Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kinderen hebben hen ouders te gehoorzamen ?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duin

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 12:04    Onderwerp: Kinderen hebben hen ouders te gehoorzamen ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar staat in een mensen-rechten verdrag of nationale wetgeving dat een kind zijn/haar ouder(s) dient te gehoorzamen ?

Wel staat in de wet de verplichting van de ouders, echter waar staan de plichten van het kind ten aanzien van zijn/haar ouder(s) ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

6:162 BW
Quote:

Als onrechtmatige daad worden aangemerkt [...] een doen of nalaten in strijd [...] met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt [...].
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bord niet leegeten als strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Ok, kun je dan nakoming vorderen (eten onder dwangsom), schadevergoeding (kosten 1 portie broccoli) of ook een rectificatie?
Duin

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie, wat mij opvalt is het volgende.

Dit soor "wetten"
Quote:
ongeschreven recht
zijn waanzin.
Wat was het "ongeschreven recht" in Duitsland 35-45 ?
Dit is willekeur en de waan van de dag.

Als we allemaal in een gekkenhuis wonen moet een ieder zich als gek gaan gedragen. Dit ontkend de unieke mens en het recht op uniek zijn en volgens mij is het in strijd met 8 EVRM.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Je bord niet leegeten als strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Ok, kun je dan nakoming vorderen (eten onder dwangsom), schadevergoeding (kosten 1 portie broccoli) of ook een rectificatie?

Tussen theorie en praktijk bevindt zich veelal een zee aan praktische bezwaren Wink
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duin schreef:

Dit soor "wetten"
Quote:
ongeschreven recht
zijn waanzin.

Nee, het is een praktische invulling om te voorkomen dat je als een idioot alles wat mag of moet in enorm dikke wetboeken vastlegt en doet een beroep op gezond verstand.

Waanzin is het wanneer iedereen zijn gezond verstand opzij zet.
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is op zich waar, maar ik blijf moeite houden met de voorzienbaarheid van hetgeen door deze regel wordt bepaald. Dat is een vaste eis onder het EVRM (Sunday Times-arrest), en die wordt nu "als de rechter het goed vindt klinken" en m.i. was dat niet de bedoeling van het Hof.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat de plicht om je ouders te gehoorzamen vooral voortvloeit uit het ouderlijk gezag (in combinatie met het gezonde verstand).

Als het ouderlijk gezag slechts door één van beide ouders wordt uitgeoefend, rust op die ouder de plicht om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen. De ouder met gezag zal het kind dus moeten opdragen om tijdens het verblijf bij de andere ouder die ouder te gehoorzamen.

Alles natuurlijk binnen de grenzen van en/of aangevuld door het gezond verstand.

Als ik me niet vergis bevatte het BW vroeger een expliciete bepaling over de plicht je ouders te gehoorzamen.

edit: een oude versie van art. 1:245 lid 1 BW bepaalde nog dat een kind, van welke leeftijd ook, aan zijn ouders eerbied en ontzag is verschuldigd. Daarvoor in de plaats is er nu art. 1:249 BW:
Quote:
De minderjarige dient rekening te houden met de aan de ouder of voogd in het kader van de uitoefening van het gezag toekomende bevoegdheden, alsmede met de belangen van de overige leden van het gezin waarvan hij deel uitmaakt.

In de literatuur acht men deze bepaling overbodig, omdat hetzelfde zou gelden als deze bepaling niet in de wet zou zijn opgenomen.

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Duin schreef:

Dit soor "wetten"
Quote:
ongeschreven recht
zijn waanzin.

Nee, het is een praktische invulling om te voorkomen dat je als een idioot alles wat mag of moet in enorm dikke wetboeken vastlegt en doet een beroep op gezond verstand.

Waanzin is het wanneer iedereen zijn gezond verstand opzij zet.

1. De term "gezond verstand" lijkt een mening en is evenzo in strijd met 8 EVRM. Immers het is aan mij om mijn mening te bepalen met mijn "ongezonde-of gezonde verstand" en "onbepaalde on-vastgelegd termen" zijn altijd in strijd met het recht (immers ze zijn on-toetsbaar) en in strijd met 8 EVRM.

Je moet doen wat wij "normaal" vinden en anders beschik jij niet over "gezond verstand"....
Leve de willekeur !

2a. Trouwens SteveK, je kent toch wel de ongeschreven wet dat als je het met mij oneens bent je mij 100 Euro moet betalen he ?!
Dus betalen maar ! Het is immers de wet !

2. Dank Bf.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duin schreef:
1. De term "gezond verstand" lijkt een mening en is evenzo in strijd met 8 EVRM. Immers het is aan mij om mijn mening te bepalen met mijn "ongezonde-of gezonde verstand" en "onbepaalde on-vastgelegd termen" zijn altijd in strijd met het recht (immers ze zijn on-toetsbaar) en in strijd met 8 EVRM.

Ehm... art. 8 EVRM is de vaagheid zelve:
Quote:
Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

En daar wil jij zonder gezond verstand iets uit afleiden?

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Duin schreef:

Ehm... art. 8 EVRM is de vaagheid zelve:
Quote:
Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

En daar wil jij zonder gezond verstand iets uit afleiden?

Dit recht is onafhankelijk voor een ieders verstand, (immers de vrijheid houdt in dat ieder mensn met "zijn mate van verstand", vrij is om ingevolge zijn levensovertuiging te leven) behalve als je verstand dusdanig is dat het de economie e.d. ontwricht (de uitzonderingen)
We leven immers in een **kuch**vrij land waar een ieder het kapitalisme omarmd (in alle **kuch**vrijheid)
bona fides

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus jij vindt het recht op familie- en gezinsleven helemaal niet vaag?

Mooi, want onder dat recht valt ook het recht van de ouder om te bepalen wat goed is voor het kind.

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dus jij vindt het recht op familie- en gezinsleven helemaal niet vaag?

Mooi, want onder dat recht valt ook het recht van de ouder om te bepalen wat goed is voor het kind.

Waar blijkt dat uit die verdragstekst ?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vind je art. 8 EVRM plotseling niet zo duidelijk meer?

Zie de rechtspraak van het EHRM. Het EHRM leest van alles in dit soort vage omschrijvingen. Hiervoor gebruiken de rechters natuurlijk onder meer hun gezonde verstand.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds