|
Auteur |
Bericht |
AlbertM
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 01 aug 2013 22:04 Onderwerp: Keten van arbeidsovereenkomsten. |
|
|
Hallo allemaal,
Bij het voorbereiden van een tentamen Arbeidsrecht kwam ik het volgende tegen:
Nadat je twee keer een contract van bepaalde tijd hebt gehad dan is een derde contract van bepaalde tijd van rechtwege een contract van onbepaalde tijd (tenzij afwijking in CAO) 7:668a BW
Stel de volgende situatie: Twee contracten van bepaalde tijd van 40 uur per week. De werkgever weet van bovenstaande regel en geeft de werknemer een contract van onbepaalde tijd. Echter maar voor 8 uur of 0 uur per week.
Ik vroeg me dus af of dergelijk handelen niet afdoet aan de bovenstaande regel. Immers je hebt weliswaar een contract van onbepaalde tijd maar gaat er in uren behoorlijk op achteruit. Terwijl een dergelijke bepaling toch in de wet is opgenomen ter bescherming van de werknemer? |
|
|
|
 |
klaassen
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 0:18 Onderwerp: |
|
|
Als ik u was
Dan zou ik het F.N.V. Bellen om te vragen of je het boek kunt kopen
Consulentengids Daar staat alles in over arbeid en sociale zekerheid
En daarbij alle sorten contracten Die zijn er veel
Klaassen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 1:19 Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. |
|
|
AlbertM schreef: | Stel de volgende situatie: Twee contracten van bepaalde tijd van 40 uur per week. De werkgever weet van bovenstaande regel en geeft de werknemer een contract van onbepaalde tijd. Echter maar voor 8 uur of 0 uur per week.
Ik vroeg me dus af of dergelijk handelen niet afdoet aan de bovenstaande regel. Immers je hebt weliswaar een contract van onbepaalde tijd maar gaat er in uren behoorlijk op achteruit. Terwijl een dergelijke bepaling toch in de wet is opgenomen ter bescherming van de werknemer? |
Het lijkt mij toelaatbaar. De werkgever kan ook géén nieuw contract aanbieden, en het staat de werknemer vrij om het nieuwe contract te tekenen of niet.
Art. 7:668a BW kan niet garanderen dat de werknemer een nieuw contract krijgt, dus ook niet wat voor nieuw contract. Art. 7:668a BW garandeert alleen dat een eventueel nieuw contract voor onbepaalde tijd is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 9:20 Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. |
|
|
bona fides schreef: | AlbertM schreef: | Stel de volgende situatie: Twee contracten van bepaalde tijd van 40 uur per week. De werkgever weet van bovenstaande regel en geeft de werknemer een contract van onbepaalde tijd. Echter maar voor 8 uur of 0 uur per week.
Het lijkt mij toelaatbaar. De werkgever kan ook géén nieuw contract aanbieden, en het staat de werknemer vrij om het nieuwe contract te tekenen of niet.
Art. 7:668a BW kan niet garanderen dat de werknemer een nieuw contract krijgt, dus ook niet wat voor nieuw contract. Art. 7:668a BW garandeert alleen dat een eventueel nieuw contract voor onbepaalde tijd is. |
Bovendien geldt ook nog artikel 7:610b BW; het rechtsvermoeden arbeidsomvang. Mocht de werkgever de werknemer toch meer laten werken dan die 0 of 8 uur, dan is er op basis van het voorgaande artikel heel snel vast te stellen dat het onbepaalde tijd contract alsnog voor grotere omvang van uren is aangegaan. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 15:47 Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. |
|
|
DENNIS79 schreef: | Bovendien geldt ook nog artikel 7:610b BW; het rechtsvermoeden arbeidsomvang. Mocht de werkgever de werknemer toch meer laten werken dan die 0 of 8 uur, dan is er op basis van het voorgaande artikel heel snel vast te stellen dat het onbepaalde tijd contract alsnog voor grotere omvang van uren is aangegaan. |
Inderdaad, als de arbeidsovereenkomst feitelijk op de oude voet wordt voortgezet, dan zal er juridisch al snel weer sprake zijn van een overeenkomst voor 40 uur per week.
En als de werkgever daadwerkelijk het aantal uren terugschroeft, dan heeft de werkgever zich daar ook zelf mee. Uiteindelijk neemt hij mensen in dienst om werk te verrichten, niet om al dan niet eenvoudig van ze af te komen. De werkgever heeft normaliter geen belang bij het terugschroeven van het aantal uren (tenzij er te weinig werk is, maar dan is het ook alleszins redelijk om een nieuw contract aan te bieden voor minder uren). De werkgever heeft in de regel wél belang bij tijdelijkheid van het contract. Aan dat laatste stelt art. 7:668a BW grenzen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 17:41 Onderwerp: |
|
|
Let er wel even op dat het gaat om de vierde arbeidsovereenkomst ('meer dan drie'), niet de derde, die voor onbepaalde tijd aangegaan wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 18:26 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Let er wel even op dat het gaat om de vierde arbeidsovereenkomst ('meer dan drie'), niet de derde, die voor onbepaalde tijd aangegaan wordt. |
Ha, goed punt  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AlbertM
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 06 aug 2013 12:58 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, dat had ik dus even verkeerd gelezen. THANKS |