Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 12:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kind aangereden door fietser. Schadevergoeding?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Asus

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 3:54    Onderwerp: Kind aangereden door fietser. Schadevergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Mijn neefje van 8 is een tijdje terug aangereden door een fietser. Hij heeft hierdoor een aantal dagen in het ziekenhuis gelegen. Hij is daar vervolgens geopereerd en heeft twee ijzeren pinnen in zijn knie gekregen, gelukkig zijn die er nu al uit. Mijn vraag is nu; kan de fietser aansprakelijk worden gesteld voor de schade die mijn neefje heeft ondervonden, de uren van verzorging door zijn ouders, reiskosten, enz.?? De verzekering van de tegenpartij (fietser) weigert namelijk om de aansprakelijkheid te accepteren. Zij zeggen dat mijn neefje aan het rennen was. Maar is het niet zo dat een kind onder de 14 jaar, altijd gelijk krijgt en 100 procent uitbetaald krijgt?

Indien de verzekering weigert om de aansprakelijkheid te accepteren, welke vervolgstappen zij er mogelijk? Zijn ouders hebben een rechtsbijstandverzekering, maar naar mijn idee doen zij niet zo hun best...?? Kent iemand een goede letselschadeadvocaat?

Ik hoor graag van jullie,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jack1976

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit geldt naar mijn idee alleen als er sprake is van een aanrijding door een motorrijtuig. Dan is art 285 van de Wegenverkeerswet van toepassing, waarin een vorm van risico-aansprakelijkheid is opgenomen voor de automobilist.

Deze casus lijkt mij een kwestie van de normale aansprakelijkheidstoedeling, waarbij er ook bij een kind van 8 jaar sprake kan zijn van eigen schuld. Nu is de vraag in hoeverre de fietser (leeftijd?) het onvoorspelbare gedrag van uw neefje had kunnen en moeten voorzien.

Qua vervolgstappen bij ontkenning aansprakelijkheid kun je, afhankelijk van de hoogte van de schade bij de kantonrechter of de sector civiel van de rechtbank, een dagvaarding doen uitbrengen aan de verzekeringsmaatschappij, waarin die aansprakelijk gesteld wordt. Dan is het aan de rechter een oordeel te geven.

Ik ken wel een goede letselschade-advocaat, alleen is die wel gevestigd in Zwolle ----> ACE-letselschade http://www.ace-letselschade.nl/index2.html
Vragen naar mevrouw mr. Corinne Jeekel

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 185 WVW is inderdaad enkel van toepassing op aanrijdingen tussen een sterke - gemotoriseerde - verkeersdeelnemer en een zwakke - ongemotoriseerde - verkeersdeelnemer. Als regel geldt dan dat wanneer een zwakke verkeersdeelnemer aangereden wordt door een sterke verkeersdeelnemer, deze eerste extra bescherming geniet wat betreft de aansprakelijkheid: de welbekende 50% en 100% regel.

In casu is echter geen sprake van een sterke verkeersdeelnemer. Het betreft een aanrijding tussen twee zwakke verkeersdeelnemers. Dan geldt inderdaad de normale aansprakelijkheidspraktijk waarbij gekeken zal worden naar causaliteit, schuld en redelijkheid en billijkheid.

Het is dus niet zo dat in dit geval het kind altijd gelijk krijgt. Dat is bij de 100% regel overigens ook niet altijd het geval: bij opzet of bewuste roekeloosheid kan afgeweken worden van die regel.

Overigens lijkt me dit wel een zaak die u dient door te zetten. Laat u niet afzetten door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Dat uw neefje aan het rennen was, wil nog niet zeggen dat de fietser daarom niet aansprakelijk gesteld kan worden. Wellicht had de fietser het neefje allang zien rennen van een afstand, of had hij kunnen opmaken uit de omstandigheden dat het neefje op die plek af zou rennen. Dat ligt uiteraard redelijk feiten-gevoelig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds