Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 13:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koop overeenkomst annuleren.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Boooyd

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2012 17:08    Onderwerp: Koop overeenkomst annuleren. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,
Om even een concreet te zijn. vertel ik niet alles in details.

22-03 Een Koop contract getekend voor een auto, dit koop contract is onder voorbehoud van een financiering, Er is na dit koop contract twee maal een financiering aangevraagd bij verschillende banken. Deze zijn alle twee telefonisch niet akkoord gegaan.

De verkoopende partij heeft daarna via SMS contact aan mij gevraagd:
"De financier is niet akkoord moet ik naar een andere bank?"

Waarop ik reageerde:
"NEE hartelijk bedankt voor al de moeite, fijne dag nog en succes met de verkoop"

Dit alles is gebeurt van 22maart tot 27maart.

Op basis van de mislukte financieringen ben ik opzoek gegaan naar een andere auto.

De verkopende partij belde mij nadat ik aan het onderhandelen was voor een andere auto.
Dat de deal "zo goed als" rond was/is bij de bank waar hij het als eerst had aangevraagd.
Hier heb ik telefonisch verteld dat ik van de koop wil afzien omdat ik in onderhandeling was met een andere auto. Geprobeerd om er netjes onder uit te komen en gezegd dat ik er geen vertrouwen verder meer in zag, wat ik ook al via de sms had duidelijk gemaakt.

De verkoper heeft mij verteld dat ik wel van de koop kon afzien, maar dat hier dan wel 15% van het aankoop bedrag werd berekend. Omdat de verkoper mij heeft verteld dat de financiering zo "goed als" rond is vroeg ik naar de voorwaarden van de financiering, kon hij deze naar me door mailen? Echter na vandaag heb ik nog steeds geen Financierings contract van een bank gezien.

28Maart een aangetekende brief ontvangen waarbij ze mij vriendelijk verzochten om een X bedrag over te maken binnen 8 dagen.
Hier ben ik niet akkoord mee gegaan.
Vandaag heeft de verkopende partij mij telefonisch laten weten dat ze het er niet bij laten zitten.

Mijn vraag is dus aan jullie, Hoe sterk sta ik in mijn recht?
Wat zijn de mogelijkheden? schrikken? aanvechten?

Alvast bedankt, B.huigsloot.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanz

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2012 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees dat dit moeilijk te beantwoorden is zonder aanvullende informatie over wat er precies in het contract staat.

Wat is er afgesproken over de opschortende voorwaarde (de financiering)? Wat voor afspraken staan er met betrekking tot boetes? Is hier over onderhandeld of beroept men zich op algemene voorwaarden? Zijn deze u ter hand gesteld (gegeven)?
Boooyd

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De afspraak over de opschortende voorwaarde is om schriftelijk het koop contract te beëindigen, (Dit is per sms gegaan na contact van de verkoper is dit voldoende?)
Op de betrekking tot boetes is art 7. van de bovag van de algemene voorwaarden, deze zijn in de aangetekende brief beschreven.

Bedankt alvast.
Boooyd

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2012 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb via via gehoord dat er een wet bestaat die de consument beschermd bij een financiering, dat deze vrijblijvend binnen 14dagen opgezegd mag worden.

Weet iemand hier meer van?
Boooyd

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2012 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boooyd schreef:
Ik heb via via gehoord dat er een wet bestaat die de consument beschermd bij een financiering, dat deze vrijblijvend binnen 14dagen opgezegd mag worden.

Weet iemand hier meer van?

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 2a. Consumentenkredietovereenkomsten
Afdeling 3. Informatie en rechten betreffende kredietovereenkomsten Artikel 66 1. De consument heeft het recht om de kredietovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien kalenderdagen na: a. de dag van de sluiting van de kredietovereenkomst, of b. de dag waarop de consument de contractuele voorwaarden en informatie overeenkomstig artikel 61 ontvangt, als die dag later valt dan de in onderdeel a bedoelde dag. 2. De consument oefent het recht, bedoeld in lid 1, uit door binnen de gestelde termijn een daartoe strekkende kennisgeving te richten tot de kredietgever. De kennisgeving is in lijn met de door de kredietgever ingevolge artikel 61 lid 2, onderdeel q, verstrekte informatie en wordt gedaan op een wijze die voor bewijs vatbaar is. De gestelde termijn is in acht genomen indien, een kennisgeving op papier of op een andere duurzame drager waarover de kredietgever beschikt en waartoe hij toegang heeft, vóór het verstrijken van de termijn is verzonden. 3. In geval van ontbinding van de kredietovereenkomst overeenkomstig lid 1 betaalt de consument het kapitaal aan de kredietgever terug met de op dit kapitaal lopende rente vanaf de datum waarop het krediet is verstrekt tot de datum waarop het kapitaal wordt terugbetaald. De verschuldigde debetrente wordt berekend aan de hand van de overeengekomen debetrentevoet. De terugbetaling moet onverwijld en uiterlijk binnen 30 kalenderdagen na de verzending van de kennisgeving, bedoeld in lid 2, plaatsvinden. 4. De kredietgever heeft bij toepassing van lid 1 geen recht op een andere vergoeding van de consument dan die welke verschuldigd is volgens lid 3, met uitzondering van de vergoeding voor niet voor terugbetaling in aanmerking komende kosten die de kredietgever aan een overheidsorgaan heeft betaald. 5. Indien door de kredietgever of een derde partij op grond van een onderlinge overeenkomst een nevendienst in verband met de kredietovereenkomst wordt verricht, brengt de ontbinding van de kredietovereenkomst overeenkomstig lid 1, van rechtswege mee dat de consument niet langer aan de nevendienst gebonden is. 6. Indien de consument overeenkomstig lid 1 een recht van ontbinding heeft, zijn andere bepalingen die een soortgelijk recht op ontbinding aan de consument toekennen, niet van toepassing. 7. Lid 1 is niet van toepassing op overeenkomsten betreffende effectenkrediet.

correct?!
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2012 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij lastig om een koopovereenkomst met een consumentenkredietovereenkomst gelijk te stellen. Ook zonder het daadwerkelijk aangaan van de lening bestaat er immers een koopovereenkomst. Aan de opschortende (of is het een ontbindende?) voorwaarde is voldaan als een financier bereid is binnen de overeengekomen voorwaarden een financiering te verstrekken. Als jij die vervolgens weigert, is dat geen reden om de koopovereenkomst niet tot stand te laten komen.

De vraag is echter of (tijdig) aan de opschortende voorwaarde van financiering is voldaan. Dat is afhankelijk van de afspraken die daarover vastgelegd zijn. Het zou helpen als je hier de tekst van de betreffende voorwaarde zou plaatsen.

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2012 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Lijkt mij lastig om een koopovereenkomst met een consumentenkredietovereenkomst gelijk te stellen. Ook zonder het daadwerkelijk aangaan van de lening bestaat er immers een koopovereenkomst. Aan de opschortende (of is het een ontbindende?) voorwaarde is voldaan als een financier bereid is binnen de overeengekomen voorwaarden een financiering te verstrekken. Als jij die vervolgens weigert, is dat geen reden om de koopovereenkomst niet tot stand te laten komen.

De vraag is echter of (tijdig) aan de opschortende voorwaarde van financiering is voldaan. Dat is afhankelijk van de afspraken die daarover vastgelegd zijn. Het zou helpen als je hier de tekst van de betreffende voorwaarde zou plaatsen.

Hi ronald, bedankt voor je reactie, De voorwaarde van de koop overeenkomst heb ik niet, die heeft de dealer. Ik ben de deur uit gestuurd met een kopie hiervan.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2012 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boooyd schreef:
Ik ben de deur uit gestuurd met een kopie hiervan.

Dan heb je ze toch? Smile

Mij is niet helemaal duidelijk wat de voorwaarde precies moest inhouden. Waarom moest de verkoper een financier zoeken? De koper is toch degene die moet betalen?

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2012 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gebeurt wel vaker, de dealers hebben contracten met financiers.
Je kunt via hen de financiering regelen ,of zelf.

Zo gelezen is de klant akkoord gegaan met financiering via de dealer.
Als dit dan uiteindelijk lukt, is aan die ontbindende voorwaarde niet voldaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds