Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Keten van arbeidsovereenkomsten.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AlbertM

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 22:04    Onderwerp: Keten van arbeidsovereenkomsten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Bij het voorbereiden van een tentamen Arbeidsrecht kwam ik het volgende tegen:

Nadat je twee keer een contract van bepaalde tijd hebt gehad dan is een derde contract van bepaalde tijd van rechtwege een contract van onbepaalde tijd (tenzij afwijking in CAO) 7:668a BW

Stel de volgende situatie: Twee contracten van bepaalde tijd van 40 uur per week. De werkgever weet van bovenstaande regel en geeft de werknemer een contract van onbepaalde tijd. Echter maar voor 8 uur of 0 uur per week.

Ik vroeg me dus af of dergelijk handelen niet afdoet aan de bovenstaande regel. Immers je hebt weliswaar een contract van onbepaalde tijd maar gaat er in uren behoorlijk op achteruit. Terwijl een dergelijke bepaling toch in de wet is opgenomen ter bescherming van de werknemer?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klaassen

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik u was

Dan zou ik het F.N.V. Bellen om te vragen of je het boek kunt kopen

Consulentengids Daar staat alles in over arbeid en sociale zekerheid

En daarbij alle sorten contracten Die zijn er veel

Klaassen
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 1:19    Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

AlbertM schreef:
Stel de volgende situatie: Twee contracten van bepaalde tijd van 40 uur per week. De werkgever weet van bovenstaande regel en geeft de werknemer een contract van onbepaalde tijd. Echter maar voor 8 uur of 0 uur per week.

Ik vroeg me dus af of dergelijk handelen niet afdoet aan de bovenstaande regel. Immers je hebt weliswaar een contract van onbepaalde tijd maar gaat er in uren behoorlijk op achteruit. Terwijl een dergelijke bepaling toch in de wet is opgenomen ter bescherming van de werknemer?

Het lijkt mij toelaatbaar. De werkgever kan ook géén nieuw contract aanbieden, en het staat de werknemer vrij om het nieuwe contract te tekenen of niet.

Art. 7:668a BW kan niet garanderen dat de werknemer een nieuw contract krijgt, dus ook niet wat voor nieuw contract. Art. 7:668a BW garandeert alleen dat een eventueel nieuw contract voor onbepaalde tijd is.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 9:20    Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
AlbertM schreef:

Het lijkt mij toelaatbaar. De werkgever kan ook géén nieuw contract aanbieden, en het staat de werknemer vrij om het nieuwe contract te tekenen of niet.

Art. 7:668a BW kan niet garanderen dat de werknemer een nieuw contract krijgt, dus ook niet wat voor nieuw contract. Art. 7:668a BW garandeert alleen dat een eventueel nieuw contract voor onbepaalde tijd is.

Bovendien geldt ook nog artikel 7:610b BW; het rechtsvermoeden arbeidsomvang. Mocht de werkgever de werknemer toch meer laten werken dan die 0 of 8 uur, dan is er op basis van het voorgaande artikel heel snel vast te stellen dat het onbepaalde tijd contract alsnog voor grotere omvang van uren is aangegaan.

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 15:47    Onderwerp: Re: Keten van arbeidsovereenkomsten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Bovendien geldt ook nog artikel 7:610b BW; het rechtsvermoeden arbeidsomvang. Mocht de werkgever de werknemer toch meer laten werken dan die 0 of 8 uur, dan is er op basis van het voorgaande artikel heel snel vast te stellen dat het onbepaalde tijd contract alsnog voor grotere omvang van uren is aangegaan.

Inderdaad, als de arbeidsovereenkomst feitelijk op de oude voet wordt voortgezet, dan zal er juridisch al snel weer sprake zijn van een overeenkomst voor 40 uur per week.

En als de werkgever daadwerkelijk het aantal uren terugschroeft, dan heeft de werkgever zich daar ook zelf mee. Uiteindelijk neemt hij mensen in dienst om werk te verrichten, niet om al dan niet eenvoudig van ze af te komen. De werkgever heeft normaliter geen belang bij het terugschroeven van het aantal uren (tenzij er te weinig werk is, maar dan is het ook alleszins redelijk om een nieuw contract aan te bieden voor minder uren). De werkgever heeft in de regel wél belang bij tijdelijkheid van het contract. Aan dat laatste stelt art. 7:668a BW grenzen.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let er wel even op dat het gaat om de vierde arbeidsovereenkomst ('meer dan drie'), niet de derde, die voor onbepaalde tijd aangegaan wordt.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Let er wel even op dat het gaat om de vierde arbeidsovereenkomst ('meer dan drie'), niet de derde, die voor onbepaalde tijd aangegaan wordt.

Ha, goed punt Smile

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 06 aug 2013 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, dat had ik dus even verkeerd gelezen. THANKS
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds