Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 8:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan ik rectificatie eisen van deskundigenadvies?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jose123

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 12:56    Onderwerp: Kan ik rectificatie eisen van deskundigenadvies? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn gemeente heeft tbv mijn aanvraag WWB, een onderzoek laten doen door een extern adviesburo.

Het advies is echter "leugenachtig", geeft (opzettelijk?) eenzijdige berichtgeving, er is geen onderzoek gedaan. Er wordt wel een onderzoek van internet geplukt van 2008: negatief voor mijn branche. Terwijl die van 2010-2011 ook publiceerd zijn; deze zijn trouwens POSITIEF. Maar worden (opzettelijk? buiten beschouwing gelaten zoals alle overige positieve kenmerken. Er wordt zelfs verslag gedaan van een 2e gesprek dat deze deskundige met mij gehad zou hebben, terwijl dit gesprek nooit heeft plaatsgevonden. Door mij aangeleverde informatie is door dit buro als onvolledig/onjuist gekwalificeerd waarmee een onjuiste voorstelling van zaken wordt gegeven. De adviseur had MOETEN WETEN gezien zijn achtergrond dat e.e.a. correct is.

Alles duidt er op dat dit rapport te kwader trouw is opgesteld. Er loopt op dit moment een bezwaarprocedure, en heb in afwachting van hoorzitting, een aantal vragen.

1. Kan ik, als benadeelde, het adviesburo vragen om bewijs te leveren, bijv. een gespreksverslag met datum/tijd/plaats? Of moet ik dit verzoek indienen bij mijn gemeente? Ik wil graag dat het als bewijs nog wordt ingebracht in de bezwaarprocedure. Kan ik eisen dat dit "bewijs"wordt ingebracht in de procedure?
2. Kan ik nog tijdens deze bewaarprocedure rectificatie eisen van feitelijke onjuistheden in het advies? Omdat dit van belang is voor de besluitvorming van de commissie? En weer de vraag: moet ik dat verzoek richten aan mijn gemeente of aan het adviesburo
3.Adviesburo wil niet inhoudelijk reageren op mijn bezwaren en geeft dus ook geen antwoord op mijn bezwaren inz. de zaken die door mij als leugenachtig worden gezien. En kan de commissie dit zomaar accepteren? Waarheidsvinding wordt hierdoor niet bevorderd? Kan de commissie een besluit nemen als het adviesburo weigert inhoudelijk te reageren op mijn bezwaar??. Kan ik eisen dat het adviesburo inhoudelijk reageert zodat dit in de bezwaarprocedure ingebracht kan worden? EN moet ik dit verzoek doen aan mijn gemeente of wederom aan het adviesburo (nogmaals: ik zit in de bezwaarprocedure in afwachting van hoorzitting)
4. Kan ik rectificatie vragen van het advies omdat er een gedateerd onderzoek is gebruikt? Kan ik vragen het advies aan de passen aan de nieuwe onderzoeken?

Is hier iemand die mij kan helpen aan antwoorden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 12:26    Onderwerp: Re: Kan ik rectificatie eisen van deskundigenadvies? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jose123 schreef:
Mijn gemeente heeft tbv mijn aanvraag WWB, een onderzoek laten doen door een extern adviesburo.

Het advies is echter "leugenachtig", geeft (opzettelijk?) eenzijdige berichtgeving, er is geen onderzoek gedaan. Er wordt wel een onderzoek van internet geplukt van 2008: negatief voor mijn branche. Terwijl die van 2010-2011 ook publiceerd zijn; deze zijn trouwens POSITIEF. Maar worden (opzettelijk? buiten beschouwing gelaten zoals alle overige positieve kenmerken. Er wordt zelfs verslag gedaan van een 2e gesprek dat deze deskundige met mij gehad zou hebben, terwijl dit gesprek nooit heeft plaatsgevonden. Door mij aangeleverde informatie is door dit buro als onvolledig/onjuist gekwalificeerd waarmee een onjuiste voorstelling van zaken wordt gegeven. De adviseur had MOETEN WETEN gezien zijn achtergrond dat e.e.a. correct is.

Alles duidt er op dat dit rapport te kwader trouw is opgesteld. Er loopt op dit moment een bezwaarprocedure, en heb in afwachting van hoorzitting, een aantal vragen.

1. Kan ik, als benadeelde, het adviesburo vragen om bewijs te leveren, bijv. een gespreksverslag met datum/tijd/plaats? Of moet ik dit verzoek indienen bij mijn gemeente? Ik wil graag dat het als bewijs nog wordt ingebracht in de bezwaarprocedure. Kan ik eisen dat dit "bewijs"wordt ingebracht in de procedure?
2. Kan ik nog tijdens deze bewaarprocedure rectificatie eisen van feitelijke onjuistheden in het advies? Omdat dit van belang is voor de besluitvorming van de commissie? En weer de vraag: moet ik dat verzoek richten aan mijn gemeente of aan het adviesburo
3.Adviesburo wil niet inhoudelijk reageren op mijn bezwaren en geeft dus ook geen antwoord op mijn bezwaren inz. de zaken die door mij als leugenachtig worden gezien. En kan de commissie dit zomaar accepteren? Waarheidsvinding wordt hierdoor niet bevorderd? Kan de commissie een besluit nemen als het adviesburo weigert inhoudelijk te reageren op mijn bezwaar??. Kan ik eisen dat het adviesburo inhoudelijk reageert zodat dit in de bezwaarprocedure ingebracht kan worden? EN moet ik dit verzoek doen aan mijn gemeente of wederom aan het adviesburo (nogmaals: ik zit in de bezwaarprocedure in afwachting van hoorzitting)
4. Kan ik rectificatie vragen van het advies omdat er een gedateerd onderzoek is gebruikt? Kan ik vragen het advies aan de passen aan de nieuwe onderzoeken?

Is hier iemand die mij kan helpen aan antwoorden?

Je dient al je verzoeken te richten aan de gemeente. Deze is de opdrachtgever en het adviesburo werkt conform de parameters die de gemeente aangeeft. Wat de gemeente doet met je verzoeken is niet te zeggen.

Indien je het niet met het advies eens bent zijn er eigenlijk twee opties. De eerste is dat je in de procedure het advies zelf probeert aan te vechten. De tweede optie is dat je een eigen deskundige inschakelt om een tegenadvies op te stellen.

Zonder een tegenadvies zal de adviescommissie (en later de rechter) enkel toetsen of het advies op onpartijdige, objectieve en inzichtelijke wijze is opgesteld. Dat wil zeggen dat je met overduidelijke bezwijzen moet komen dat het advies onjuist is. Je bezwaren tegen het advies zijn voor mij niet toetsbaar dus ik doe geen uitspraken over je kansen. Weet wel dat het een erg marginale toets is die wordt uitgevoerd. Het adviesburo wordt geacht deskundig te zijn. Jij, de gemeente en de adviescommissie niet.

Wanneer je een eigen deskundigenadvies inbrengt sta je veel sterker. Maar hier zijn ongetwijfeld kosten aan verbonden en die krijg je alleen maar terug indien je de procedure wint en deze waren noodzakelijk om deze procedure te winnen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 14:28    Onderwerp: Re: Kan ik rectificatie eisen van deskundigenadvies? Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Het adviesburo wordt geacht deskundig te zijn. Jij, de gemeente en de adviescommissie niet.

Nou ja, het is de gemeente die volledig verantwoordelijk is voor de besluitvorming en het uiteindelijke besluit. Het adviesbureau geeft maar een advies. Het heeft daarom ook geen zin om rectificatie van het advies te eisen. In plaats daarvan moet de gemeente worden duidelijk gemaakt dat het advies niet zorgvuldig tot stand is gekomen en dat er redenen zijn om het advies niet te volgen en/of nader onderzoek te doen. Aantoonbare feitelijke onjuistheden in het advies lijken mij voldoende reden.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:49    Onderwerp: Re: Kan ik rectificatie eisen van deskundigenadvies? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
BartL schreef:
Het adviesburo wordt geacht deskundig te zijn. Jij, de gemeente en de adviescommissie niet.

Nou ja, het is de gemeente die volledig verantwoordelijk is voor de besluitvorming en het uiteindelijke besluit. Het adviesbureau geeft maar een advies. Het heeft daarom ook geen zin om rectificatie van het advies te eisen. In plaats daarvan moet de gemeente worden duidelijk gemaakt dat het advies niet zorgvuldig tot stand is gekomen en dat er redenen zijn om het advies niet te volgen en/of nader onderzoek te doen. Aantoonbare feitelijke onjuistheden in het advies lijken mij voldoende reden.

Klopt. Ik bedoelde ook geen moment om te zeggen dat de gemeente niet verantwoordelijk was. Vandaar dat je je vragen ook niet aan het buro moet richten. En aantoonbaar feitelijke onjuistheden is niet voldoende. Het moeten ook nog feitelijke onjuistheden zijn die de inhoud van het advies aantasten. Maar goed, volgens mij zeggen we hetzelfde.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, we zijn het (en waren het al) eens.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds