Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 16:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan ik mijn baan kwijt raken?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DiviNe187

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 12:24    Onderwerp: Kan ik mijn baan kwijt raken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi en goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag omtrent mijn baan en vallende ziekte.
Ik heb toen ik een jaar of 12 was een keer een epileptische aanval gehad.
Daarna heb ik het jarenlang niet meer gehad.
Nu inmiddels 23 jaar oud.. en ik werk op een groot metaal productie bedrijf waar ik werk doe met vloeibaar metaal en grote machines/kranen/heftrucks.

Mijn vraag is dan ook, ik heb pas weer een lichte aanval gehad, maar dit is niet bekend bij mij op het werk... als dit wel zo was zou ik waarschijnlijk het werk niet meer mogen doen wat ik nu doe.
Op zich is dit ook geen probleem.. maar ik zou wel graag zekerheid willen hebben over het feit dat als ik dit naar buiten breng en vertel tegen de bedrijfsarts of hun dan enige poot hebben om op te staan om mij te kunnen ontslaan?

Ik heb wel eens vaker gehoord dat hun dit niet zomaar kunnen maken en dat hun eigenlijk verplicht zijn ander werk voor mij te vinden binnen het bedrijf omdat ik een vast contract heb, is dit waar?

Bvd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooropgesteld:
Het niet vertellen van een belangrijke beperking om bepaald (gevaarlijk) werk uit te kunnen/mogen voeren, levert een dringende reden voor ontslag op. Het gaat hier dan om het zogenaamde ontslag op staande voet. Je moet het dus te allen tijde kenbaar maken aan jouw werkgever, of in ieder geval bedrijfsarts.

De bedrijfsarts kan beoordelen in hoeverre jij jouw huidige werkzaamheden nog kan of mag uitvoeren. Hij kan dus oordelen dat jij ongeschikt ben voor het uitvoeren van jouw arbeid. Formeel ben je dan "ziek". Je bent namelijk ongeschikt vanwege een medische beperking.

Vervolgens gaat het "gewone" Poortwachter traject van start met de daarbij behorende re-integratieverplichtingen. Die KUNNEN inhouden dat jij andere passende werkzaamheden gaat uitvoeren bij jouw werkgever. Let wel: Dit betekent niet dat jij een absoluut recht hebt op vervangende werkzaamheden bij jouw werkgever. Jij hebt zelf ook verregaande verplichtingen om mee te helpen aan je eigen re-integratie. Die verplichting kan inhouden dat jij bij een geheel andere werkegver geheel anders werk moet aanvaarden.
DiviNe187

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Vooropgesteld:
Het niet vertellen van een belangrijke beperking om bepaald (gevaarlijk) werk uit te kunnen/mogen voeren, levert een dringende reden voor ontslag op. Het gaat hier dan om het zogenaamde ontslag op staande voet. Je moet het dus te allen tijde kenbaar maken aan jouw werkgever, of in ieder geval bedrijfsarts.

Dit is juist een van de dingen waar ik dus bang voor ben, het feit dat ik het al een hele lange tijd niet meer heb gehad (en dan praat ik zeker over meer dan 10 jaar) maakt voor mij op dat ik de vallende ziekte in principe gewoon "niet had" en het daarom dus ook niet verteld of voor hun doen verzwegen heb.

Zoals ik begrepen en gelezen heb is het een vaker voorkomend iets dat jongeren redelijk vatbaar zijn maar dat dit een of twee keer voorkomt en hun er daarna overheen groeien na een leeftijd van 22-24.

Ik kan dus in principe nu zonder diagnose ook niet vaststellen dat ik ook echt daadwerkelijk epilepsie heb tot dit word vastgesteld door de neuroloog en ik wil niet graag te ver vooruit springen bij de bedrijfsarts.

Word mij alsnog aangeraden om het toch te vertellen en krijg ik dan alsnog problemen als ik het nu "pas" vertel ? (het is deze week pas weer gebeurd)

DENNIS79 schreef:

De bedrijfsarts kan beoordelen in hoeverre jij jouw huidige werkzaamheden nog kan of mag uitvoeren. Hij kan dus oordelen dat jij ongeschikt ben voor het uitvoeren van jouw arbeid. Formeel ben je dan "ziek". Je bent namelijk ongeschikt vanwege een medische beperking.

Vervolgens gaat het "gewone" Poortwachter traject van start met de daarbij behorende re-integratieverplichtingen. Die KUNNEN inhouden dat jij andere passende werkzaamheden gaat uitvoeren bij jouw werkgever. Let wel: Dit betekent niet dat jij een absoluut recht hebt op vervangende werkzaamheden bij jouw werkgever. Jij hebt zelf ook verregaande verplichtingen om mee te helpen aan je eigen re-integratie. Die verplichting kan inhouden dat jij bij een geheel andere werkegver geheel anders werk moet aanvaarden.

Wat moet ik me er bij voorstellen dan als het zo zou zijn dat ik ander werk word voorgeschoteld?
Kunnen hun mij werk geven wat minder verdient/minder uren of iets in die richting? Want dat is dus juist het laatste wat ik wil.
En aangezien ik een 40 uren contract heb mag ik aannemen dat hier niets aan gewijzigd mag worden mits ik dit toelaat of heb ik dit onjuist?

En wat moet ik me voorstellen bij "ander werk?"
Hun kunnen mij dus ook ergens als vuilnisman neerzetten voor hetzelfde loon zeg maar? Want aangezien ons bedrijf voorderest geen andere vestigingen of iets hebben vraag ik me af vanuit welk bedrijf(ven) hun mij werkzaam kunnen laten zijn?

Bvd
Bahram123

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DiviNe187 schreef:
DENNIS79 schreef:
Vooropgesteld:

Dit is juist een van de dingen waar ik dus bang voor ben, het feit dat ik het al een hele lange tijd niet meer heb gehad (en dan praat ik zeker over meer dan 10 jaar) maakt voor mij op dat ik de vallende ziekte in principe gewoon "niet had" en het daarom dus ook niet verteld of voor hun doen verzwegen heb.

Zoals ik begrepen en gelezen heb is het een vaker voorkomend iets dat jongeren redelijk vatbaar zijn maar dat dit een of twee keer voorkomt en hun er daarna overheen groeien na een leeftijd van 22-24.

Ik kan dus in principe nu zonder diagnose ook niet vaststellen dat ik ook echt daadwerkelijk epilepsie heb tot dit word vastgesteld door de neuroloog en ik wil niet graag te ver vooruit springen bij de bedrijfsarts.

Word mij alsnog aangeraden om het toch te vertellen en krijg ik dan alsnog problemen als ik het nu "pas" vertel ? (het is deze week pas weer gebeurd)

DENNIS79 schreef:

Wat moet ik me er bij voorstellen dan als het zo zou zijn dat ik ander werk word voorgeschoteld?
Kunnen hun mij werk geven wat minder verdient/minder uren of iets in die richting? Want dat is dus juist het laatste wat ik wil.
En aangezien ik een 40 uren contract heb mag ik aannemen dat hier niets aan gewijzigd mag worden mits ik dit toelaat of heb ik dit onjuist?

Hun kunnen mij dus ook ergens als vuilnisman neerzetten voor hetzelfde loon zeg maar? Want aangezien ons bedrijf voorderest geen andere vestigingen of iets hebben vraag ik me af vanuit welk bedrijf(ven) hun mij werkzaam kunnen laten zijn?

Bvd

Wat Dennis met het eerste bedoeld is namelijk, dat je er nu wel van op de hoogte bent (ervan bewust bent) dat je epilepsie aanvallen hebt, moet je het gaan vertellen! je wordt er niet voor gestraft dat je al die tijd het niet verteld hebt, juist omdat je ervan uit was gegaan dat het niet meer voor zou komen.

Ik denk dat een bedrijfsarts jou nu gaat beoordelen en dat ze jou dan een ander soort werk aanbieden. natuurlijk wel een goed werk met een salaris dat bijna gelijk is aan wat je nu hebt.
Bahram123

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DiviNe187 schreef:
DENNIS79 schreef:
Vooropgesteld:

DENNIS79 schreef:

Bvd

Wat Dennis met het eerste bedoeld is namelijk, dat je er nu wel van op de hoogte bent (ervan bewust bent) dat je epilepsie aanvallen hebt, moet je het gaan vertellen! je wordt er niet voor gestraft dat je al die tijd het niet verteld hebt, juist omdat je ervan uit was gegaan dat het niet meer voor zou komen.

Ik denk dat een bedrijfsarts jou nu gaat beoordelen en dat ze jou dan een ander soort werk aanbieden. natuurlijk wel een goed werk met een salaris dat bijna gelijk is aan wat je nu hebt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds