|
Auteur |
Bericht |
Vraagsteller911
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 okt 2014 21:44 Onderwerp: Kinderen houden verkoop woning/bedrijf tegen |
|
|
Mijn moeder en stiefvader hebben een eigen bedrijf. Na jaren hebben ze dit eindelijk kunnen verkopen. Begin vorige week is de voorlopige koopovereenkomst getekend en de levering zou eind vorige week plaatsvinden.
De hypotheek was hoger dan de opbrengst, de bank heeft royement verleend over de resterende schulden. Mijn ouders hebben dus geen geld meer, geen enkele reserve.
Nu kregen wij vlak na het tekenen van de voorlopige overeenkomst te horen dat in de huidige hypotheekakte van mijn stiefvader staat dat de kinderen uit zijn eerste huwelijk, waar al 25-3O jaar geen contact meer is zijn opgenomen in de hypotheekakte. Bij verkoop moet er een kindsdeel betaald worden. Er is geen geld, dus er valt niets te halen. Zij moeten wel tekenen dat ze afstand doen, anders kan mijn stiefvader de grond niet leveren.
Zij willen beiden er over nadenken wat hun rechten zijn, logisch. De verwachting is dat zij beiden niet zullen tekenen. Er is veel wrok naar mijn stiefvader. Zij gunnen hem niets en waar ze dwars zouden kunnen zien, zullen ze het doen. Dit is geen veronderstelling, dit is ook uitgesproken.
De bank heeft niet voor niets royement gegeven. Er was geen uitzicht op een andere koper, geen uitzicht op een hogere opbrengst en de schuld bleef de afgelopen jaren oplopen. Simpelweg door gebrek aan inkomsten en de lopende lasten.
Mijn ouders ik, maar ook alle betrokken partijen zoals de bank e.d. waren blij dat het niet tot een executie heeft hoeven uitdraaien.
Mijn vraag is nu: wat moeten/kunnen wij doen als de kinderen niet tekenen voor afstand van hun recht? Moeten wij dan een kort geding tegen ze opstarten zodat zij gedwongen worden alsnog te tekenen of moet de bank dit doen als eerste schuldeiser? Of misschien zijn er andere wijzen om het op te lossen? Ik hoop dat er iemand is die mij kan/wil adviseren.
Mijn ouders hebben overigens geen rechtsbijstand. Als zij een zaak moeten beginnen, kunnen zij de gemaakte kosten dan ook verhalen? Doordat de verkoop nu niet doorgaat zitten zij ook met dubbele lasten: huidige hypotheek en huur. Kan dit eventueel ook worden verhaald in en procedure? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 07 okt 2014 7:56 Onderwerp: |
|
|
Misschien mis ik iets hoor, maar waarom moeten ze voor afstand tekenen?
Niet tekenen is geen afstand doen, maar dat is toch geen probleem, er is niets. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 07 okt 2014 10:35 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Misschien mis ik iets hoor, maar waarom moeten ze voor afstand tekenen? |
Waarschijnlijk is een en ander voorheen van de (ex)vrouw en de stiefvader samen geweest, en is de (ex)vrouw inmiddels overleden. Het vruchtgebruik komt de langstlevende toe, maar de kinderen hebben wel het recht op hun kindsdeel. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 07 okt 2014 14:58 Onderwerp: Re: Kinderen houden verkoop woning/bedrijf tegen |
|
|
Vraagsteller911 schreef: | Zij moeten wel tekenen dat ze afstand doen, anders kan mijn stiefvader de grond niet leveren.
|
Afstand waarvan?
Quote: | Mijn vraag is nu: wat moeten/kunnen wij doen als de kinderen niet tekenen voor afstand van hun recht? Moeten wij dan een kort geding tegen ze opstarten zodat zij gedwongen worden alsnog te tekenen of moet de bank dit doen als eerste schuldeiser? Of misschien zijn er andere wijzen om het op te lossen? Ik hoop dat er iemand is die mij kan/wil adviseren.
|
Uw ouders zullen moeten procederen, de bank is daarin geen partij.
Quote: |
Mijn ouders hebben overigens geen rechtsbijstand. Als zij een zaak moeten beginnen, kunnen zij de gemaakte kosten dan ook verhalen?
|
Nee of hooguit gedeeltelijk. Maar gezien de aard van de zaak is te verwachten dat er een zogeheten 'compensatie in de kosten' volgt, wat betekent dat elke partij de eigen kosten draagt.
Doordat de verkoop nu niet doorgaat zitten zij ook met dubbele lasten: huidige hypotheek en huur. Kan dit eventueel ook worden verhaald in en procedure? |
Nee. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 07 okt 2014 16:47 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | hilde12 schreef: | Misschien mis ik iets hoor, maar waarom moeten ze voor afstand tekenen? |
Waarschijnlijk is een en ander voorheen van de (ex)vrouw en de stiefvader samen geweest, en is de (ex)vrouw inmiddels overleden. Het vruchtgebruik komt de langstlevende toe, maar de kinderen hebben wel het recht op hun kindsdeel. |
Klopt, maar er is dus niets.
Niet tekenen voor afstand is accepteren. |
|
|
|
 |
Vraagsteller911
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2014 17:46 Onderwerp: Re: Kinderen houden verkoop woning/bedrijf tegen |
|
|
Allereerst hartelijk dank voor uw reactie:
StevenK schreef: | Vraagsteller911 schreef: | Zij moeten wel tekenen dat ze afstand doen, anders kan mijn stiefvader de grond niet leveren.
|
Afstand waarvan?
Zij staan in de hypotheekakte genoemd als schuldeiser. Zij moeten tekenen voor vervallenverklaring van recht op tweede hypotheek. De opbrengst is niet genoeg om de eerste hypotheekhouder te voldoen. Er blijft dus niets over voor hen.
Quote: | Mijn vraag is nu: wat moeten/kunnen wij doen als de kinderen niet tekenen voor afstand van hun recht? Moeten wij dan een kort geding tegen ze opstarten zodat zij gedwongen worden alsnog te tekenen of moet de bank dit doen als eerste schuldeiser? Of misschien zijn er andere wijzen om het op te lossen? Ik hoop dat er iemand is die mij kan/wil adviseren.
|
Uw ouders zullen moeten procederen, de bank is daarin geen partij.
Mijn ouders hebben overigens geen rechtsbijstand. Als zij een zaak moeten beginnen, kunnen zij de gemaakte kosten dan ook verhalen?
|
Nee of hooguit gedeeltelijk. Maar gezien de aard van de zaak is te verwachten dat er een zogeheten 'compensatie in de kosten' volgt, wat betekent dat elke partij de eigen kosten draagt.
Inmiddels ben ik erachter dat mijn ouders recht hebben op een pro deo advocaat. Vrijdag heb ik een kennismakingsgesprek, telefonisch al het e.e.a. uitgelegd. De advocaat stond duidelijk niet te springen om een pro deo zaak, maar hij wilde wel een afspraak maken waarin hij kon beoordelen of hij de zaak wilde aannemen. Zijn er advocaten die een zaak niet mogen weigeren en hoe kom ik daar aan?
Doordat de verkoop nu niet doorgaat zitten zij ook met dubbele lasten: huidige hypotheek en huur. Kan dit eventueel ook worden verhaald in en procedure? |
Nee. |
|
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2014 18:16 Onderwerp: |
|
|
Zit even met het kindsdeel....
Betekent dit dat zij een kindsdeel van de netto opbrengsten van het goed krijgen? Dan is hun kindsdeel niets waard tenzij de hypotheek na het ontstaan van dit recht is verhoogd zodat feitelijk de kindsdelen zijn geïnvesteerd. Daarnaast moet het ook zo zijn dat alle aflossingen die op de hoofdsom zijn betaald vanaf aktedatum tot verkoopdatum vallen binnen het door de bank afgeschreven bedrag.
Of is de omvang van het kindsdeel bepaald op een bedrag. |
|
|
|
 |
|