou het volgende alleen in bepaalde gevallen gelden:
<<
Officieel moet aan deze voorwaarde worden voldaan:
"[dit is een] overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand"
(Ex art. 7:64a onder a)
Dit lijkt mij hier toch van toepassing. ConsuWijzer is het overigens ook eens met het feit dat het hier koop op afstand betreft. In het algemeen zijn alle koopovereenkomsten via internet dit.
Als je deze wilt ontbinden beroep je jezelf op 46d. Dit is mogelijk binnen zeven werkdagen inderdaad.
>>
Laatst aangepast door svdongen op za 13 apr 2013 19:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 18:12 Onderwerp: |
|
|
De bedenktijd is niet van toepassing voor concerten en andere dingen die aan specifieke tijden gebonden zijn.
Je kunt je dus niet op deze wet beroepen.
Artikel 7.1.9A.9
3. In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 7.1.9A.3–5 en 7.1.9A.6 lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeen- komst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. |
|
|
|
 |
ram00na
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 19:06 Onderwerp: |
|
|
Maar hoe vallen concertkaartjes dan onder het verrichten van diensten van vrijetijdsbesteding? Want het gaat hier toch niet om het verrichten van een dienst? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 19:32 Onderwerp: |
|
|
Jawel, de vrijetijdsbesteding is het bezoeken van het evenement. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 19:52 Onderwerp: |
|
|
Als het een wederverkoper is dan is er wel nog een mogelijkheid.
(Wederverkoper is site die tickets opkoopt en doorverkoopt, dus niet de originele verkoper. Bij de originele verkoper is dit géén mogelijkheid, want die verkoopt zoals ik al eerder zei een dienst)
Dat heeft de rechtbank Amsterdam namelijk bepaald in deze zaak:
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU1596
Doorverkoop via internet van toegangskaarten voor popconcert door professioneel in- en verkoper aan particulier. Consumentenkoop op afstand. Geen sprake van een ‘dienst’ nu er sprake is van de (weder)verkoop van voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk objecten.
Ga er maar wel vanuit dat ze er niet gelijk mee akkoord gaan, je hebt dus de kans dat het via een rechtszaak moet, en dan nog is het afwachten wat ze doen omdat in bovenstaande zaak nog andere zaken een rol speelden.
Maar proberen kan dan altijd!! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 14 apr 2013 15:42 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is de uitspraak van de kantonrechter onjuist. Volgens de kantonrechter zijn de concertkaartjes "zaken" en dus zijn de uitzonderingen van art. 7:46i BW niet van toepassing. Maar ook de doorverkochte kaartjes geven, net als de bij de eerste verkoop, recht op toegang tot een concert. Als de oorspronkelijke verkoop van kaartjes een dienst is, en dat lijkt wel de bedoeling van de wetgever, valt niet in te zien waarom de doorverkoop ineens geen dienst meer zou zijn.
De doorverkoper heeft in strijd met de regels van de organisator tickets doorverkocht. De doorverkochte tickets zijn volgens die regels ongeldig en geven geen recht op toegang. Daarmee pleegt de doorverkoper wanprestatie in de overeenkomst met de koper. Die kan vervolgens ontbinding vorderen. De kantonrechter had de zaak dus netjes op kunnen lossen zonder de regeling omtrent overeenkomsten op afstand te verkrachten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 14 apr 2013 20:29 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | De doorverkoper heeft in strijd met de regels van de organisator tickets doorverkocht. De doorverkochte tickets zijn volgens die regels ongeldig en geven geen recht op toegang. |
En om die reden kun je redeneren dat wat er verkocht is niet de dienst is, maar het papieren kaartje als object/zaak. De doorverkoper verkoopt als het ware een valse sleutel die in de praktijk gewoon toegang zal geven.
Quote: | Daarmee pleegt de doorverkoper wanprestatie in de overeenkomst met de koper. |
Dat is maar zeer de vraag, want de consument mag geacht worden te weten wat hij koopt, nl. een soort van valse sleutel waar hij waarschijnlijk gewoon mee binnen zal komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 14 apr 2013 21:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En om die reden kun je redeneren dat wat er verkocht is niet de dienst is, maar het papieren kaartje als object/zaak. De doorverkoper verkoopt als het ware een valse sleutel die in de praktijk gewoon toegang zal geven. |
Daar kan ik me in vinden.
bonafides schreef: | Dat is maar zeer de vraag, want de consument mag geacht worden te weten wat hij koopt, nl. een soort van valse sleutel waar hij waarschijnlijk gewoon mee binnen zal komen. |
Ik kan me voorstellen dat een rechter in bepaalde gevallen zo oordeelt, maar in de geciteerde uitspraak stond pas in de algemene voorwaarden dat het om doorverkochte kaartjes zou gaan. Als iemand zich voordoet als erkende wederverkoper van concertkaartjes, vind ik niet dat de consument van die misleiding de dupe zou mogen worden.
Laatst aangepast door Regin op zo 14 apr 2013 22:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: zo 14 apr 2013 21:47 Onderwerp: |
|
|
Je kan erkend én wederverkoper zijn. |
|
|
|
 |
ram00na
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 12:35 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor alle info. Interessant om de discussie over wederverkopers te lezen.
Helaas ging het hier om de directe aanbieder, en valt deze dus niet onder wederverkopers. Dus kan ik de kaarten niet ontbinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 20:15 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | bonafides schreef: | Dat is maar zeer de vraag, want de consument mag geacht worden te weten wat hij koopt, nl. een soort van valse sleutel waar hij waarschijnlijk gewoon mee binnen zal komen. |
Ik kan me voorstellen dat een rechter in bepaalde gevallen zo oordeelt, maar in de geciteerde uitspraak stond pas in de algemene voorwaarden dat het om doorverkochte kaartjes zou gaan. Als iemand zich voordoet als erkende wederverkoper van concertkaartjes, vind ik niet dat de consument van die misleiding de dupe zou mogen worden. |
Nu ik de uitspraak heb gelezen ben ik het eens dat de rechter de regeling van koop op afstand er nogal met de haren "ambtshalve" heeft bijgesleept. Het had meer voor de hand gelegen de argumenten van de eiser te volgen. Dan had de rechter zich ook niet in bochten hoeven te wringen om te onderbouwen waarom het niet ging om een zaak die snel kon verouderen als bedoeld in art. 7:46d lid 4 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|