|
Auteur |
Bericht |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 12:04 Onderwerp: Kinderen hebben hen ouders te gehoorzamen ? |
|
|
Waar staat in een mensen-rechten verdrag of nationale wetgeving dat een kind zijn/haar ouder(s) dient te gehoorzamen ?
Wel staat in de wet de verplichting van de ouders, echter waar staan de plichten van het kind ten aanzien van zijn/haar ouder(s) ? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 12:28 Onderwerp: |
|
|
6:162 BW
Quote: |
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt [...] een doen of nalaten in strijd [...] met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt [...].
|
|
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
Je bord niet leegeten als strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Ok, kun je dan nakoming vorderen (eten onder dwangsom), schadevergoeding (kosten 1 portie broccoli) of ook een rectificatie? _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Duin
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 12:35 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie, wat mij opvalt is het volgende.
Dit soor "wetten"
Quote: | ongeschreven recht | zijn waanzin.
Wat was het "ongeschreven recht" in Duitsland 35-45 ?
Dit is willekeur en de waan van de dag.
Als we allemaal in een gekkenhuis wonen moet een ieder zich als gek gaan gedragen. Dit ontkend de unieke mens en het recht op uniek zijn en volgens mij is het in strijd met 8 EVRM. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 13:11 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Je bord niet leegeten als strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Ok, kun je dan nakoming vorderen (eten onder dwangsom), schadevergoeding (kosten 1 portie broccoli) of ook een rectificatie? |
Tussen theorie en praktijk bevindt zich veelal een zee aan praktische bezwaren  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 13:15 Onderwerp: |
|
|
Duin schreef: | Bedankt voor je reactie, wat mij opvalt is het volgende.
Dit soor "wetten"
|
Nee, het is een praktische invulling om te voorkomen dat je als een idioot alles wat mag of moet in enorm dikke wetboeken vastlegt en doet een beroep op gezond verstand.
Waanzin is het wanneer iedereen zijn gezond verstand opzij zet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 14:16 Onderwerp: |
|
|
Dat is op zich waar, maar ik blijf moeite houden met de voorzienbaarheid van hetgeen door deze regel wordt bepaald. Dat is een vaste eis onder het EVRM (Sunday Times-arrest), en die wordt nu "als de rechter het goed vindt klinken" en m.i. was dat niet de bedoeling van het Hof. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 18:00 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de plicht om je ouders te gehoorzamen vooral voortvloeit uit het ouderlijk gezag (in combinatie met het gezonde verstand).
Als het ouderlijk gezag slechts door één van beide ouders wordt uitgeoefend, rust op die ouder de plicht om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen. De ouder met gezag zal het kind dus moeten opdragen om tijdens het verblijf bij de andere ouder die ouder te gehoorzamen.
Alles natuurlijk binnen de grenzen van en/of aangevuld door het gezond verstand.
Als ik me niet vergis bevatte het BW vroeger een expliciete bepaling over de plicht je ouders te gehoorzamen.
edit: een oude versie van art. 1:245 lid 1 BW bepaalde nog dat een kind, van welke leeftijd ook, aan zijn ouders eerbied en ontzag is verschuldigd. Daarvoor in de plaats is er nu art. 1:249 BW:
Quote: | De minderjarige dient rekening te houden met de aan de ouder of voogd in het kader van de uitoefening van het gezag toekomende bevoegdheden, alsmede met de belangen van de overige leden van het gezin waarvan hij deel uitmaakt. |
In de literatuur acht men deze bepaling overbodig, omdat hetzelfde zou gelden als deze bepaling niet in de wet zou zijn opgenomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duin
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 19:42 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Duin schreef: | Bedankt voor je reactie, wat mij opvalt is het volgende.
Dit soor "wetten"
|
Nee, het is een praktische invulling om te voorkomen dat je als een idioot alles wat mag of moet in enorm dikke wetboeken vastlegt en doet een beroep op gezond verstand.
Waanzin is het wanneer iedereen zijn gezond verstand opzij zet. |
1. De term "gezond verstand" lijkt een mening en is evenzo in strijd met 8 EVRM. Immers het is aan mij om mijn mening te bepalen met mijn "ongezonde-of gezonde verstand" en "onbepaalde on-vastgelegd termen" zijn altijd in strijd met het recht (immers ze zijn on-toetsbaar) en in strijd met 8 EVRM.
Je moet doen wat wij "normaal" vinden en anders beschik jij niet over "gezond verstand"....
Leve de willekeur !
2a. Trouwens SteveK, je kent toch wel de ongeschreven wet dat als je het met mij oneens bent je mij 100 Euro moet betalen he ?!
Dus betalen maar ! Het is immers de wet !
2. Dank Bf. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
Duin schreef: | 1. De term "gezond verstand" lijkt een mening en is evenzo in strijd met 8 EVRM. Immers het is aan mij om mijn mening te bepalen met mijn "ongezonde-of gezonde verstand" en "onbepaalde on-vastgelegd termen" zijn altijd in strijd met het recht (immers ze zijn on-toetsbaar) en in strijd met 8 EVRM. |
Ehm... art. 8 EVRM is de vaagheid zelve:
Quote: | Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. |
En daar wil jij zonder gezond verstand iets uit afleiden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duin
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 21:17 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Duin schreef: | 1. De term "gezond verstand" lijkt een mening en is evenzo in strijd met 8 EVRM. Immers het is aan mij om mijn mening te bepalen met mijn "ongezonde-of gezonde verstand" en "onbepaalde on-vastgelegd termen" zijn altijd in strijd met het recht (immers ze zijn on-toetsbaar) en in strijd met 8 EVRM. |
Ehm... art. 8 EVRM is de vaagheid zelve:
Quote: | Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. |
En daar wil jij zonder gezond verstand iets uit afleiden? |
Dit recht is onafhankelijk voor een ieders verstand, (immers de vrijheid houdt in dat ieder mensn met "zijn mate van verstand", vrij is om ingevolge zijn levensovertuiging te leven) behalve als je verstand dusdanig is dat het de economie e.d. ontwricht (de uitzonderingen)
We leven immers in een **kuch**vrij land waar een ieder het kapitalisme omarmd (in alle **kuch**vrijheid) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 jan 2010 21:40 Onderwerp: |
|
|
Dus jij vindt het recht op familie- en gezinsleven helemaal niet vaag?
Mooi, want onder dat recht valt ook het recht van de ouder om te bepalen wat goed is voor het kind. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duin
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 22:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dus jij vindt het recht op familie- en gezinsleven helemaal niet vaag?
Mooi, want onder dat recht valt ook het recht van de ouder om te bepalen wat goed is voor het kind. |
Waar blijkt dat uit die verdragstekst ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 22:28 Onderwerp: |
|
|
Vind je art. 8 EVRM plotseling niet zo duidelijk meer?
Zie de rechtspraak van het EHRM. Het EHRM leest van alles in dit soort vage omschrijvingen. Hiervoor gebruiken de rechters natuurlijk onder meer hun gezonde verstand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|